جدیدترین اخبارجهان

سرپرست تیم ملی فوتبال ایران اخیراً در یک مهمانی با حضور مأمور ایرانی تحت تعقیب اف‌بی‌آی شرکت کرده است

سرپرست تیم ملی فوتبال ایران که عازم کانادا است در یک مهمانی با حضور یکی از افراد تحت تعقیب  اف‌بی‎‌ای به اتهام توطئه آدم ربایی شرکت کرده است

سرپرست تیم ملی فوتبال ایران اخیراً در یک مهمانی با حضور مأمور ایرانی تحت تعقیب اف‌بی‌آی شرکت کرده است

سرپرست تیم ملی فوتبال ایران که ماه آینده برای یک بازی غیررسمی جنجالی به ونکوور می‌آید اخیراً در یک مهمانی همراه با مردی شرکت کرده بود که در رابطه با توطئه ربودن شخصیت های بین‌المللی از جمله سه نفر در کانادا تحت تعقیب اف‌بی‌آی قرا دارد.

فیلم و عکس های مهمانی جشن تولد ۸ اپریل در تهران که روی دوربین ها ضبط شده بود در فضای مجازی منتشر شد. در آن زمان، تقریباً یک سال بود که حکم دستگیری فردی که ادعا می شود خبرچین اطلاعاتی ایران است، صادر شده بود.

حمید استیلی سرپرست تیم ملی فوتبال در عکس ها در کنار محمود خاضعین دیده می شود. خاضعین در ایالات متحده آمریکا با اتهامات جنایی شامل توطئه برای آدم ربایی، توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری بانکی و کلاهبرداری از طریق ابزارهای الکترونیکی و توطئه برای ارتکاب پولشویی روبرو است.

مسیح علی‌نژاد یکی از شخصیت هایی که ادعا می شود هدف توطئه آدم ربایی قرار داشته، به سی‌بی‌سی نیوز گفت که اف‌بی‌آی پس از انتشار پستی در رسانه‌های اجتماعی اکنون در حال بررسی ارتباط احتمالی بین استیلی و خاضعین است.

مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی و نویسنده ایرانی-آمریکایی که دشمن آشکار حکومت ایران است گفت «اف‌بی‌آی به من گفت که آنها به این پرونده رسیدگی خواهند کرد.» «من از پلیس کانادا می خواهم که این مسئله را نیز در نظر بگیرند، که فدراسیون های ورزشی توسط اعضای سپاه پاسداران کنترل می شوند. آیا به هر کسی که با آدم ربایان مرتبط است اجازه می دهید برای لذت بردن از آزادی به کانادا بیایند؟»

باشگاه های ورزشی ایران بنا بر گزارش ها تحت کنترل سپاه هستند

اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده آمریکا (FBI) و پلیس سلطنتی کانادا (RCMP) اظهار نظری نمی‌کنند و می‌گویند که رویه معمول آنها این است که تأیید یا رد نمی‌کنند که تحقیقاتی در حال اجرا است مگر اینکه اتهاماتی مطرح شده باشد.

طبق گفته کارشناسان و گزارش‌های متعدد رسانه‌ها بسیاری از باشگاه‌های ورزشی در ایران به‌دلیل افزایش محبوبیت و سودآوری به طور مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته‌اند.

تیم ملی فوتبال ایران برای یک بازی غیر رسمی در تاریخ ۵ ژوئن عازم ونکوور است. این بازی علیرغم اعتراض خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ (PS752) که در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ بر فراز تهران سرنگون شد، قرار است برگزار شود. خانواده های جانباختگان این پرواز می‌گویند که بارها توسط نیروهای نیابتی سپاه مورد آزار و اذیت، ارعاب و تهدید قرار گرفته اند.

سرپرست تیم ملی فوتبال ایران اخیراً در یک مهمانی با حضور مأمور ایرانی تحت تعقیب اف‌بی‌آی شرکت کرده است
سرپرست تیم ملی فوتبال ایران در مهمانی باحضور مأمور تحت تعقیب اف‌بی‌آی شرکت کرد

سپاه مسئول سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی بود که بلافاصله پس از برخاستن هدف شلیک دو موشک زمین به هوا قرار گرفت. همه سرنشینان، از جمله ۵۵ کانادایی و ۳۰ مقیم دائم کانادا جان خود را از دست دادند.

خانواده‌های قربانیان علناً از فدراسیون فوتبال کانادا می‌خواهند که این بازی را لغو کند و از دولت کانادا نیز خواسته اند هرگونه ویزا را لغو کند. کندی استوارت، شهردار ونکوور نیز این رویداد را محکوم کرده است.

به گزارش یکی از خبرگزاری های ایران حمید استیلی سرپرست تیم فوتبال اخیراً گفته است که ۵۰ نفر برای این بازی به ونکوور سفر می کنند. او به درخواست خبرگزاری سی‌بی‌سی (CBC) برای اظهار نظر در اینستاگرام پاسخی نداد.

حمید استیلی همچنین در این ماه با سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران دیدار کرد تا در مورد آنچه خطیب زاده تلاش‌های فوق العاده دولت ایران برای تسهیل سفر تیم به کانادا خواند، گفتگو کند.

کاوه شهروز وکیل و عضو ارشد موسسه مک‌دونالد-لوریر (Macdonald-Laurier) گفت «شوکه کننده است که افرادی که آشکارا با مأموران اطلاعاتی ایران ارتباط دارند می‌توانند به راحتی وارد کانادا شوند.» «این موضوع  هم از لحاظ امنیت ملی مایه نگرانی است و هم توهین به ما است.»

سرپرست تیم ملی فوتبال ایران اخیراً در یک مهمانی با حضور مأمور ایرانی تحت تعقیب اف‌بی‌آی شرکت کرده است
سرپرست تیم ملی فوتبال ایران اخیراً در یک مهمانی با حضور مأمور ایرانی تحت تعقیب اف‌بی‌آی شرکت کرده است

محمود خاضعین یکی از عکس های خود با حمید استیلی در مهمانی جشن تولد فروردین را در اکانت اینستاگرام خود منتشر کرد. محمود خاضعین فقط ۳۰ نفر را در اینستاگرام دنبال می کند که یکی از آنها استیلی است.

طبق اسناد دادگاه محمود خاضعین حداقل از سال ۲۰۱۴ به عنوان یکی از مأموران اطلاعاتی ایران توصیف شده است. اسناد دادگاه نشان می دهد که محمود خاضعین در حدود سال ۱۹۹۹ به عنوان یکی از مقامات بسیج [یک بخش کمکی داوطلبانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی] منصوب شده بود.

طبق اتهامات مطرح شده خاضعین یکی از چهار عضو یک شبکه اطلاعاتی ایران در جولای ۲۰۲۱ در منهتن بود که تلاش کرد مسیح علی‌نژاد به علاوه سه فرد دیگر از کانادا و نفر پنجم در بریتانیا را برای بازگشت به ایران فریب دهد. بر اساس این کیفرخواست، قربانیان در امارات متحده عربی نیز هدف قرار گرفتند.

وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) در بیانیه ای در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای این بازی ویزا اعطا کرده است گفت که به دلیل قوانین حفظ حریم خصوصی نمی تواند در مورد درخواست ویزا «بدون رضایت کتبی» اظهار نظر کند.

وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا گفت که همه بازدیدکنندگان قبل از ورود به کانادا «به دقت غربالگری» می شوند.

مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا در یک بیانیه رسانه ای نوشت «این غربالگری تضمین می کند که آنها تهدیدی برای سلامت، ایمنی یا امنیت کانادایی ها نیستند.»

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اوایل این هفته علیه این بازی فوتبال صحبت کرد و گفت که فکر نمی کند [میزبانی از تیم ایران] ایده خیلی خوب باشد، اما این تصمیم فدراسیون فوتبال کاناداست. ترودو در پاسخ به این سوال که آیا دولت فدرال ممکن است از اعطای ویزا به تیم ایرانی میهمان خودداری کند، پاسخی نداد.

سی‌بی‌سی نیوز از فدراسیون فوتبال کانادا پرسید که آیا برای کمک به دریافت ویزای ایرانی‌ها برای این بازی نامه نوشته است یا خیر، اما این سازمان به سوال سی‌بی‌سی نیوز پاسخی نداد.

در بیانیه فدراسیون فوتبال کانادا آمده است «به پیروی از تمام پروتکل‌های بین‌المللی و فدرال برای رویدادهای ورزشی بین‌المللی در کانادا ادامه می‌دهد و طبق الزامات به کار خود ادامه خواهد داد.»

حمید استیلی اخیراً در تلویزیون ایران درباره احتمال لغو این بازی صحبت کرده است.

حمید استیلی در حالی که تلویحا می گفت ورزش در ایران «تا حدی» تحت تأثیر سیاست است، گفت که این بازی را فرصتی برای رساندن پیام دوستی و صلح به مردم کانادا می‌داند.

مسیح علی‌نژاد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا