جدیدترین اخبارجهان

لاپید به عنوان اولین رهبر اسرائیلی از راه حل دو کشوری با فلسطینی ها حمایت کرد

یائیر لاپید ضمن حمایت بی سابقه از راه حل تشکیل کشور مستقل فلسطینی گفت برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای هر اقدام لازمی انجام خواهد داد

یائیر لاپید به عنوان اولین رهبر اسرائیلی از راه حل دو کشوری با فلسطینی ها حمایت کرد

یائیر لاپید نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه خواستار راه حل دو کشوری برای چندین دهه درگیری اسرائیل و فلسطین شد و مجدداً تأکید کرد که اسرائیل «هر کاری که لازم باشد» برای باز داشتن ایران از دستیابی به بمب هسته‌ای انجام خواهد داد.

یائیر لاپید به عنوان اولین رهبر اسرائیلی از راه حل دو کشوری با فلسطینی ها حمایت کرد
یائیر لاپید به عنوان اولین رهبر اسرائیلی از راه حل دو کشوری با فلسطینی ها حمایت کرد

اظهارات لاپید در مورد راه حل دو کشوری که برای اولین بار در سال‌های اخیر توسط یک رهبر اسرائیلی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح می شود، بازتاب حمایت جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده از این پیشنهاد قدیمی در سفر ماه آگوست به اسرائیل است.

لاپید گفت «توافق با فلسطینی‌ها بر اساس دو کشور برای دو ملت برای امنیت اسرائیل، برای اقتصاد اسرائیل و آینده فرزندان ما یک انتخاب درست است.»

لاپید افزود هرگونه توافقی مشروط به ایجاد یک کشور صلح آمیز فلسطینی است که اسرائیل را تهدید نکند.

سخنان لاپید در شرایطی مطرح می شود که تنها شش هفته به انتخابات اول نوامبر باقی مانده؛ انتخاباتی که می‌تواند به بازگرداندن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر راست گرای سابق و مخالف دیرینه راه حل دو کشوری به قدرت منجر شود.

اسرائیل مناطقی شامل بیت المقدس شرقی، کرانه باختری رود اردن و غزه را که فلسطینی ها برای تشکیل کشور مستقل خواهان بازپس‌گیری آن هستند در سال ۱۹۷۶ در جنگ خاورمیانه تصرف کرد. مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین تحت حمایت آمریکا در سال ۲۰۱۴ شکست خورد.

لاپید یک بار دیگر در سخنرانی خود ایران را محکوم کرد و از عزم اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی دشمن دیرینه خود به تسلیحات هسته‌ای سخن گفت.

لاپید گفت «تنها راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ارائه یک گزینه تهدید نظامی معتبر است. ما از توانمندی‌هایی برخورداریم و از استفاده از آنها هراسی نداریم.»

اسراییل که تصور می شود تنها کشور دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه باشد، ایران را یک تهدید وجودی برای خود می‌داند. تهران تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای را رد می کند.

تلاش ها برای دستیابی به توافق برای تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین مدت هاست که متوقف شده است.

فلسطینی ها و گروه های حقوق بشری می گویند که اسرائیل از طریق حکومت نظامی خود بر میلیون‌ها فلسطینی و شهرک سازی مداوم، کنترل خود را بر سرزمین های اشغالی فلسطین مستحکم کرده است.

واصل ابو یوسف یکی از اعضای ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین به رویترز گفت که سخنان لاپید «هیچ ارزشی ندارد.»

واصل ابو یوسف افزود «هر کسی که خواهان راه حل دو کشوری است باید» از طریق احترام به توافقاتی که قبلا به دست آمده، توقف توسعه شهرک سازی ها و به رسمیت شناختن بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطینی آینده «آن را در واقعیت اجرا کند،»

تام نایدز (Tom Nides) سفیر ایالات متحده آمریکا در اسرائیل سخنرانی یائیر لاپید را به دلیل حمایت از راه حل دو کشوری «شجاعت آمیز» خواند.

یائیر لاپید از تلاش های کشورهای خاورمیانه برای عادی سازی روابط و همکاری با اسرائیل قدردانی کرد و از کشورهای مسلمان از اندونزی گرفته تا عربستان سعودی خواست تا با این کشور صلح کنند.

پیشنهاد یائیر لاپید به فلسطین    پیشنهاد یائیر لاپید به فلسطین  سفیر آمریکا در اسرائیل   پیشنهاد یائیر لاپید به فلسطین   تسلیحات هسته‌ای ایران    تسلیحات هسته‌ای ایران    سفیر آمریکا در اسرائیل   

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا