جدیدترین اخبارجهان

محل سکونت مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق هدف حمله پهپاد انفجاری قرار گرفت

به گفته ارتش، نخست‌وزیر عراق از حمله پهپادی به محل سکونت خود جان سالم به در برده است

محل سکونت مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق هدف حمله پهپاد انفجاری قرار گرفت

در ساعات اولیه روز یکشنبه، محل سکونت مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در بغداد [در آنچه ارتش عراق اقدام به ترور نامید] هدف حمله یک پهپاد بارگیری شده با مواد منفجره قرار گرفت، اما به گفته ارتش عراق الکاظمی بدون آسیب دیدن فرار کرده است. محل سکونت مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق هدف حمله پهپاد انفجاری قرار گرفت

محل سکونت مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق هدف حمله پهپاد انفجاری قرار گرفت
محل سکونت مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق هدف حمله پهپاد انفجاری قرار گرفت

این حمله که به گفته منابع امنیتی چندین نفر از اعضای تیم محافظت شخصی الکاظمی را مجروح کرده است پس از آن اتفاق می‌افتد که اعتراضات در پایتخت عراق نسبت به نتایج انتخابات ماه گذشته به خشونت کشیده شد.

وزارت امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا این حمله را محکوم و برای کمک در انجام تحقیقات اعلام آمادگی کرد.

ند پرایس (Ned Price) سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا گفت «این اقدام که ظاهراً تروریستی است و ما قویا آن را محکوم می‌کنیم قلب دولت عراق را هدف گرفت.» «ما با نیروهای امنیتی عراقی که مسئولیت حفظ حاکمیت و استقلال عراق را به عهده دارند از نزدیک در ارتباط هستیم و برای کمک به جریان تحقیقاتی که انجام می‌دهند اعلام آمادگی کرده‌ایم.»

گروه‌های پیشگام اعتراضات و شکایت‌ها درباره نتایج انتخابات ۱۰ اکتبر شبه‌نظامیان سراپا مسلح و تحت حمایت ایران هستند که بخش بزرگی از قدرت پارلمانی خود را در این انتخابات از دست دادند. آنها مدعی تخلفاتی در رأی‌گیری و شمارش آراء شده‌اند.

تا به این لحظه هیچ گروهی مسئولیت حمله به محل سکونت مصطفی‌الکاظمی در منطقه سبز محافظت‌شده بغداد که میزبان ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی می باشد را به عهده نگرفته است.

طبق بیانیه‌ای که توسط ارتش عراق منتشر شد این حمله محل سکونت مصطفی الکاظمی را هدف قرارگرفته بود و نخست‌وزیر عراق در «سلامت کامل» به سر می‌برد.

اکانت توییتر رسمی مصطفی الکاظمی نوشت که نخست‌وزیر سالم و از خطر محفوظ است و خواستار حفظ آرامش شد.

دو نفر از مقامات دولت گفتند که محل سکونت مصطفی الکاظمی دست‌کم مورد اصابت یک انفجار قرارگرفته و رسماً برای رویترز تائید کردند که نخست‌وزیر عراق سالم و از خطر محفوظ است.

منابع امنیتی به رویترز گفتند که شش نفر از نیروهای محافظت شخصی مصطفی الکاظمی که مقابل محل سکونت او مستقر بودند مجروح شده‌اند.

دیپلمات‌های غربی مستقر در فاصله نزدیک به محل سکونت الکاظمی در منطقه سبز گفتند که صدای انفجار و شلیک گلوله شنیده‌اند.

طرفداران گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران که در طول سال‌های اخیر قدرت و نفوذ خود در مجلس و دولت را افزایش داده‌اند به نتایج انتخابات اکتبر اعتراض کرده بودند.

روز جمعه تظاهرات طرفداران این گروه‌های شبه‌نظامی پس‌ازاینکه معترضین به‌طرف پلیس در منطقه سبز سنگ پرتاب کردند و چندین مأمور پلیس را مجروح کردند، به خشونت کشیده شد.

طبق اعلام منابع خبری امنیتی و بیمارستانی در بغداد پلیس با گاز اشک‌آور و شلیک گلوله واقعی واکنش نشان داده و دست‌کم یکی از تظاهرکنندگان را کشته است.

تحلیلگران مستقل می‌گویند که نتایج این انتخابات بازتابی از خشم نسبت به گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران است که ازنظر بسیاری از مردم متهم به دست داشتن در کشتن نزدیک به ۶۰۰ معترض هستند که در تظاهرات مستقل ضد دولتی دیگری در سال ۲۰۱۹ به خیابان‌ها آمده بودند.

ند پرایس          ند پرایس            ند پرایس              ند پرایس

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا