ایرانجدیدترین اخبار

دانشجویان و دانش آموزان در آغاز هشتمین هفته از قیام سراسری ایران تجمعات اعتراضی برگزار کردند

مردم ایران شنبه ۱۴ آبان، با وجود تشدید سرکوب‌ها دور جدیدی از اعتراضات و اعتصابات را آغاز کردند

دانشجویان و دانش آموزان در آغاز هشتمین هفته از قیام سراسری ایران تجمعات اعتراضی برگزار کردند

در هشتمین هفته از قیام سراسری مردم ایران که در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی آغاز شد دانشجویان و دانش آموزان به اعتراضات خود ادامه دادند و در برخی از دانشگاه ها تحصن کردند؛ کسبه و مغازه داران برخی شهرها نیز با وجود تشدید سرکوب ها در روز شنبه ۱۴ آبان دست به اعتصاب زدند.

دانشجویان و دانش آموزان در آغاز هشتمین هفته قیام سراسری ایران تجمعات اعتراضی برگزار کردند
دانشجویان و دانش آموزان هشتمین هفته قیام سراسری ایران تجمعات اعتراضی برگزار کردند

به گفته کنشگران اجتماعی، روز شنبه با شروع هفته کاری نیروهای امنیتی تدابیر جدیدی را برای توقف اعتراضات در دانشگاه‌های تهران به کار بستند و اقدام به تفتیش بدنی و جستجوی کیف دانشجویان کردند و آنها را مجبور نمودند که ماسک خود را بردارند.

با این حال در ویدئوهایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده دانشجویان معترض در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در شمال شرق ایران شعار می دهند «زن آزاده منم، هیز تویی، هرزه تویی.»

در تصاویری دیگری که توسط یکی از فعالان اجتماعی به صورت آنلاین منتشر شده، دانشجویان دانشگاه گیلان در شهر رشت شعار می دهند «دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد.»

دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با برگزاری تجمع اعتراضی در این دانشگاه تحصن کرده و در بیمارستان‌ها حاضر نشدند.

دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل روز شنبه در اعتراض به برخوردهای امنیتی و بازداشت دانشجویان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان با شعار «آزادی آزادی آزادی» و همخوانی سرود، تجمع کردند. طبق تصاویری که توسط شوراهای صنفی دانشجویان کشور منتشر شده دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان تابلوهایی از شخصیت‌های مشهور اعتراضات سراسری ایران برپا کردند، همچنین در تجمع اعتراضی خود شعار «ما حرف حق بگفتیم، صدای تیر شنفتیم» سر دادند.

جمعی از دانشجویان پردیس شمالی دانشگاه تهران هم مقابل ساختمان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی تحصن کردند. حسین ایزدیار، رییس حفاظت فیزیکی دانشگاه تهران با تهدید دانشجویان خواستار پایان تحصن آنان شد و گفت «اگر بلند نشوید در باز می‌شود و نیروهاى نظامی همه شما را کت بسته می‌برند،» و این خط قرمز نظام است.

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با برگزاری تجمع اعتراضی در این دانشگاه شعارهایی از جمله «ننگ ما، ننگ ما، رییس الدنگ ما» « آبان ماه تابان، دیکتاتوری به پایان» سر دادند.

دانشجویان این دانشگاه همچنین پس از اجرای دوباره تفکیک جنسیتی در سلف دانشکده علوم اجتماعی، در لابی دانشکده سفره پهن کردند و چند تن از اساتید نیز با آنان همراه شدند.

دانشجویان دانشگاه شریف در اعتراض به ممنوع‌الورود شدن برخی دانشجویان و همچنین تفتیش کیف دانشجویان مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تحصن کردند.

دانش‌آموزان نیز در روز شنبه ۱۴ آبان در تعدادی از شهرها از جمله تهران، کرج، مشهد، شهریار، سنندج و مریوان پس از تعطیل شدن از مدرسه شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

گزارش ها حاکی از اعزام ماموران امنیتی و حراستی از ادارات آموزش و پرورش به مدارس برای نظارت بر اجرای سرود اجباری «سلام فرمانده» توسط دانش آموزان است.

اگرچه برخی مدیران مدارس با برگزاری این مراسم مخالفت کرده‌اند اما آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای سراسری مسئولان مدارس را مکلف کرده است که این سرود را اجرا کنند.

در یکی از ویدیوهایی که امروز از یکی از مدارس منتشر شده دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه در تهران در پاسخ به شعار «‌مرگ بر آمریکا» از سوی مدیران مدرسه، فریاد «‌مرگ بر دیکتاتور» سر‌ دادند.

در شهر قزوین ده ها نفر در مراسم چهلم جواد حیدری، یکی از کشته شدگان در اعتراضات اخیر شعارهای مشابهی سر دادند؛ رسم برگزاری مراسم چهلم در ایران به یکی از نقاط تقابل معترضان و حکومت تبدیل شده که به شعله‌ور شدن هر چه بیشتر اعتراضات دامن زده است.

گروه حقوقی «هه‌نگاو» مستقر در نروژ گفت که مردم شاهد «اعتصاب گسترده» در شهر سقز، زادگاه مهسا امینی در استان کردستان بودند و کسبه این استان مغازه های خود را در همبستگی با معترضان سیستان و بلوچستان تعطیل کردند.

یکی از مسئولان در استان کرمان اعتراف کرد که مقامات حکومت ایران در سرکوب اعتراضاتی که پس از کشته شدن مهسا امینی در ۲۵ شهریور آغاز شد، با مشکل مواجه هستند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از رحمان جلالی، معاون سیاسی امنیتی استانداری گفت «محدودیت های ایجاد شده روی اینترنت، دستگیری لیدرهای اغتشاشات و حضور نیروهای امنیتی در خیابان ها همیشه فتنه را خاموش می کرد، اما این نوع فتنه و مخاطبان آن متفاوت است.»

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که روز جمعه در جریان خروش اعتراضی مردم در شهر خاش در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰ نفر از جمله چند کودک توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان «قتل عام» خاش را محکوم کرد و گفت روز جمعه دست کم ۱۶ نفر در اعتراضات کشته شدند.

ویدئوهای تایید شده نشان می دهد که مردم در حال فرار برای پناه گرفتن هستند و صدای شلیک گلوله در شهرهای خاش و زاهدان شنیده می شود.  تجمعات اعتراضی  تجمعات اعتراضی حراست دانشگاه  حراست دانشگاه  حراست دانشگاه  حراست دانشگاه حراست دانشگاه  مهسا امینی مهسا امینی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا