ایرانجدیدترین اخبار

روز یکشنبه نیروهای امنیتی با ون های بدون پلاک برای بازداشت دانش آموزان وارد مدارس شدند

بنا بر گزارش ها نیروهای لباس شخصی روز یکشنبه برای دستگیری کودکان دانش آموزان وارد برخی از مدارس شدند

نیروهای امنیتی روز یکشنبه با ون های بدون پلاک برای بازداشت دانش آموزان وارد مدارس شدند

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی همزمان با آغاز چهارمین هفته از اعتراضات ضد حکومتی برخی از دانش‌آموزان ایرانی روز یکشنبه توسط نیروهای امنیتی که با ون‌های بدون پلاک وارد مدرسه شده بودند، بازداشت شدند.

نیروهای امنیتی روز یکشنبه با ون های بدون پلاک برای بازداشت دانش آموزان وارد مدارس شدند
نیروهای امنیتی با ون های بدون پلاک برای بازداشت دانش آموزان وارد مدارس شدند

علاوه بر این مقامات روز یکشنبه تمامی مدارس و موسسات آموزش عالی در کردستان را تعطیل کردند که نشان می دهد حکومت پس از هفته ها اعتراض به کشته شدن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله کُرد همچنان نگران اعتراضات است.

تصاویر ویدئویی مربوط به اوایل روز یکشنبه مشارکت صدها دانش آموز دختر دبیرستانی و دانشجویان دانشگاه در اعتراضات ده ها شهر در سراسر ایران را نشان می دهد که به گفته گروه های حقوق بشری علیرغم مواجهه با گاز اشک‌آور، باتوم و در بسیاری موارد گلوله های جنگی نیروهای امنیتی در این اعتراضات شرکت کردند.

تهران استفاده از گلوله های جنگی را تکذیب کرده است.

گروه حقوق بشر ایران مستقر در نروژ روز شنبه اعلام کرد که دست کم ۱۸۵ نفر از جمله حداقل ۱۹ کودک در تظاهرات سراسری در ایران کشته شده اند.

ابعاد و مقیاس اعتراضاتی که همچنان ادامه دارد مورد مناقشه است به طوری که مقامات دولتی ادعا می کنند که رسانه های مورد حمایت غرب تصویری نادرست از تجمعات پراکنده ارائه می دهند که به محض ورود نیروهای امنیتی به سرعت منحل می شوند. با این حال اعتراضات ایران در حالی وارد هفته چهارم خود شده است که حضور اعتراضی مردم متشکل‌تر و سازمان یافته‌تر شده و به گفته ناظران جوانان معترض قیام گسترده مردمی را به‌سوی مبارزه هدفمند خیابانی ارتقا داده‌اند.

حامیان تظاهراتی که اولین بار با کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد در تهران به دلیل حجاب ناکامل آغاز شد، می‌گویند تداوم و اصالت تظاهرات اغلب خودجوش نشان دهنده عمق بیگانگی جوانان با یک طبقه حاکم پیر و مرتجع اجتماعی است که هیچ آگاهی از ارزش ها و نگرش های آنها ندارد.

محمدمهدی کاظم وزیر آموزش و پرورش ایران علیرغم تصاویری از ورود ون های نیروهای امنیتی به مدارس گفت که هیچ گونه حکم اخراج از مدارس صادر نشده است. وزیر آموزش و پرورش ایران گفت که با والدین دانش آموزانی که در اعتراضات شرکت داشتند تماس گرفته می شود.

گروه‌های کسب و کار می‌گویند قطع‌ مکرر اینترنت که توسط حکومت بر پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام تحمیل می‌شود، به شدت به فعالیت‌های تجاری آسیب می‌زند و فروش شرکت‌های کوچک تا متوسط را بین ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش داده است. طبق گزارش روزنامه شرق فیلتر شدن اینستاگرام یک سوم از درآمد شرکت های پستی ایران را کاهش داده است. اما مقامات امنیتی می ترسند که اگر کنترل های بر اینترنت را کاهش دهند معترضان تصاویر زنده از آنچه اتفاق می افتد را ارسال کنند و بتوانند بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

گروه حقوق بشر کُرد «هنگاو» مستقر در اسلو گزارش کرد که نیروهای امنیتی روز شنبه به سوی معترضان در سنندج و سقز تیراندازی کردند و دو معترض کشته شدند. از ابتدای اعتراضات در مجموع ۱۸ کودک زیر سن قانونی کشته شده اند.

ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده توسط هنگاو نشان می دهد که زنان یا دختران جوان در مدرسه ای در سقز، زادگاه مهسا امینی در استان کردستان شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می دهند.

در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز دانشجویان دانشکده هنر نیز به معترضان علیه جمهوری اسلامی پیوستند و با شعار «خیابونا غرق خون، استادامون خفه خون» خواستار حمایت هرچه بیشتر استادان و مدرسان دانشگاه از این قیام سراسری شدند.

 ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی همچنین نشان می‌دهد که گروهی از دانش‌آموزان در فردیس کرج امروز در خیابان‌ها حضور پیدا کرده و شعار «نیکای ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن» سر دادند.

تصاویر منتشرشده در کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان نشان می‌دهد دانشجویان دانشگاه گیلان با حضور همزمان در سلف غذاخوری این دانشگاه تفکیک جنسیتی آن را شکستند.

برخی از دانشجویان دختر نیز در مقابله با حجاب اجباری،‌ روسری‌های خود را در سلف برداشتند.

پس از آنکه مقام‌های دانشگاه علامه طباطبایی با تلاش دانشجویان برای برای توقف تفکیک جنسیتی در سلف غذاخوری مخالفت کردند، دانشجویان پسر و دختر غذاهای خود را به صحن دانشگاه برده و در کنار یکدیگر خوردند.

نیروهای امنیتی روز یکشنبه با ون های بدون پلاک برای بازداشت دانش آموزان وارد مدارس شدند
نیروهای امنیتی روز یکشنبه با ون های بدون پلاک برای بازداشت دانش آموزان وارد مدارس شدند

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا