ایرانجدیدترین اخبار

طرح مجلس ایران در خصوص رمزارزها و راه‌اندازی رمز ارز ملی

مجلس ایران طرح جدی در خصوص رمزارزها و راه‌اندازی رمز ارز ملی برای خدمات پرداخت در داخل کشور را در دستور کار خود قرار داد

طرح مجلس ایران در خصوص رمزارزها و راه‌اندازی رمز ارز ملی

طبق طرح جدید نمایندگان مجلس، بانک مرکزی به‌عنوان مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارزها در داخل ایران شناخته‌شده و استفاده از رمزارزها، غیر از رمزارز ملی، به‌عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور یا برای راه‌اندازی و اداره شبکه پرداخت داخلی ممنوع خواهد بود. 

طرح مجلس ایران در خصوص رمزارزها و راه‌اندازی رمز ارز ملی
طرح مجلس ایران در خصوص رمزارزها و راه‌اندازی رمز ارز ملی

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از تسنیم؛

جذابیت بازار رمزارزها در دنیا و به‌ویژه در بین ایرانیان توجه ویژه مجلس ایران و سایر نهادهای جمهوری اسلامی را به این حوزه دیجیتال جلب کرده است.

علاقه چشمگیر ایرانی‌ها به مبادلات رمزارزها منجر به تدوین طرحی با عنوان «حمایت از استخراج رمزارز و ساماندهی بازار مبادلات داخلی آن» تحت نظارت کمیسیون اقتصادی در مجلس شده است.

این طرح که در ۴ ماده تنظیم شده بیشتر به بحث استخراج رمزارزها می‌پردازد.

طبق ماده اول طرح ذکرشده، بانک مرکزی مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمزارزها در داخل ایران بوده و مکلف است ظرف سه ماه نسبت به ساماندهی بازار داخلی رمزارزها اقدام کند. همچنین رمزارزها، غیر از رمز ملی، به‌عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور یا برای راه‌اندازی و اداره شبکه پرداخت داخلی ممنوع است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از سوی مجلس بعنوان کارفرمای صنعت استخراج رمزارزها و مسئول صدور مجوز مزارع تعیین شد. در ادامه این وزارتخانه مکلف است تا با همکاری وزارت اقتصاد، نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات پردازش مزارع استخراج رمزارز کشور را به‌سوی تولید درآمد ناخالص سالانه پانصد میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ ببرد و رشد ۱۰ درصدی سالانه داشته باشد.

موظف کردن مزارع استخراج رمزارز به اعلام و گزارش میزان رمزارز تولیدی خود به بانک مرکزی در تبصره-۱ ماده اول این طرح، شاید یکی از بحث‌برانگیزترین بخش‌های طرح مجلس برای ساماندهی در این حوزه باشد. دستورالعمل نحوه این نظارت نیز ظرف دو ماه به تصویب شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پول‌شویی با نظارت وزارت صمت و همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌رسد.

همچنین طبق این طرح نیروی انتظامی نسبت به مهروموم (پلمپ) واحدهای غیرمجاز استخراج رمزارز و معرفی ذی‌نفع این واحدها به مراجع قضائی مکلف شده تا با همکاری وزارت صمت یا سازمان نصر اقدام لازم را در این خصوص به عمل آورد.

در تبصره-۱ ماده آخر این طرح، نمایندگان مجلس برای تأمین برق مزارع استخراج رمزارز، وزارتخانه‌های نفت و نیرو را مکلف به تأمین برق و گاز موردنیاز برای برق مصرفی مزارع استخراج کردند. و از آن‌سو مزارع هم وظیفه‌دارند تا برق و گاز مصرفی خود را با رمزارز تولیدشده تهاتر کنند که نرخ ارز تهاتری رمزارزها بر اساس بالاترین نرخ تعیین‌شده توسط بانک مرکزی در بازه زمانی سه‌ماهه، مشخص می‌شود.

در تبصره-۲ ماده آخر این طرح نیز، فعالین در زمینه استخراج رمزارزها می‌توانند با اخذ مجوز از وزارت نیرو نسبت به احداث یا مشارکت در نیروگاه برق اقدام کنند و برق تولیدی مازاد بر مصرف خود را به وزارت نیرو یا متقاضیان به فروش رسانند.

 

استخراج بیت کوین   رمزارز ملی      استخراج بیت کوین      رمزارز ملی  استخراج بیت کوین     رمزارز ملی    استخراج بیت کوین

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا