ایرانجدیدترین اخبار

سعید پیرامون به خاطر حرکت نمادین در همبستگی با اعتراضات ضد رژیم به عنوان یک قهرمان مورد ستایش قرار گرفت

بازیکن تیم فوتبال ساحلی به خاطر حرکت نمادین قیچی کردن موها پس از گل پیروزی به عنوان قهرمان مورد تحسین قرار گرفت

سعید پیرامون به خاطر حرکت نمادین در همبستگی با اعتراضات ضد رژیم به عنوان یک قهرمان مورد ستایش قرار گرفت

سعید پیرامون، بازیکن فوتبال ساحلی ایران پس از حرکت نمادینی که در همبستگی با جنبش اعتراضی ضد رژیم در مسابقات بین قاره ای نشان دادن روز دوشنبه در شبکه های اجتماعی به عنوان یک قهرمان مورد ستایش قرار گرفت، و در عین حال با تهدید فدراسیون فوتبال مواجه شد.

تیم ایران روز یکشنبه با گل سعید پیرامون در جام بین قاره‌ای فوتبال ساحلی امارات در دبی با نتیجه ۲ بر ۱ مقابل برزیل پیروز شد و به عنوان قهرمانی دست یافت.

طبق ویدئوهایی که منتشر شده، سعید پیرامون به جای اینکه گل خود را جشن بگیرد، ایستاد و انگشتانش را به حالت قیچی در حالت بریدن موها روی سرش گرفت.

بریدن موها در داخل و خارج از ایران به نمادی از همبستگی با اعتراضات سراسری تبدیل شده که پس از کشته شدن مهسا امینی آغاز شد.

تیم فوتبال ساحلی پیش از این نیز به دلیل همخوانی نکردن با سرود ملی در مرحله نیمه نهایی به شدت مورد انتقاد مقامات قرار گرفته بود. اقدام تیم ملی فوتبال ساحلی در همخوانی نکردن با سرود ملی باعث شد تا تلویزیون دولتی ایران پخش زنده مربوط به این رویداد را قطع کند.

روز یکشنبه نیز تیم ملی فوتبال ساحلی هنگام اهدای جام مسابقات از جشن گرفتن و شادی برای کسب عنوان قهرمانی خودداری کردند و در عوض دست به سینه ایستادند.

در پی حرکت نمادین قیچی کردن موها توسط سعید پیرامون بلافاصله تعداد بیشماری از میم های اینترنتی در شبکه های اجتماعی منتشر شد، و کاربران این بازیکن را به خاطر شجاعتش مورد تشویق قرار دادند.

مهرداد پولادی، بازیکن سابق تیم ملی ایران در توییتی نوشت «این بازی و این برد ممکن است فراموش شود، اما این حرکت فراموش شدنی نیست. مهمتر از قهرمانی، شرافتی بود که به نمایش گذاشتید.»

علی کریمی، فوتبالیست سابق ایرانی و ستاره سابق بایرن مونیخ که از حامیان پرشور اعتراضات بوده است، با انتشار ویدئویی از حرکت سعید پیرامون در توییتر نوشت «تیم ملی ایرانِ باشرف.»

علی دایی، اسطوره فوتبال ایران نیز با انتشار تصاویری از تیم ملی فوتبال ساحلی و کشتی فرنگی که علیرغم پیروزی به احترام مردم داغدار ایران در جریان قیام سراسری شادی نکردند، گفت «سپاس و درود بر قهرمانان ملی کشورم»

فدراسیون فوتبال ایران بدون نام بردن از پیرامون اعلام کرد همه کسانی که قوانین پرهیز از رفتارهای سیاسی در میدان بازی را رعایت نکردند، تنبیه خواهد کرد.

در این اطلاعیه آمده است «بر اساس مقررات جمهوری اسلامی ایران و فیفا مبنی بر پرهیز از رفتار سیاسی در ورزش، با افرادی که اخلاق حرفه‌ای و ورزشی را رعایت نکرده‌اند، باید مطابق مقررات رفتار می شود.»

روزنامه دولتی ایران همچنین از پلیس امارات انتقاد کرد و مدعی شد که پلیس «هیچ اقدامی» برای مقابله با تماشاگرانی که پس از بازی شعارهای «ضد جمهوری اسلامی» سر می دادند، انجام نداده است.

دبی محل زندگی یکی از بزرگترین جوامع ایرانیان تبعیدی است و در ماه سپتامبر ایران پس از شش سال کاهش روابط به تازگی از سفیر امارات استقبال کرده بود.

روزنامه دولتی ایران نوشت اگر این کشور (امارات) واکنش مناسبی نشان ندهد، «تبعات این اقدام خصمانه به زودی دامن این کشور را خواهد گرفت.»

ورزش در جریان اعتراضات اخیر به ویژه در آستانه حضور ایران در جام جهانی فوتبال قطر به یکی از عرصه‌های بسیار حساس تبدیل شده است.

الناز رکابی، ورزشکار رشته صخره‌نوردی ورزشی ماه گذشته با صعود بدون حجاب اجباری (که برای همه زنان ایرانی حتی در رقابت های خارج از کشور نیز الزامی است) در مسابقات کره جنوبی باعث برانگیختن واکنش های گسترده ای شد.

الناز رکابی در بازگشت به ایران عذرخواهی کرد و گفت که «سهوا» حجاب نداشته است. اما کنشگران اجتماعی استدلال کردند که حرکت او عمدی بود و مقامات ایران او را برای عذرخواهی کردن تحت فشار گذاشته اند.

اوایل این ماه استقلال، یکی از تیم های برتر فوتبال تهران نیز پس از قهرمانی در سوپرجام ایران از جشن گرفتن و ابراز شادی خودداری کرد و سیاوش یزدانی فوتبالیست این تیم در مصاحبه‌ای پس از بازی قهرمانی تیم استقلال را به «زنان و کسانی که عزیزانشان را از دست دادند» تقدیم کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا