جدیدترین اخبارفرهنگ و هنر

آهنگ «برای» شروین حاجی‌پور ۸۳ درصد پیشنهادها برای نامزدی جایزه گرمی را به خود اختصاص داد

اعتراضی

آهنگ اعتراضی «برای» از شروین حاجی پور بیش از ۸۳ درصد از آرای پیشنهاد نامزدی جایزه موسیقی گرمی را دریافت کرد

آهنگ برای شروین حاجی‌پور ۸۳ درصد پیشنهادها برای نامزدی جایزه گرمی را به خود اختصاص داد

آهنگ اعتراضی ایرانی «برای» که در واکنش به کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد ساخته شد، اینباکس ایمیل پیشنهاد نامزدی در جدیدترین بخش جوایز ویژه گرمی را پر کرده است.

آهنگ برای شروین حاجی‌پور ۸۳ درصد پیشنهادها برای نامزدی جایزه گرمی را به خود اختصاص داد
آهنگ برای شروین حاجی‌پور ۸۳% پیشنهادها برای نامزدی جایزه گرمی را به خود اختصاص داد

کمپینی در شبکه اجتماعی تیک‌تاک (TikTok) از کاربران خواست تا سرود «برای» را برای یکی از جوایز ویژه جدید آکادمی علوم و هنرهای ضبط که هدف آن قدردانی از آهنگی است که «تاثیر اجتماعی عمیقی» داشته است، نامزد کنند؛ آهنگ «برای» ۹۵،۰۰۰ یا بیش از ۸۳ درصد از مجموع ۱۱۵،۰۰۰ رای ارسالی برای جایزه را دریافت کرده است. هدف این کمپین رسانه های اجتماعی افزایش آگاهی در مورد قیام های ایران و خود آهنگ است.

شروین حاجی پور خواننده و نوازنده ایرانی این آهنگ را با الهام از توییت‌ها و دیگر پست‌های رسانه‌های اجتماعی معترضان به یاد مهسا امینی، دختر جوان ۲۲ ساله‌ای که در ماه سپتامبر در بازداشتگاه گشت ارشاد جان باخت، ساخته است. پلیس هر گونه تخلف را رد کرد و گفت که مهسا بر اثر سکته قلبی درگذشت، اما خانواده مهسا امینی از آن زمان  تا به حال ادعای مقامات را به چالش کشیده اند و می گویند مهسا هیچ‌گونه بیماری زمینه ای نداشته است. در هفته های پس از جان باختن مهسا امینی زنان و دختران در سراسر کشور تظاهرات و اعتراضاتی را اغلب با به خطر انداختن جان خود رهبری کردند.

حاجی پور نیز پس از به اشتراک گذاشتن آهنگی که عنوان آن در فارسی به معنی «به خاطر» یا «برای» است، دستگیر شد. گاردین پیشتر گزارش داده بود که این آهنگ پس از دستگیری از اینستاگرام حذف و حاجی پور با قرار وثیقه آزاد شده است. دستورالعمل جمع سپاری (مشارکت عمومی) برای انتخاب نامزد دریافت این جایزه جدید در آکادمی موسیقی گرمی می گوید این آهنگ در یوتیوب و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بارگذاری شده است و «ایرانی‌ها در سراسر جهان از این آهنگ به عنوان یک فریاد اعتراضی در تظاهرات استفاده کردند، و به سرود جنبش تبدیل شده است.» هشتگ «برای» (#Baraye) در تیک‌تاک نزدیک به ۱ میلیون بازدید دارد.

آکادمی علوم و هنرهای ضبط در وبسایت خود اعلام کرد که جایزه ویژه «شایستگی» برای قدردانی از آهنگی است که «تأثیر و نفود اجتماعی عمیقی داشته است». دوره ثبت رأی برای نامزد کردن آهنگ ها تا ۱۴ اکتبر ادامه دارد.

هاروی میسون جونیور (Harvey Mason, Jr.) مدیر اجرایی آکادمی در بیانیه ای ایمیلی گفت که آکادمی علوم و هنرهای ضبط به شدت تحت تأثیر کمپین رسانه های اجتماعی قرار گرفت. «آگاه شدن از این واقعیت که آکادمی به عنوان بستر و پلتفرم توسط کسانی استفاده می شود که بر این باورند که موسیقی تسریع کننده قدرتمندی برای تغییر است، ما را متاثر و متواضع ساخت.»

آهنگ برای شروین حاجی‌پور ۸۳ درصد پیشنهادها برای نامزدی جایزه گرمی را به خود اختصاص داد
آهنگ‌برای شروین حاجی‌پور ۸۳ %پیشنهادها برای نامزدی جایزه گرمی را به خود اختصاص داد

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا