ایرانجدیدترین اخبارجهان

رئیسی کماکان از اعدام‌های سال ۶۷ دفاع می‌کند

سفر پر حاشیه رئیسی به نیویورک: از مرگ مهسا امینی تا قتل‌های سال ۶۷

چالش‌های سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک؛ او کماکان از اعدام‌های سال ۶۷ دفاع می‌کند

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولت سیزدهم ایران در راس هیاتی متشکل از اعضای کابینه‌ خود روز دوشنبه به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سخنرانی در این اجلاس روانه نیویورک شد.

این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که از چند روز پیش فضای ایران تحت تاثیر مرگ مهسا امینی، ملتهب است و هر روز مردم در اعتراض‌ به قتل مظلومانه این دختر جوان تظاهرات می کنند.

بر همین اساس بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که حواشی سفر ابراهیم رئیسی تحت تاثیر وقایع اخیر ایران افزایش خواهد یافت.

گاردین: زمینه سخت سفر رئیسی

نشریه گاردین با انتشار گزارشی نوشت مرگ مهسا امینی در پی بازداشت او توسط پلیس «امنیت خلاقی» در تهران، زمینه سختی را برای سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک رقم زده است.

با این وجود حواشی سفر ابراهیم رئیسی، فقط مربوط به مرگ مهسا امینی نیست بلکه پیش از مرگ او نیز سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک در محافل سیاسی و شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز بود و تعداد زیادی از کاربران به نقش او در موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران از سال ۶۷ تاکنون اصرار دارند.

بر همین اساس تعدادی از فعالان سیاسی و مخالفان جمهوری اسلامی از دولت آمریکا خواسته بودند برای سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک ویزا صادر نکند.

این درخواست پیشتر از سوی مایک پومپئو وزیر خارجه پیشین ایالات متحده و شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه نیز مطرح شده بود؛ و زمانی که سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک حتمی شد شماری از شهروندان ایران مقیم ایالات متحده خواستار بازداشت او در خاک آمریکا شده‌اند.

ابراهیم رئیسی به عنوان رییس قوه مجریه ایران در موارد متعدد نقض حقوق بشر که جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود آنها را مستند کرده است، نقش مستقیم دارد.

به جز موارد اخیر مدافعان حقوق بشر ابراهیم رئیسی را به دلیل دست‌داشتن در اعدام‌های سال ۶۷ به «ارتکاب جنایت علیه بشریت» متهم می‌کنند.

بر اساس مستندات موجود، هزاران زندانی سیاسی در تابستان سال ۶۷ بدون برخورداری از روند قضایی عادلانه به طناب دار یا جوخه اعدام سپرده شدند که این اعدام‌های دسته‌جمعی به یکی از پرونده‌های سنگین علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است؛ پرونده‌ای که گرچه هنوز امکان رسیدگی به آن در دادگاه‌های بین‌المللی فراهم نشده اما یکی از متهمان آن ابراهیم رئیسی می‌باشد که بنا به بسیاری از شواهد از اعضای «هیات مرگ» بوده است.

با این حال رئیس‌جمهوری ایران در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس نیوز آمریکا که هفته پیش در تهران ضبط و یکشنبه ۲۷ شهریور پخش شد، از این اعدام‌ها دفاع کرد و اعدام‌شدگان را «تروریست» نامید.

چالش‌های سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک؛ او کماکان از اعدام‌های سال ۶۷ دفاع می‌کند
چالش‌های سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک؛ او کماکان از اعدام‌های سال ۶۷ دفاع می‌کند

ابراهیم رئیسی در این مصاحبه گفت: «اتفاقی که برای آنان افتاد، متناسب با کاری بود که انجام داده بودند، آن‌ها افراد را ترور می‌کردند و به جرایم‌شان رسیدگی شده بود.»

ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز گفته بود که به خاطر نقشی که در اعدام‌های سال ۶۷ داشت، باید مورد تقدیر و تشویق قرار گیرد.

از سوی دیگر مهدی حاجتی، عضو پیشین شورای شهر شیراز که مدتی در ایران زندانی بود، از طرح شکایتی علیه ابراهیم رئیسی در دادگاه فدرال نیویورک خبر داد.

وی اعلام کرده که این شکایت از سوی او و تعدادی دیگر از قربانیان نقض حقوق بشر از جمله کایلی مورگیلبرت، استاد دانشگاه در استرالیا و زندانی پیشین در ایران صورت گرفته است و شاهین میلانی وکیل و رئیس مرکز حقوق بشر ایران وکالت آنان را بر عهده دارد.

شماری از ایرانی‌های خارج از کشور تجمعاتی اعتراضی را تدارک دیده‌ و اعلام کرده‌اند که قصد دارند با حضور در مقابل سازمان ملل متحد صدای ایرانی‌های داخل کشور را به گوش جهان برسانند.

چالش‌های سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک؛ او کماکان از اعدام‌های سال ۶۷ دفاع می‌کند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا