جدیدترین اخبارجهان

نشست عراق با هدف کاهش تنش های منطقه ای برگزار شد

نشست بین‌المللی بغداد؛ تاکید بر مبارزه با تروریسم

نشست عراق با هدف کاهش تنش های منطقه ای برگزار شد

روز شنبه، مقام‌های ارشد چند کشور منطقه خاورمیانه و جهان در نشست بین‌المللی «همکاری و شراکت» در بغداد، برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه شرکت کردند.

نشست عراق با هدف کاهش تنش های منطقه ای برگزار شد
نشست عراق با هدف کاهش تنش های منطقه ای برگزار شد

میزبان این نشست مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در جلسه اعلام کرد که در سطوح مختلف، تهدیدهای مشترکی گریبان‌گیر همه ماست و در این کنفرانس در این باره به گفت‌وگو می‌پردازیم.

وی با اشاره به اینکه مشترکات برای توافق در منطقی بیشتر از تفرقه است، گفت «استفاده از عراق را به عنوان راهی برای درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رد می‌کنیم.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در این کنفرانس با اشاره به حمایت ایران از گفت‌وگوی منطقه‌ای، گفت «آمریکا با ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس خطای بزرگی انجام داد. آمریکا عامل اصلی نبود امنیت در منطقه خاورمیانه است.»

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست با اشاره به حمایت کشورش از ثبات و تمامیت ارضی عراق عنوان کرد «از عراق و از هر اقدامی برای حفظ امنیت و ثبات این کشور حمایت می‌کنیم.» وی در ادامه تاکید کرد که برای مقابله با رویدادهای منطقه، به افزایش سطح هماهنگی‌ها نیاز است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به عنوان مهمان ویژه و تنها رهبر از کشورهای غربی در این اجلاس شرکت کرد؛ او در سخنان خود به حفظ امنیت و ثبات عراق تاکید کرد و گفت «از عراق و نیروهای مسلح این کشور حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه گفت «منطقه نیازمند تلاش و همکاری با یکدیگر برای مبارزه و مقابله با تروریسم است.»

علاوه بر امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه که بعنوان مهمان ویژه در این نشست شرکت کرد و مورد استقبال قرار گرفت، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، ملک عبدالله پادشاه اردن و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر از دیگر رهبران کشورهای حاضر در این نشست بودند.

در چند دهه گذشته، عراق درگیر جنگ داخلی، منطقه‌ای و همچنین بین‌المللی بوده و تاکنون فرودگاه‌ها و برخی از مناطق این کشور توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هدف حمله قرار گرفته است.

با وجود آنکه دولت عراق از ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و ملک سلمان نخست وزیر عربستان برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آورد، اما امروز این اجلاس با حضور وزرای خارجه این دو کشور برگزار شد.

احسان الشمری، تحلیلگر سیاسی و رئیس اندیشکده سیاست عراق در گزارشی عنوان کرد که این کنفرانس نشاندهنده بازگشت عراق به عنوان بازیگر محوری منطقه است و همچنین گرد آوردن رقبا دور یک میز گام مهمی در این عرصه است.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق    حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران      مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق  حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا