ایرانجدیدترین اخبارجهان

گزارش فارین پالیسی: معترضان در ایران با وجود سرکوب شدید عقب نشینی نمی کنند

حتی با وجود سرکوب‌های دولتی و افزایش تعداد کشته‌ها، هیچ نشانه ای از کاهش ناآرامی‌های کشور دیده نمی شود

معترضان در ایران با وجود سرکوب شدید عقب نشینی نمی کنند: گزارش فارین پالیسی

با گذشت تقریبا دو هفته از شروع اعتراضات ایران، تظاهرات مردمی به موجی از خشم و ناامیدی بدل شده‌اند که با وجود سرکوب‌های دولت و افزایش شمار جان‌باختگان هیچ نشانه‌ای از کاهش در آن دیده نمی شود.

عامل محرک و آغازگر این ناآرامی ها قتل مهسا امینی دختر ۲۲ ساله بود که به اتهام نقض قوانین سختگیرانه پوشش حجاب ایران توسط گشت ارشاد بازداشت شده بود. اما موضوع تمرکز اعتراضات شامل طیفی از مسائل از جمله سرکوب‌های دولتی و بی ثباتی اقتصادی گرفته تا پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) است که عامل بازداشت مهسا و مسئول تحمیل قوانین پوشش سختگیرانه در کشور است.

الکس واتانکا (Alex Vatanka) مدیر برنامه ایران در موسسه خاورمیانه (Middle East Institute) (یک اتاق فکر غیرانتفاعی مستقر در واشینگتن) گفت «یک حس کلی اساسی نسبت به رژیم وجود دارد مبنی بر این که نیازها و انتظارات مردم خود را برآورده نمی‌کند. او افزود که معترضان «فهرستی طولانی از نارضایتی‌ها» دارند.

زنان در مرکز این تظاهرات قرار دارند و در اعتراض به قوانین سفت و سخت ایران روسری‌های خود را آتش می‌زنند و موهای خود را می بُرند. رسانه های دولتی می گویند که دست کم ۴۱ نفر (بیش از ۷۶ نفر به گزارش سازمان حقوق بشر ایران) در درگیری‌های متعاقب کشته شدن مهسا امینی جان باخته‌اند و بیش از ۱،۲۰۰ نفر بازداشت شده اند. رویترز گزارش داد که معترضان در سراسر کشور شعار می دادند «مرگ بر دیکتاتور» و «می میریم، می میریم، ایران را پس می گیریم.»

با تشدید ناآرامی ها، دولت دسترسی به اینترنت را قطع کرد و گروه های مخالف کُرد را مسئول سازماندهی تظاهرات دانست و آنها را هدف حملات هوایی قرار داد که منجر به کشته شدن حداقل ۱۳ نفر و مجروح شدن شدن ده ها نفر دیگر (۵۸ نفر به گزارش رویترز) شد. در تمام این مدت علی خامنه ای رهبر تندرو جمهوری اسلامی سکوت اختیار کرده است.

واتانکا گفت که رژیم «به طور کلی حاضر به پذیرش این واقعیت نیست که حکومت آنها واقعاً نماینده خواسته ها، تمایلات و نیازهای مردم ایران نیست.»

هنرمندان، مشاهیر و ورزشکاران محبوب ایرانی پیش از این حمایت خود را از اعتراضات جاری اعلام کرده اند. واتانکا گفت که اگر سیاستمداران برجسته در رژیم نیز به مردم بپیوندند، می تواند نشان دهنده شروع یک تغییر سیاسی عمیق تر در مقایسه با اعتراضات قبلی باشد.

واتانکا گفت «ما هنوز هیچ موردی از رویگردانی مقامات برجسته در داخل رژیم مشاهده نکرده ایم. اگر چنین مقاماتی شروع به جدا کردن راه خود کنند، در آن صورت می توانیم بگوییم که این اعتراضات متفاوت است.»

معترضان در ایران با وجود سرکوب شدید عقب نشینی نمی کنند: گزارش فارین پالیسی
معترضان در ایران با وجود سرکوب شدید عقب نشینی نمی کنند: گزارش فارین پالیسی

آخرین اخبار ایران    آخرین اخبار ایران    آخرین اخبار ایران    آخرین اخبار ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا