ایرانجدیدترین اخبار

ون های گشت ارشاد پس از کشته شدن ده ها نفر در اعتراضات از خیابان ها گم شده‌اند

ون های گشت ارشاد از سطح شهر جمع شده‌اند و حتی در مقابل مراکز پلیس امنیت اخلاقی نیز دیده نمی‌شوند

ون های گشت ارشاد  پس از کشته شدن ده ها نفر در اعتراضات از خیابان ها گم شده‌اند

ون های گشت ارشاد که در یک دهه گذشته نماد سرکوب زنان توسط جمهوری اسلامی ایران بوده‎‌اند، حتی در مقابل مراکز پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) در مرکز تهران نیز دیده نمی شوند.

ون های گشت ارشاد  پس از کشته شدن ده ها نفر در اعتراضات از خیابان ها گم شده‌اند
ون های گشت ارشاد  پس از کشته شدن ده ها نفر در اعتراضات از خیابان ها گم شده‌اند

اوایل ماه جاری مهسا امینی دختر جوان ۲۲ ساله اهل کردستان را به یکی از این ون ها سوار کردند. مهسا امینی بعداً در طول مدت بازداشت به کما رفت و جان باخت و قتل او باعث شد جرقه بزرگترین اعتراضات خیابانی از زمان ناآرامی‌های سال ۲۰۱۹ بر سر قیمت بنزین در سراسر کشور زده شود. به گفته تلویزیون دولتی ایران دست‌کم ۴۱ معترض کشته شده‌اند (طبق گزارش سازمان حقوق بشر ایران تا ۷ مهر ۸۳ نفر از مردم در اعتراضات کشته شده‌اند.) خبرگزاری های محلی گزارش می دهند که صدها نفر از جمله فعالان سیاسی و روزنامه نگاران دستگیر شده اند.

خشم از مرگ او به حدی است که مردم از سراسر طیف های سیاسی ایران خواستار پایان دادن به کنترل رسمی پوشش زنان شده‌اند. سعید لیلاز تحلیلگر اصلاح طلب گفت «ون های گشت ارشاد به احتمال زیاد از خیابان ها جمع خواهد شد. جمهوری اسلامی در عمل در مورد حجاب عقب‌گرد بزرگی خواهد داشت و چاره ای جز دادن آزادی‌های اجتماعی بیشتر به جوانان طبقه متوسط ​​شهری نخواهد داشت.»

بیش از یک هفته است که معترضان جوان که بسیاری از آنها هم سن و سال مهسا امینی هستند، در شهرهای کوچک و بزرگ سراسر کشور به خیابان ها ریخته‌اند و شعارهای ضد نظام مانند «جمهوری اسلامی نمی خواهیم» و «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

دانشجویان در محوطه دانشگاه تظاهرات می کنند و زنان معترض روسری خود را به آتش می کشند. برخی دیگر بدون حجاب با پلیس ضد شورش روبرو می شوند و بدون اینکه اندک ترسی از خود نشان دهند. در حالی که اعتراضات اکنون فروکش کرده است، ایرانیان در شبکه های اجتماعی همچنان تصاویر زنان کشته شده در اعتراضات را همرسانی می کنند.

عماد افروغ جامعه شناس به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت «برای جوانانی که با مشکلات اقتصادی عظیمی مانند فقر و نابرابری دست و پنجه نرم می‌کنند، گشت های ارشاد تبدیل به جرقه‌ای برای تخلیه خشم های فروخفته آنها شده بود.

تندروها در سال ۲۰۰۶ در زمان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق با راه اندازی گشت ارشاد، مسئولیت «ارتقای امنیت اجتماعی» را بر عهده پلیس گذاشتند، عنوانی که بعداً به پلیس امنیت اخلاقی تغییر کرد، اگرچه مردم همچنان از آنها به عنوان گشت ارشاد یاد می کنند. بسیاری از ماموران پلیس از به عهده گرفتن این مسئولیت بیزار بودند زیرا می گفتند کار آنها رسیدگی به مو و لباس زنان نیست.

اجرای قوانین حجاب در سال گذشته با رئیس جمهور شدن ابراهیم رئیسی و در دست گرفتن تمام بازوهای دولت توسط تندروها تشدید شده است.

زنانی که توسط گشت ارشاد دستگیر می‌شوند باید تعهد کتبی بدهند که دوباره قانون حجاب را زیر پا نگذارند و در کلاس‌های یک ساعته اخلاق شرکت کنند. صاحبان خودرو نیز پیامک دریافت می کنند تا در صورت حضور زنان بدون روسری در خودروهایشان به مرکز پلیس اخلاقی مراجعه کنند. سپس خودروهای آنها تا دو ماه توقیف می شود.

مشخص نیست که چه تعداد مامور پلیس در گشت ارشاد کار می کنند، اما حضور آنها در میادین شلوغ، پارک ها و بیرون ایستگاه‌های مترو باعث می شود زنان احساس ناامنی کنند.

مهسا امینی بلافاصله پس از خروج از ایستگاه مترو در نزدیکی تهران در پارکی دستگیر شد و در ون گشت ارشاد مورد ضرب و شتم قرار گرفت. مقامات این موضوع را رد می کنند و می گویند که او از قبل بیماری داشته است؛ این در حالی است که مقامات حکومت جمهوری اسلامی به صورت مکرر از زیر بار حوادثی که رقم می‌زنند که یکی از آنها پرتاب موشک به هواپیمای اوکراینی در آسمان ایران بود، شانه خالی می‌کنند.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا