جدیدترین اخبارجهان

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل نقشه ای از ۱۰ کارخانه ساخت موشک های ایرانی در سوریه را افشا کرد

اسرائیل می‌گوید بشار اسد در ۱۰ کارخانه در سوریه تسلیحات پیشرفته نظامی برای ایران تولید می‌کند

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل نقشه ای از ۱۰ کارخانه ساخت موشک های ایرانی در سوریه را افشا کرد

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل نقشه ای از جزییات تاسیسات نظامی که گفته می شود برای تسلیح ایران و نیروهای نیابتی آن از جمله حزب الله استفاده می شود را فاش کرد.

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل نقشه ای از 10 کارخانه ساخت موشک های ایرانی در سوریه را افشا کرد
بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل نقشه ۱۰ کارخانه ساخت موشک های ایرانی در سوریه را افشا کرد

بنی گانتز روز دوشنبه نقشه‌ای از ۱۰ کارخانه متعلق به مجتمع صنعتی نظامی-سوریه را منتشر کرد که از آنها برای ساخت تسلیحات پیشرفته نظامی برای ایران و نیروهای نیابتی ایران در خاورمیانه استفاده می شود.

گانتز نقشه این تاسیسات را در کنفرانس جروسالم پست نیویورک ۲۰۲۲ (The Jerusalem Post New York Conference)  فاش کرد و افزود «ایران برای نیازهای تسلیحاتی خود در حال ساخت صنایع تروریستی در سوریه است و اخیراً ساخت صنایع مشابه در یمن و لبنان را نیز آغاز کرده‌اند. جهان باید جلوی این درازدستی ایران را بگیرد و یک گزینه نظامی قابل اعتماد و ملموس ایجاد کند.»

در طول چند سال گذشته اجرای بسیاری از حملات هوایی علیه سوریه به اسرائیل نسبت داده شده، اگرچه اورشلیم هیچ گاه رسما تایید نکرده است. همین هفته گذشته، رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که اسرائیل از سمت غرب به فرودگاه حلب در نزدیکی شهر ساحلی لاذقیه حمله کرده و باند فرودگاه را از کار انداخته است.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه (SOHR) این حمله علاوه بر باند فرودگاه، به انبارهای شبه نظامیان مرتبط با ایران نیز اصابت کرد. مجتمع های دیگری نیز در این منطقه مورد اصابت قرار گرفتند و خسارت قابل توجهی به آنها تحمیل شد.

وزیر دفاع اسرائیل در این کنفرانس گفت که «ایران با ایجاد صنایع تروریستی تلاش می‌کند خود را در منطقه تثبیت کند» و مدعی شد ایرانی‌ها سالانه بیش از یک میلیارد دلار برای این پروژه هزینه می‌کنند. به گفته بنی گانتز، ایران برخی از کارخانه‌های مجتمع نظامی-صنعتی سوریه را به کارخانه‌های تسلیحاتی تبدیل کرده است که به طور خاص راکت و سلاح‌های پیشرفته برای حزب‌الله و سایر گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار ایران می‌سازند.

گانتز به ده تأسیسات تسلیحاتی اشاره کرد و گفت که این تاسیسات به ویژه کارخانه زیرزمینی در مصیاف که در آن موشک های نقطه زن ساخته می‌شود یک تهدید بالقوه اساسی برای اسرائیل و منطقه هستند.

گانتز همچنین در مورد درخواست ایران مبنی بر بسته شدن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان شرط احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ صحبت کرد و گفت «عزم امریکایی ها و اروپایی ها که حاضر نشدند آژانس بین المللی انرژی اتمی را به بخشی از یک تصمیم سیاسی تبدیل کنند ستایش می کند و به آنها تبریک می‌گوید.» گانتز افزود که آژانس بین المللی انرژی اتمی باید به بررسی ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت ایران ادامه دهد.

وزیر دفاع اسرائیل مدعی شد که ایران برخلاف تعهد قبلی در حال تولید سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتر و انتقال آنها به سایتهای زیرزمینی است.

گانتز تخمین زد که ایران می‌تواند ظرف چند هفته اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت سه کلاهک هسته‌ای تولید کند. گانتز افزود «ما باید اطمینان حاصل کنیم که در صورت امضای توافق هسته‌ای جدید، این سانتریفیوژهای پیشرفته نابود می‌شوند و صرفاً به‌گونه‌ای که ایران بتواند در آینده پس از انقضای توافق از آنها استفاده کند در انبارها ذخیره نخواهند شد.»

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل نقشه ای از 10 کارخانه ساخت موشک های ایرانی در سوریه را افشا کرد
بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل نقشه ۱۰ کارخانه ساخت موشک های ایرانی در سوریه را افشا کرد

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا