جدیدترین اخبارجهان

عراق پس از حمله موشکی سپاه به اربیل، سفیر ایران را احضار کرد

عراق سفیر ایران را احضار کرد

عراق پس از حمله موشکی سپاه به اربیل، سفیر ایران را احضار کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق روز یکشنبه گفت «عراق سفیر ایران در عراق را احضار کرده و از مخالفت و دیدگاه‌های قوی و روشن عراق در مورد حمله موشکی اخیر که اربیل را هدف قرار داد، مطلع کرد.»

عراق پس از حمله موشکی سپاه به اربیل، سفیر ایران را احضار کرد
عراق پس از حمله موشکی سپاه به اربیل، سفیر ایران را احضار کرد

دوازده فروند موشک بالستیک در ساعات اولیه صبح یکشنبه به محله های مسکونی نزدیک ساختمان کنسولگری آمریکا در اربیل اصابت کرد و دو غیرنظامی زخمی شدند. به گفته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این حمله بر اساس هدف قرار دادن یک پایگاه مخفی اسرائیل در این شهر انجام شده است.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت «وضعیت وحشتناکی مانند این مستلزم تلاش یکپارچه مردم عراق برای مقابله با آن است. این تهدید سرزمین عراق را تحت تأثیر قرار داده است.»

احمد الصحاف بار دیگر تاکید کرد که عراق “تمام اقدامات لازم” را برای تضمین حاکمیت خود انجام خواهد داد و خاطرنشان کرد که این کشور حملاتی را که امنیت مردمش را تهدید می کند، تحمل نخواهد کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق عصر یکشنبه در کنار شورای امنیت ملی عراق نشستی اضطراری برای بررسی حمله اخیر به اربیل برگزار کرد.

در این دیدار، حاضران خواستار «توضیحات صریح و روشن از طرف ایرانی» شدند و انتظار داشتند که رهبری ایران تجاوزاتی را که از خاک ایران سرچشمه می‌گیرد، رد کند.

دفتر کاظمی همچنین اعلام کرد که عراق قبلاً از استفاده از زمین های خود به عنوان میدان جنگ بین کشورهای دیگر خودداری کرده است و این کشور حاکمیت کامل خود را بر خاک خود حفظ می کند.

رسانه دولتی ایران از اشاره مستقیم به اربیل یا کردستان اجتناب کرد و گزارش داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه مسئولیت هدف قرار دادن “مرکز استراتژیک توطئه و شرارت صهیونیست ها را با موشک نقطه به نقطه” بر عهده گرفت.

با این حال، این رسانه در اوایل صبح این حادثه را حمله‌ای به پایگاه های موساد [اطلاعات اسرائیل] در اربیل گزارش داد.

زریان وزیر (Zryan Wazir) یکی از دو غیرنظامی که در اثر این حمله زخمی شدند، روز یکشنبه وضعیت خود را پس از حملات موشکی شرح داد.

او گفت «از سر کار برمی‌گشتم که صدای بسیار بلندی را در نزدیکی مزارع منطقه شنیدم، همزمان با شنیدن صداها شیشه های ماشینم منفجر شد.»

زریان وزیر که یک راننده تاکسی است، گفت «علیرغم برخورد خرده شیشه های شکسته شده ماشینش به صورتش، وضعیتش پایدار است.»

این حمله که به طور گسترده محکوم شد کمتر از یک هفته پس از آن انجام شد که ایران قول داد از اسرائیل انتقام بگیرد. ایران گفت «اسرائیل بهای کشته شدن دو تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک حمله هوایی در سوریه را خواهد پرداخت.»

تنش ها بین ایران و اسرائیل از زمان آغاز مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ در سال گذشته افزایش یافته است.

ایالات متحده این حمله را محکوم کرد و گفت که «ایران باید در قبال این نقض آشکار حاکمیت عراق و حملات تروریستی به اموال بی گناه غیرنظامیان پاسخگو باشد.»

دولت اقلیم کردستان (KRG) با بیان اینکه این حمله مکان‌های غیرنظامی را هدف قرار داده است، از جامعه بین‌المللی خواست تا فوراً درباره این حمله بی‌اساس تحقیق کند و تاکید کرد که تبلیغات عاملان این حمله دور از واقعیت است.

برای حملات موشکی و پهپادی در اقلیم کردستان و عراق که فرودگاه‌ها و پایگاه‌های ایالات متحده از جمله اهداف اصلی هستند، تا حد زیادی انگشتان دست به سمت شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران نشانه رفته است.

در سال گذشته حداقل ۳۰ حمله راکتی و پهپادی به پایگاه‌ها و تأسیساتی که نیروها و پرسنل آمریکایی در عراق و اقلیم کردستان در آن مستقر هستند، گزارش شده است. با این حال، موشک‌های بالستیک آخرین بار در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار گرفت، زمانی که ایران به انتقام قاسم سلیمانی به یک پایگاه هوایی عراق حمله کرد.

#حمله_موشکی_ایران_به_اربیل #حمله_موشکی_به_عراق #حمله_موشکی_سپاه_پاسداران  #احضار_سفیر_ایران_در_بغداد

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا