ایرانجدیدترین اخبارجهان

رئیسی و مکرون برای دومین بار تلفنی درباره مسائل هسته‌ای و گسترش روابط گفتگو کردند

دومین گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه درباره مسائل هسته‌ای و گسترش روابط

رئیسی و مکرون برای دومین بار تلفنی درباره مسائل هسته‌ای و گسترش روابط گفتگو کردند

ابراهیم رئیسی و امانوئل مکرون، روسای جمهور ایران و فرانسه روز یکشنبه ۱۴ شهریور در یک تماس تلفنی در مورد مسائلی چون روابط دوجانبه، مسائل منطقه و تحولات افغانستان، عراق و لبنان گفت‌وگو کردند. رئیسی و مکرون برای دومین بار تلفنی درباره مسائل هسته‌ای و گسترش روابط گفتگو کردند

رئیسی و مکرون برای دومین بار تلفنی درباره مسائل هسته‌ای و گسترش روابط گفتگو کردند
رئیسی و مکرون تلفنی درباره مسائل هسته‌ای و گسترش روابط گفتگو کردند

رئیس جمهور فرانسه در این تماس از همتای ایرانی خود خواست که مذاکرات هسته‌ای در وین را با حضور ایران از سر بگیرند؛ امانوئل مکرون خواهان ازسرگیری مذاکرات برای دستیابی به نتیجه و پایان فعالیت‌های نقض‌کننده تعهدات برجامی این کشور شد.

در مقابل، رئیس جمهور ایران با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواستار لغو این تحریم‌ها شد؛ ابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه مذاکره برای مذاکره بی‌فایده است، گفت که با مذاکرات مفید مخالفتی نداریم و نتیجه مذاکرات باید لغو تحریم‌ها علیه ایران باشد.

تا کنون ۶ دور از مذاکرات احیای برجام در وین برگزار شده است، اما با انتصاب ابراهیم رئیسی بعنوان رئیس جمهور ایران و تغییر دولت جمهوری اسلامی، تاریخی برای ازسرگیری دور بعدی این مذاکرات تعیین نشده است.

پیشتر رئیسی در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفته بود که دولت او ابایی از مذاکره و گفت‌وگو ندارد، اما نه با فشاری که کشورهای غربی دنبال می‌کنند. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز قبلا اعلام کرده بود که واشنگتن تا ابد منتظر بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای نمی‌ماند.

مکرون فرای مسائل هسته‌ای، به همکاری دو کشور در عرصه‌های دیگر اشاره کرد و گفت «باید حرکت تازه‌ای در محورهای جدید در روابط دو کشور در عرصه‌های دوجانبه و در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و همکاری‌های منطقه‌ای شروع کنیم.»

رئیسی در این گفت‌وگو اعلام کرد که دولت از گسترش روابط با فرانسه به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری استقبال می‌کند و تاکید کرد که آمادگی دارد تا روابط با اروپا را از فرانسه آغاز کند.

این دومین تماس تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه در کمتر از یک ماه است.

ابراهیم رئیسی و امانوئل مکرون  گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و مکرون   ابراهیم رئیسی و امانوئل مکرون

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا