جدیدترین اخبارجهان

جو بایدن: ایران، چین، پاکستان و روسیه به دنبال تعامل با طالبان هستند

رئیس جمهور آمریکا گفت کشورهای ایران، چین، پاکستان و روسیه به دنبال تعامل با طالبان هستند

جو بایدن: ایران، چین، پاکستان و روسیه به دنبال تعامل با طالبان هستند

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه ۱۶ شهریور طی اظهاراتی اعلام کرد که ایران، چین، پاکستان و روسیه در تلاش برای یافتن راهی در زمینه چگونگی همکاری و تعامل با طالبان در خصوص مسائل مورد اختلاف با این گروه هستند. به گفته او این کشورها همگی در تلاشند بفهمند طالبان چه می‌کنند.

جو بایدن: ایران، چین، پاکستان و روسیه به دنبال تعامل با طالبان هستند
جو بایدن: ایران، چین، پاکستان و روسیه به دنبال تعامل با طالبان هستند

گفت‌وگوی جو بایدن با خبرنگاران، ساعاتی پس از اعلام فهرست دولت موقت طالبان در افغانستان صورت گرفت. گروه طالبان از کشورهای ایران، چین، روسیه و پاکستان درخواست کرده است که نمایندگان خود را به مراسم اعلام دولت جدید افغانستان بفرستند.

رئیس جمهور آمریکا در واکنش به احتمال کمک‌های مالی چین به این گروه، تاکید کرد که چین با طالبان مشکل واقعی دارد و در تلاش است تا با طالبان به توافق برسد. به عقیده بایدن، ایران، روسیه و پاکستان نیز همین روند را پیش گرفته‌اند.

ایالات متحده آمریکا ذخایر افغانستان در بانک مرکزی نیویورک را مسدود کرده و مانع از دسترسی تروریست های طالبان به این منابع شده است و علت آن را اطمینان حاصل کردن از رعایت قوانین بین‌الملل و حقوق زنان از سوی این گروه تروریستی خوانده است.

این اقدامات آمریکا هماهنگ با کشورهای عضو گروه جی۷ می باشد و این درحالی است که احتمال می‌رود به علت حمایت چین و روسیه از طالبان، فشارهای اتخاذ شده علیه آنها از سوی آمریکا بی‌اثر باشد.

با وجود آنکه چین هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته، اما برخی مقامات این کشور از جمله وانگ یی، وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، خواهان تعامل جامعه جهانی با طالبان و هدایت این گروه به شکلی مثبت شد. این مقام چینی در ماه ژوئن نیز میزبان ملا عبدالغنی برادر، معاون اول رئیس دولت موقت طالبان بود.

براساس گزارش‌ها، چین علاوه بر درخواست تعامل با طالبان، در حال بررسی حضور نظامی در پایگاه هوایی بگرام در افغانستان است؛ چین اعلام کرده است که پس از درخواست طالبان، نیروها و تجهیزات خود را به بگرام می فرستد.

به گفته یون سان، مدیر برنامه چین مرکز مطالعاتی استیمسون، چین بسیار مشتاق است تا به تجهیزاتی که آمریکا در این پایگاه جا گذاشته است، دسترسی یابد.

پیشتر نیز تیم فیلمبرداری چینی، پس از خروج آمریکا به این پایگاه آمدند و درمورد شکست و عقب‌نشینی آمریکا مستندسازی کردند. این اقدام چین مبنی بر اعزام نیرو و تجهیزات به بگرام، احتمالا به منظور توسعه پنهانی اقتصادی این کشور در خارج از مرزهای خود است.

گروه تروریستی طالبان        گروه تروریستی طالبان        گروه تروریستی طالبان 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا