جدیدترین اخبارجهان

وضعیت جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود

تحلیل خبرگزاری رویترز از وضعیت سال آینده میلادی ایران

رهبر و مسئولان جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ با تشدید اختلاف نظر دست و پنجه نرم خواهند کرد

اعتراضات سراسری به دلیل کشته شدن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله [اهل سقز در استان کردستان] که در بازداشت پلیس امنیت و اخلاق تهران بود جرقه خورد و ایران را وارد دوره جدیدی از بحران عمیق بین رهبری روحانیون متحجر و کل جامعه ایران کرده است.

خانواده مهسا امینی گفتند که او پس از دستگیری توسط گشت ارشاد در ۲۲ شهریور به دلیل نقض قوانین پوشش اجباری جمهوری اسلامی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سه روز بعد درگذشت.

اما مقامات جمهوری اسلامی علت مرگ این دختر ۲۲ ساله را مشکلات پزشکی قبلی عنوان کردند.

کشته شدن مهسا امینی توسط حکومت جمهوری اسلامی باعث شد که سال‌ها نارضایتی در جامعه ایران بر سر مسائلی از تشدید کنترل‌های اجتماعی و سیاسی گرفته تا فلاکت اقتصادی و تبعیض علیه اقلیت‌های قومی، به آتش زیر خاکستر دمیده شود، آن را روشن کند و مردم خشمگین را به خیابانها بکشاند.

رهبران مذهبی ایران در مواجهه با بدترین بحران مشروعیت خود از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ سعی کرده‌اند این ناآرامی‌ها را به‌عنوان قیام‌های جدایی‌طلبانه اقلیت‌های قومی نشان دهند که به جای حکومت روحانی آن، وحدت ملی را تهدید می‌کند.

به گفته فعالان و گروه های حقوق بشری، مردم با سردادن شعارهایی در حمایت از اقلیت ها، تلاش های مقامات جمهوری اسلامی، به دلیل همبستگی بین اقوام مختلف ایران در طول اعتراضات تضعیف شده است.

معترضان از همه اقشار به خیابانها ریخته‌اند و خواهان سقوط جمهوری اسلامی هستند. زنان با خشم روسری های خود را پاره کرده و سوزانده‌اند.

حاکمان ایران ائتلافی از «آنارشیست ها، تروریست ها و دشمنان خارجی» را به سازماندهی تظاهرات متهم کرده‌اند که خبرگزاری هرانا اعلام کرد تا ۲۱ دسامبر ۵۰۶ معترض از جمله ۶۹ خردسال کشته شده اند.

هرانا گفته است که ۶۶ تن از نیروهای امنیتی نیز کشته شده اند. همچنین محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، دو معترض اعدام شدند که با محکومیت شدید غرب مواجه شد و هزاران نفر دستگیر شدند.

چرا مهم است

این اعتراضات که با لیدری زنان و جوانان صورت می‌گیرد و ادامه دارد، برای اولویتی را که از سال ۱۹۸۹ تاکنون علی خامنه‌ای رهبر ملاهای متحجر ایران تعریف کرده، و همچنین بقای جمهوری اسلامی و تشکیلات دینی آن تهدیدی جدی است.

ناآرامی‌ها، آسیب‌پذیری تشکیلات ملاها را در برابر خشم عمومی نشان داده و این نگرانی را در میان رهبر و مسئولان جمهوری اسلامی ایجاد کرده است که یک گام اشتباه می‌تواند به معنای مشکلات بیشتری در پیش باشد، حتی اگر اعتراض‌های فعلی فروکش کند.

هیچ تضمینی وجود ندارد که نیروی بیشتر به ناآرامی ها پایان دهد، زیرا تا کنون سرکوب خشونت آمیز تنها اعتراضات بیشتری را برانگیخته است.

سرکوب اعتراضات و انتقال مشکوک پهپادها و موشک‌های ساخت ایران به روسیه برای کمک به مسکو در جنگ اوکراین، رهبران غربی را به تلاش برای احیای برجام، پبمان هسته‌ای ۲۰۱۵ که میلیاردها دلار پول مردم ایران را به جیب ملاها سرازیر می‌کند، بی‌میل کرده است.

و این موضوع، علاوه بر اعتراضات مردم که شکل انقلاب به خود گرفته، رهبر و مسئولان جمهوری اسلامی را نگران‌تر کرده است

سال ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود؟

جمهوری اسلامی گرفتار چیزی خواهد شد که تحلیلگران آن را «فرایند انقلابی» می نامند که احتمالاً در سال ۲۰۲۳ به اعتراضات بیشتری دامن می زند، بدون اینکه هیچ یک از طرفین عقب نشینی کنند.

در شرایطی که خامنه‌ای ۸۳ ساله معتقد است مصالحه با ارکان ایدئولوژیک جمهوری مانند حجاب باعث فروپاشی نظام می‌شود، نیروهای حکومت، سرکوب را دوچندان می‌کنند و در نتیجه باعث خشم بیشتر در میان جمعیت ۸۵ میلیونی که ۷۰ درصد آنها زیر ۳۰ سال هستند، خواهند شد.

در حالی که چهار سال تحریم، توسعه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف ننموده و حمایت این کشور را از عملیات تروریستی محدود نکرده، اما بحران داخلی آن احتمالاً به قدرت های غربی دامنه بیشتری برای افزایش فشار بر تهران می دهد و این در حالی است که استمرار مردم ایران بر اعتصابات و اعتراضات باعث عبور آنها از جمهوری اسلامی خواهد شد. و در نهایت همه چیز به مردم بستگی دارد.

وضعیت جمهوری اسلامی انقلاب مردم ایران   وضعیت جمهوری اسلامی انقلاب مردم ایران   وضعیت جمهوری اسلامی انقلاب مردم ایران   وضعیت جمهوری اسلامی  جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۳  جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۳  

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا