جدیدترین اخبارجهان

خبرگزاری رویترز : عراق به دنبال کاهش خصومت عربستان و ایران در اجلاس بغداد است

احتمال ازسرگیری مذاکره ایران و عربستان در نشست بین‌المللی بغداد

خبرگزاری رویترز : عراق به دنبال کاهش خصومت عربستان و ایران در اجلاس بغداد است

خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع آگاه اعلام کرد که انتظار می‌رود در روز شنبه در نشست بین‌المللی بغداد، سران دو کشور ایران و عربستان به مذاکرات مستقیم بپردازند.

خبرگزاری رویترز : عراق به دنبال کاهش خصومت عربستان و ایران در اجلاس بغداد است
خبرگزاری رویترز : عراق به دنبال کاهش خصومت عربستان و ایران در اجلاس بغداد است

در این نشست موضوعاتی چون جنگ یمن، بحران لبنان و بحران کمبود آب که گامی برای نزدیکی این دو کشور است مطرح خواهد شد؛ اما گفته می‌شود احتمال موفقیت این مذاکرات هنوز مشخص نیست.

به گفته خبرگزاری رویترز در روز چهارشنبه ۳ شهریور، یکی از مقامات ارشد ایران گفت ما همیشه از بهبود روابط با کشورهای منطقه نظیر عربستان سعودی استقبال کرده‌ایم و این اولویت سیاست خارجی رئیسی، رئیس جمهور ماست.

در رابطه با بهبود روابط ایران و عربستان، این مقام ارشد گفته است که در این زمینه تردید دارد.

ابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، بر روابط با همسایگان تاکید کرد و گفت برقراری روابط با عربستان سعودی مانعی ندارد. رئیسی گفت که احتمال بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان در دو کشور وجود دارد.

پنج سال قبل و در پی حمله عوامل ایران به سفارت و کنسولگری عربستان، روابط بین دو کشور قطع شد و همچنین درگیری‌های بین ایران و عربستان پس از حمله هوایی به تاسیسات نفتی عربستان در سال ۲۰۱۹ که این کشور بخشی از ظرفیت تولیدی نفت خود را از دست داد و مقصر اصلی این حمله را ایران دانست، بیش از پیش خدشه‌دار شد.

این دو کشور همچنین بر سر بحران یمن نیز با هم اختلاف دارند. ایران حامی شبه‌نظامیان حوثی یمن است و از لحاظ تسلیحاتی به آنها کمک می‌کند؛ اما عربستان حامی دولت قانونی و تحت حمایت سازمان ملل متحد است.

عربستان یکی از منتقدان توافق برجام، بر بررسی موضوعات منطقه‌ای و برنامه‌های موشکی ایران در برجام تاکید دارد و خواهان مهار این درگیری‌ها در منطقه است.

مذاکرات ایران و عربستان در بغداد به دنبال بر روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا و قوت گرفتن احیای برجام آغاز شد. اما به گفته ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق این مذاکرات متوقف شده و ادامه آن به دولت رئیسی بستگی دارد.

دولت عراق برای کاهش‌های تنش‌های منطقه کشورهای ایران، عربستان، کویت، ترکیه، مصر، اردن و فرانسه را به این نشست دعوت کرده است. تاکنون نیز فقط نخست‌وزیر کویت تایید کرده که برای نشست راهی عراق خواهد شد؛ اما یک سیاستمدار عراقی گفته است که از تهران و کشورهای عربی خلیج فارس سیگنال‌های مثبتی برای برگزاری این مذاکرات دریافت کرده است. به عقیده او اگر آنها بتوانند وزاری خارجه را دور یک میز جمع کنند، خود می‌تواند پیشرفتی برای پایان دادن به تنش‌های ایران و کشورهای عربی خلیج فارس باشد.

خبرگزاری رویترز : عراق به دنبال کاهش خصومت عربستان و ایران در اجلاس بغداد است خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع آگاه اعلام کرد که انتظار می‌رود در روز شنبه در نشست بین‌المللی بغداد، سران دو کشور ایران و عربستان به مذاکرات مستقیم بپردازند. در این نشست موضوعاتی چون جنگ یمن، بحران لبنان و بحران کمبود آب که گامی برای نزدیکی این دو کشور است مطرح خواهد شد؛ اما گفته می‌شود احتمال موفقیت این مذاکرات هنوز مشخص نیست. به گفته خبرگزاری رویترز در روز چهارشنبه ۳ شهریور، یکی از مقامات ارشد ایران گفت ما همیشه از بهبود روابط با کشورهای منطقه نظیر عربستان سعودی استقبال کرده‌ایم و این اولویت سیاست خارجی رئیسی، رئیس جمهور ماست. در رابطه با بهبود روابط ایران و عربستان، این مقام ارشد گفته است که در این زمینه تردید دارد. شبه‌نظامیان حوثی یمن شبه‌نظامیان حوثی یمن شبه‌نظامیان حوثی یمن

خبرگزاری رویترز : عراق به دنبال کاهش خصومت عربستان و ایران در اجلاس بغداد است ابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، بر روابط با همسایگان تاکید کرد و گفت برقراری روابط با عربستان سعودی مانعی ندارد. رئیسی گفت که احتمال بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان در دو کشور وجود دارد. پنج سال قبل و در پی حمله عوامل ایران به سفارت و کنسولگری عربستان، روابط بین دو کشور قطع شد و همچنین درگیری‌های بین ایران و عربستان پس از حمله هوایی به تاسیسات نفتی عربستان در سال ۲۰۱۹ که این کشور بخشی از ظرفیت تولیدی نفت خود را از دست داد و مقصر اصلی این حمله را ایران دانست، بیش از پیش خدشه‌دار شد. این دو کشور همچنین بر سر بحران یمن نیز با هم اختلاف دارند. ایران حامی شبه‌نظامیان حوثی یمن است و از لحاظ تسلیحاتی به آنها کمک می‌کند؛ اما عربستان حامی دولت قانونی و تحت حمایت سازمان ملل متحد است. خبرگزاری رویترز : عراق به دنبال کاهش خصومت عربستان و ایران در اجلاس بغداد است عربستان یکی از منتقدان توافق برجام، بر بررسی موضوعات منطقه‌ای و برنامه‌های موشکی ایران در برجام تاکید دارد و خواهان مهار این درگیری‌ها در منطقه است. مذاکرات ایران و عربستان در بغداد به دنبال بر روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا و قوت گرفتن احیای برجام آغاز شد. اما به گفته ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق این مذاکرات متوقف شده و ادامه آن به دولت رئیسی بستگی دارد.

دولت عراق برای کاهش‌های تنش‌های منطقه کشورهای ایران، عربستان، کویت، ترکیه، مصر، اردن و فرانسه را به این نشست دعوت کرده است. تاکنون نیز فقط نخست‌وزیر کویت تایید کرده که برای نشست راهی عراق خواهد شد؛ اما یک سیاستمدار عراقی گفته است که از تهران و کشورهای عربی خلیج فارس سیگنال‌های مثبتی برای برگزاری این مذاکرات دریافت کرده است. به عقیده او اگر آنها بتوانند وزاری خارجه را دور یک میز جمع کنند، خود می‌تواند پیشرفتی برای پایان دادن به تنش‌های ایران و کشورهای عربی خلیج فارس باشد. ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا