ایرانجدیدترین اخبارفرهنگ و هنر

زر امیرابراهیمی برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن شد

زر امیرابراهیمی در سخنرانی دریافت جایزه بهترین بازیگر زن جشنوراه کن گفت دل من با آبادان است

زر امیرابراهیمی برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن شد

زر امیرابراهیمی برای بازی در فیلم «عنکبوت مقدس» جایزه بهترین بازیگر زن هفتاد ‌و ‌پنجمین جشنواره فیلم کن را دریافت کرد. این اولین بار است که یکی از هنرپیشگان زن ایرانی جایزه بهترین بازیگری کن را دریافت می‌کند.

زر امیرابراهیمی برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن شد
زر امیرابراهیمی برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن شد

امیرابراهیمی پس از اعلام نامش به‌عنوان بهترین بازیگر زن با بغض گفت: «بخشی از وجود و دل من با آبادان است.»

زر امیرابراهیمی در بخشی از سخنانش که در هنگام دریافت جایزه به زبان فارسی گفت «خوشحالی و موفقیت برای من مفهومی عمومی و جمعی هستند. هرچند در این لحظه خیلی خوشحالم. ولی بخشی از وجودم برای مردم ایران که هر روز گرفتار مشکلات زیادی هستند، غمگین است. دل من با آبادان است. دل من با گوشه و کنار ایران است. من اینجا هستم اما دلم با مردان و زنان ایران است.»

زر امیرابراهیمی در فیلم عنکبوت مقدس نقش خبرنگاری را بازی می‌کند که تلاش دارد معمای قتل های زنجیره ای روسپی ها در شهر مشهد را حل کند.

عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی با الهام از داستان واقعی مردی از طبقه کارگر ساخته شده است که در اوایل دهه ۲،۰۰۰ روسپی ها را می کشت و به «قاتل عنکبوتی» معروف شد.

علی عباسی از اجازه فیلمبرداری در ایران محروم شد و در نهایت فیلم «عنکبوت مقدس» در اردن فیلمبرداری شد؛ این فیلم با وجود موفقیت بین‌المللی به دلیل حاکمیت سیستم سانسور بر سینمای ایران اجازه نمایش در سینماهای کشور را دریافت نکرد.

فیلم «عنکبوت مقدس» نشان می‌دهد که فشار رسمی کمی برای دستگیری قاتل وجود داشته است که در نهایت نیز به یک قهرمان در میان راست‌گرایان مذهبی تبدیل می‌شود.

زر امیرابراهیمی در ابتدای دهه ۸۰ خورشیدی با بازی در چندین سریال تلویزیونی به شهرت رسید و در میانه این دهه به فرانسه مهاجرت کرد.

زر امیرابراهیمی در مراسم اهدای جوایز به حضار گفت «من راه طولانی را پیموده ام تا امشب در اینجا روی صحنه حضور داشته باشم.» «داستان آسانی نبود، با تحقیر همراه بود، با انزوا همراه بود، اما سینما هم بود، تاریکی بود اما سینما هم بود و اکنون در یک شب شادی مقابل شما ایستاده ام.»

ریاست هیئت داوران این دوره از جشنواره را ونسان لندون بازیگر فرانسوی بر عهده داشت، اصغر فرهادی نیز عضو هیئت داوران بود. در این دوره از جشنواره دو فیلم ایرانی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی و «عنکبوت مقدس» به کارگردانی علی عباسی در بخش مسابقه شرکت داشتند و فیلم «تصور» از علی بهراد نیز در هفته منتقدین نمایش داده شد.

هفتاد ‌و ‌پنجمین جشنواره فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ مه در شهر کن فرانسه برگزار شد.

برندگان این دوره در ادامه معرفی شده اند:

جایزه نخل طلا برای مثلث اندوه (Triangle of Sadness) به کارگردانی روبن اوسلوند

جایزه ویژه برای ستاره‌های ظهر (Stars at Noon) به کلر دنی

جایزه هیئت داوران برای فیلم هشت کوه (The Eight Mountains) به فلیکس ون گرونینگن و شارلوت وندرمیرش و همین‌طور یرژی اسکولیمووسکی برای فیلم ایی‌او (EO)

جایزه بهترین کارگردان برای فیلم تصمیم به رفتن (Decision to Leave) به کارگردانی پارک چان‌ووک

جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم پسری از بهشت (Boy from Heaven) به طارق صالح

جایزه بهترین بازیگر زن به زر امیرابراهیمی برای فیلم عنکبوت مقدس (Holy Spider)

جایزه بهترین بازیگر مرد به سونگ کانگ هو برای فیلم دلال (Broker)

جایزه بهترین فیلم کوتاه برای فیلم زمزمه‌کنندگان آب (The Water Murmurs) به کارگردانی چن جیانینگ و با تقدیر از آبیناش بیکرام شاه برای فیلم لوری (Lori)

جایزه دوربین طلایی به رایلی کیو جینا گمل برای فیلم اسب جنگی (War Pony)

جایزه بزرگ هیئت داوران به فیلم نزدیک Close به کارگردانی لوکاس دونت

جایزه تولد هفتاد‌ و ‌پنجمین سالگرد جشنواره کن نیز برای فیلم توری و لوکیتا (Tori and Lokita) به برادران داردن اهدا شد. برادران داردن جایزه خود را به یک نانوا در شهر بوزانسون فرانسه تقدیم کردند که برای جلوگیری از اخراج شاگرد نانوایی‌، اعتصاب کرده بود. 

زر امیرابراهیمی برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن شد
زر امیرابراهیمی برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن شد

زهرا امیرابراهیمی  زهرا امیرابراهیمی  زهرا امیرابراهیمی  زهرا امیرابراهیمی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا