جدیدترین اخبارجهان

وزیر دفاع اسرائیل گفت کشورش به طور مشروط می تواند با توافق هسته ای جدید ایران کنار بیاید

بنی گانتز گفت احتمال پذیرش مشروط برجام توسط اسرائیل وجود دارد اما اسرائیل طرح‌های جایگزین برای ناکامی احتمالی مذاکرات نیز ارائه می دهد

وزیر دفاع اسرائیل گفت کشورش به طور مشروط می تواند با توافق هسته ای جدید ایران کنار بیاید

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، ۲۳ شهریور، در مصاحبه با نشریه آمریکایی فارن پالیسی اعلام کرد که اسرائیل با توافق هسته‌ای آمریکا با ایران موسوم به برجام کنار می‌آید، اما در صورت شکست این مذاکرات، باید طرح جایگزین دوم و حتی سومی هم وجود داشته باشد.

گانتز می‌خواهد بداند برنامه جایگزین آمریکا در صورت شکست تلاش‌ها برای مذاکرات هسته‌ای با ایران چیست. وزیر دفاع اسرائیل گفت کشورش به طور مشروط می تواند با توافق هسته ای جدید ایران کنار بیاید

وزیر دفاع اسرائیل گفت کشورش به طور مشروط می تواند با توافق هسته ای جدید ایران کنار بیاید
وزیر دفاع اسرائیل کشورش مشروط می تواند با توافق هسته ای جدید ایران کنار بیاید

به گفته بنی گانتز، در صورت ناکامی برجام، سیاست فشار اسرائیل بر آمریکا و نمایش قدرت همچنان ادامه خواهد داشت و دولت اسرائیل خواهان بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به محدوده اولیه است و دولت جو بایدن این را قبول دارد.

این نخستین باری است که یک مقام ارشد اسرائیل از احتمال موافقت کشورش با توافق تازه هسته‌ای میان کشورهای حاضر در برجام با ایران سخن می‌گوید. با این وجود، رویکرد بنی گانتز با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل متفاوت است.

نخست وزیر اسرائیل در قبال امور مرتبط با ایران عملکردی سختگیرانه‌تر از نخست وزیر پیشین دارد. در حالی که بنی گانتز در این موارد عمدتا عملکردی انعطاف‌پذیرتر را در این زمینه‌ها در پیش می‌گیرد.

در همین راستا، نفتالی بنت شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که قصد دارد با متحدان خود در مقابل ایران بایستد، اما در صورت لزوم، دولت اسرائیل به تنهایی وارد عمل می‌شود و اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

وزیر دفاع اسرائیل در ادامه سخنان روز گذشته خود ضمن اذعان به ناتوانی اسرائیل در ایجاد فشارهای اقتصادی گفت، آمریکا می‌تواند کارزاری جهانی با هدف گسترش فشارهای اقتصادی بر جمهوری اسلامی را برعهده بگیرد.

بنی گانتز خواهان پیوستن چین و دیگر کشورهای آسیایی به کارزار فشار بر ایران شده است اما این احتمال وجود دارد که چین، هند و سایر کشورهای آسیایی این رویکرد را نپذیرند.

چین از حامیان جمهوری اسلامی در برجام و از مخالفان خروج دونالد ترامپ از این مذاکرات است. در شرایط کنونی نیز پس از خروج آمریکا از افغانستان، روابط چین و آمریکا بیش از پیش خدشه‌دار شده است. در نتیجه، سیاست خروج آمریکا از افغانستان منجر شد تا قدرت نفوذ این کشور در بسیاری از کشورهای آسیایی و دیگر کشورهای جهان کاهش یابد.

بنی گانتز در سخنان خود به طرح سوم اسرائیل نیز اشاره کرد. این طرح شامل عملیات نظامی احتمالی ارتش اسرائیل علیه جمهوری اسلامی خواهد بود.

پیشتر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشات خود اعلام کرد که نظارت بازرسان آژانس بر تاسیسات هسته‌ای ایران به شدت کاهش یافته و همچنین اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد این کشور به ۸۴ کیلوگرم و اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد نیز به ۱۰ کیلوگرم رسیده است. این موضوعات نگرانی نفتالی بنت را برانگیخت و خواهان اقدامی قاطع و متحد از سوی جامعه جهانی در مقابل ایران شد.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه سخنان سه‌شنبه شب خود اعلام کرد که ایران از مدت‌ها پیش از خط قرمز اسرائیل در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور عبور کرده است.

نفتالی بنت به گزارش آژانس در روز سه‌شنبه نیز واکنش داد.

براساس این گزارش، ایران با توجه به دستیابی به مواد مورد نیاز ساخت سلاح هسته‌ای، قادر است تا یک ماه آینده این برنامه را عملی کند.

براساس گزارش منتشر شده توسط جروزالم، ایران از حمله پهپادی دو ماه گذشته منتسب به موساد اسرائیل علیه سایت هسته‌ای کرج و وارد شدن آسیب‌ اساسی به دوربین‌های نظارتی نهایت استفاده را کرده است. زیرا این اقدام اسرائیل منجر شد تا ایران به هدف خود مبنی بر کاهش نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تاسیسات خود برسد. در مقابل اسرائیل نقش خود را در این حمله و یا آسیب به تجهیزات ایران تاکید یا رد نکرده است.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا تاکید کرد که با پیشرفت هسته‌ای ایران، بازگشت آمریکا به برجام روز به روز کاهش می‌یابد.

در همین راستا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل، پیشتر، از سرسختی دولت ابراهیم رئیسی و لجاجت‌های گروه‌های حاکم بر ایران ابراز امیدواری کرد؛ زیرا این رویکردِ دولت ایران باعث عدم بازگشت این کشور به مذاکرات برجام می‌شود و در راستای هدف اسرائیل است.  بنیامین نتانیاهو      بنیامین نتانیاهو    بنیامین نتانیاهو      بنیامین نتانیاهو

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا