جدیدترین اخبارفرهنگ و هنر

جین فوندا هنرپیشه اسطوره‌ای هالیوود گفت به سرطان مبتلا شده است

جین فوندا هنرپیشه هالیوود اعلام کرد که به سرطان غدد لنفاوی غیر هوچکین مبتلا شده است

جین فوندا هنرپیشه اسطوره‌ای هالیوود گفت به سرطان مبتلا شده است

جین فوندا (Jane Fonda) بازیگر و کنشگر آمریکایی روز جمعه اعلام کرد که به سرطان مبتلا شده است و برای مبارزه با این بیماری شیمی درمانی را آغاز کرده است.

جین فوندا هنرپیشه اسطوره‌ای هالیوود گفت به سرطان مبتلا شده است
جین فوندا هنرپیشه اسطوره‌ای هالیوود گفت به سرطان مبتلا شده است

برنده ۸۴ ساله اسکار که یکی از حامیان برجسته حزب دمکرات است قول داد که با این بیماری که «تا حد زیادی قابل درمان» است، مبارزه کند.

فوندا در اکانت اینستاگرام تایید شده خود نوشت «من مبتلا به لنفوم غیر هوچکین هستم و شیمی درمانی را شروع کرده ام.» «[لنفوم غیرهوچکین] یک نوع سرطان بسیار قابل درمان است. ۸۰ درصد مردم زنده می مانند، بنابراین من بسیار خوش شانس هستم.» «من همچنین از این لحاظ خوش شانس هستم که بیمه درمانی دارم و به بهترین پزشکان و درمان ها دسترسی دارم.»

لنفوم غیر هوچکین نوعی سرطان است که در سیستم لنفاوی که بخشی از دفاع ایمنی بدن است شروع می شود و می تواند به تومورهایی در سراسر بدن تبدیل شود.

طبق گفته کلینیک مایو (Mayo Clinic) علائم این بیماری می تواند شامل تورم غدد لنفاوی، درد یا تورم شکم، درد قفسه سینه، سرفه یا مشکل تنفسی و همچنین خستگی و تب مداوم باشد.

«این بیماری زمانی شروع می شود که بدن فرد بیمار تعداد زیادی لنفوسیت غیرطبیعی تولید می کند که نوعی گلبول سفید هستند.»

سلول های لنفوسیت معمولاً می‌میرند و بدن سلول‌های جدیدی را برای جایگزینی آنها تولید می‌کند؛ اما در لنفوم غیرهوچکین این سلول‌ها نمی میرند، اگرچه بدن به تولید بیشتر ادامه می دهد.

در وبسایت کلینیک مایو آمده است «این ذخیره بیش از حد لنفوسیت ها در غدد لنفاوی بیمار جمع می‌شود و باعث تورم آنها می‌شود.»

فوندا قول داد که درمان او مانع کارزار مبارزات زیست محیطی او نخواهد بود و خواستار اقدام در مورد استفاده از سوخت‌های فسیلی شد که می گوید با سرطان مرتبط است.

جین فوندا اولین بار در سال ۱۹۶۰ روی پرده سینما ظاهر شد و جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای فیلم «کلوت» (۱۹۷۱) و «بازگشت به وطن» (۱۹۷۸) دریافت کرد. او در طول حرفه کاری خود پنج بار دیگر نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شد که چهار مورد از آنها برای بهترین بازیگر نقش اول زن است.

فوندا همچنان به کار خود ادامه می دهد و به عنوان صداپیشه یک اژدهای زیبا و با وقار در نقش مدیر عامل یک عملیات شانس در فیلم «شانس (Luck)» محصول اپل تی‌وی پلاس (Apple TV +) ظاهر می شود. فوندا همچنین در سریال محبوب و طولانی مدت «گریس و فرانکی» محصول نتفلیکس بازی کرده است.

جین فوندا از خانواده ای با چندین ستاره مشهور هالیوودی است. پدرش هنری فوندا از اسطوره های سینما بود که به عنوان عضو مخالف هیئت منصفه در فیلم «۱۲ مرد خشمگین» ظاهر شد و برنده بهترین بازیگر مرد برای «روی برکه طلایی» (۱۹۸۱) شد.

برادرش پیتر یکی از چهره های مهم فرهنگ هنجارشکن دهه ۱۹۶۰ بود که نقش‌آفرینی او در «ایزی رایدر» سنگ محک تاریخ هالیوود است.

پیتر و هنری فوندا    پیتر و هنری فوندا    پیتر و هنری فوندا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا