جدیدترین اخبارجهان

حمله اردن به مرکز تولید مواد مخدر مرتبط با ایران در جنوب سوریه

اردن به یک مرکز تولید مواد مخدر مرتبط با ایران در جنوب سوریه حمله کرد

حمله اردن به مرکز تولید مواد مخدر مرتبط با ایران در جنوب سوریه

منابع محلی و اطلاعاتی گفتند که اردن روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ حملات هوایی نادری را در جنوب سوریه انجام داده و یک مرکز تولید مواد مخدر مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است.

حمله اردن به مرکز تولید مواد مخدر مرتبط با ایران در جنوب سوریه
حمله اردن به مرکز تولید مواد مخدر مرتبط با ایران در جنوب سوریه

در حمله به این تاسیسات، که گفته می‌شود یکی از منابع اصلی قاچاق مواد مخدر به خاک اردن می‌باشد، یکی از قاچاقچیان کشته شده است.

این منابع گفتند که هدف یکی از این حملات هوایی یک تاسیسات غیرفعال تولید مواد مخدر در استان درعا واقع در جنوب سوریه بود که با گروه حزب‌الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و از متحدان حکومت سوریه است مرتبط است.

هدف حمله هوایی دوم روستایی به نام «شعاب» در استان سویدا در جنوب سوریه و در جوار مرز با اردن بوده، که در این حمله رهبر یکی از باندهای قاچاق مواد مخدر به نام مرعی الرمثان (Marie al-Ramthan) و خانواده‌اش که در منزل بودند کشته شده‌اند.

رایان معروف، محقق سوری که تجارت مواد مخدر را ردیابی می کند، گفت: «هم خانه الرمثان و هم تأسیسات واقع در منطقه درعا ویران شده است.

معروف گفت که اعتقاد بر این است که کارخانه مواد مخدر در شهر درعا در شهر «خراب‌ الشحم» محل ملاقات قاچاقچیان مزدبگیر حزب الله بوده است و اظهارات منابع محلی آشنا با این موضوع را تایید می‌کند.

منابع اطلاعاتی اردنی و منطقه ای می گویند که رامثان، یک فروشنده عمده مواد مخدر در جنوب سوریه، صدها ناقل بادیه نشین را که به صفوف شبه نظامیان مرتبط با ایران که در جنوب سوریه تسلط دارند، استخدام کرده است.

منابع قضایی می گویند که او در سال های اخیر در چندین نوبت به طور غیابی از سوی دادگاه های اردن به دلیل قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود.

دو دستگاه اطلاعاتی منطقه‌ای و یک منبع دیپلماتیک غربی که اوضاع در جنوب سوریه را دنبال می‌کند تأیید کردند که هواپیماهای جنگی اردن در یک حمله نادر در داخل سوریه از زمان آغاز درگیری‌های بیش از یک دهه، دو هدف مرتبط با مواد مخدر را هدف قرار داده‌اند.

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن هنگامی که در یک کنفرانس مطبوعاتی از او پرسیده شد، از تایید این که کشورش این حمله را انجام داده، خودداری کرد.

وی گفت: «هر گامی برای حفاظت از امنیت ملی خود یا مقابله با هر تهدیدی برداریم، در زمان مناسب آن را اعلام خواهیم کرد».

اردن هم مقصد و هم مسیر اصلی ترانزیت به کشورهای نفت خیز خلیج فارس برای «کاپتاگون» (نوع ارزان قیمتی از آمفتامین)است.

دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، دست داشتن در تولید و قاچاق مواد مخدر را رد می کند و جمهوری اسلامی ایران می‌گوید این اتهامات بخشی از توطئه های غرب علیه این کشور است.

حزب الله همچنین دست داشتن در تجارت مواد مخدر را رد می کند و می گوید که اتهامات اردن بازتاب کمپین واشینگتن برای تضعیف نفوذ ایران در منطقه است.

این حادثه تنها چند روز پس از آن رخ داد که ایمن الصفدی تهدید کرد در صورتی که دمشق جلوی قاچاق را نگیرد، به داخل سوریه حمله خواهد کرد. وزیر امور خارجه اردن گفت که جنگ مواد مخدر مرتبط با ایران نه تنها برای امنیت ملی اردن بلکه برای کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز تهدید است.

دو مقام اردنی که نخواستند نامشان در گزارش قید شود به خبرگزاری رویترز گفتند که این حملات هوایی یک پیام صریح به دولت سوریه است که به رغم اقدامات اردن برای بازگرداندن دمشق به جمع کشورهای عربی در قاطعیت این کشور در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر دچار اشتباه نشود.

مقامات اردنی می گویند نگرانی های آنها در مورد افزایش قاچاق مواد مخدر در ماه های اخیر در جلسات امنیتی با مقامات سوری مطرح شده است، جایی که آنها تعهداتی را دریافت کردند اما هیچ تلاش واقعی برای سرکوب این تجارت مشاهده نکردند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا