ایرانجدیدترین اخبار

خامنه‌ای هشدار داد جمهوری اسلامی «درختی قدرتمند» است که ریشه کن نمی‌شود

خامنه‌ای گفت هیچ‌کس نباید جرات کند فکر کند که می‌تواند ریشه جمهوری اسلامی را از جا درآورد

علی خامنه‌ای رهبر ایران هشدار داد جمهوری اسلامی «درختی قدرتمند» است که ریشه کن نمی‌شود

علی خامنه‌ای، رهبر تندرو جمهوری اسلامی در سخت‌ترین هشدار خود به معترضان ایرانی [از زمان کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت و اخلاق تهران (گشت ارشاد)، که در چهارمین هفته خود موجب شعله‌ور شدن ناآرامی‌های سراسری شد] روز جمعه گفت که هیچ‌کس نباید جرات کند فکر کند که می‌تواند ریشه جمهوری اسلامی را از جا درآورد.

علی خامنه‌ای رهبر ایران هشدار داد جمهوری اسلامی «درختی قدرتمند» است که ریشه کن نمی‌شود
علی خامنه‌ای رهبر ایران هشدار داد جمهوری اسلامی درختی قدرتمند است و ریشه کن نمیشود

تظاهرات مردم از همه اقشار، پس از مرگ این دختر کرد ایرانی در پی دستگیری او به دلیل «لباس نامناسب»، به فراخوان های گسترده برای سرنگونی «خامنه‌ای» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» تبدیل شده است. این اعتراضات یکی از بزرگترین چالش‌های حاکمیت روحانیت از زمان انقلاب ۱۹۷۹ است.

علی خامنه‌ای رهبر تندرو، جمهوری اسلامی را به درختی تزلزل ناپذیر تشبیه کرد. او در سخنانی که از تلویزیون دولتی پخش شد گفت: «آن نهال اکنون یک درخت قدرتمند است و هیچ کس نباید جرات کند فکر کند می‌تواند آن را ریشه کن کند».

برخی از مرگبارترین ناآرامی‌ها در مناطقی است که اقلیت‌های قومی با نارضایتی‌های دیرینه علیه دولت [از جمله کردها در شمال غربی و بلوچ‌ها در جنوب شرقی] در آنجا زندگی می‌کنند.

گروه های حقوق بشر می گویند که بیش از ۲۰۰ نفر از جمله دختران نوجوان در سرکوب‌های اخیر کشته شده‌اند. عفو بین الملل نیز اعلام کرد که دست کم ۲۳ کودک جان خود را از دست داده اند.

یکی از شاهدان اعتراضات گفت پس از آن که فعالان خواستار تظاهرات در استان نفت خیز خوزستان در مرز عراق با قومیت عرب شدند، نیروهای انتظامی و امنیتی روز جمعه به شدت در شهر دزفول نیرو مستقر کردند.

ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان شعار مرگ بر دیکتاتور را در اهواز، پایتخت خوزستان سر می‌دهند. نیروهای سرکوب‌ لباس شخصی و بسیجی نیز که با موتورسیکلت‌‌هایشان دیده می‌شوند، مردم را هل می‌دادند، تعرض و شلیک می‌کردند.

یکی از شاهدان دیگر گفت: «ده ها بسیجی معترضان را هل می‌دادند و ضرب و شتم می‌کردند.» «مردان و زنان شعار می دادند: ما کردستانیم، ما لرستانیم»؛ شعارهایی که برای نشان دادن همبستگی میان اقلیت های قومی ایران است.

به گفته دو نفر دیگر از شاهدان، در میادین اصلی زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان نیروهای پلیس و بسیج نیز مستقر شدند.

اکانت ۱۵۰۰tasvir ویدئویی را در توییتر منتشر کرد که تظاهرات کنندگان در زاهدان را نشان می دهد. آنها با اشاره به خامنه‌ای که ۳۳ سال در قدرت است شعار می دادند: «جنایت، جنایت، مرگ بر این ولایت».

رژیم ایران دشمنان داخلی و خارجی از جمله جدایی طلبان مسلح و قدرت های غربی را عامل این خشونت ها می‌داند و آنها را به توطئه علیه جمهوری اسلامی متهم کرده است. در حالی‌که مقامات کشته شدن معترضان توسط نیروهای امنیتی را تکذیب می کنند، تلویزیون دولتی گزارش داد که حداقل ۲۶ نفر از نیروهای امنیتی در خیزش مردم ایران کشته شده‌اند.

علی خامنه‌ای رهبر ایران هشدار داد جمهوری اسلامی «درختی قدرتمند» است که ریشه کن نمی‌شود
علی خامنه‌ای رهبر ایران هشدار داد جمهوری اسلامی درختی قدرتمند است و ریشه کن نمیشود

شمار کشته‌شدگان افزایش یافت

عفو بین الملل اعلام کرد نیروهای امنیتی حداقل ۶۶ نفر را در سرکوب بعد از نماز کشته‌اند و زاهدان یکی از مرگبارترین روزهای تاریخ خود را شاهد بوده است.

مقامات جمهوری اسلامی گفتند که شبه نظامیان بلوچ به یک پاسگاه پلیس حمله کردند و باعث تیراندازی و کشته‌شدن پنج نفر از نیروهای سپاه پاسداران و بسیجیان شدند.

ایران با ۸۷ میلیون نفر جمعیت هفت اقلیت قومی بزرگ در کنار اکثریت فارس ها را در خود جای داده است. گروه‌های حقوق بشر می‌گویند اقلیت‌ها، از جمله کردها و عرب‌ها، مدتهاست با تبعیض مواجه بوده‌اند که حکومت ایران آن را رد می‌کند.

تلویزیون دولتی استان فارس گزارش داد که یک سرگرد سپاه پاسداران و یک بسیجی بامداد روز جمعه در جنوب استان فارس به ضرب گلوله «معترضین» کشته شدند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی به ویدیویی که یکی از اعضای پلیس ضدشورش به یک زن معترض در تهران آزار می‌رساند، با عصبانیت واکنش نشان دادند. رسانه های دولتی گفتند که انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان، خواستار تحقیقات شده است.  پلیس نیز گفت با هرکسی که تخلف کرده برخورد خواهد کرد.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

شاهد دیگری گفت «برخی از معترضان [در شهر نفتی جنوب غرب آبادان] در بحبوحه حضور شدید بسیج و پلیس ضد شورش در روز جمعه شعار مرگ بر دیکتاتور سر می دادند.»

نیروهای امنیتی همچنین سرکوب خود را در این هفته در مناطق کردنشین که سپاه پاسداران سابقه سرکوب مخالفان را دارد، تحت فشار قرار داده است. کردهای ایران بخشی از یک اقلیت قومی هستند که بین چندین کشور منطقه (ایران، عراق، سوریه و ترکیه) پراکنده شده‌اند.

در امتداد مرز ایران و عراق در جنوب غربی ایران، جمعیتی حدود سه میلیون نفر از قومیت‌های عرب، عمدتاً مسلمان شیعه، وجود دارند. برخی از گروه‌ها که توسط اعراب عراق در آن سوی مرز پشتیبانی می‌شوند، در سال‌های اخیر برای خودمختاری بیشتر فشار آورده‌اند.

در حالی که بسیاری از مقامات لحن سازش‌ناپذیری داشته‌اند، یکی از مشاوران ارشد علی خامنه‌ای رهبر تندرو جمهوری اسلامی در این هفته مورد سئوال قرار گرفت که آیا پلیس باید مقررات حجاب را اعمال کند یا خیر. انتقاد نادری از تلاش‌های دولت برای تحمیل حجاب.

مرگ مهسا امینی و سرکوب مردم معترض، محکومیت ایالات متحده و دیگر قدرت های غربی را در پی داشته و تحریم های جدیدی را علیه مقامات ایرانی به دنبال داشته و در زمانی که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در بن بست افتاده، بر تنش ها افزوده است.

تلویزیون دولتی تظاهرات طرفداران دولت را در تهران به مناسبت میلاد پیامبر اسلام نشان داد. و یک نهاد اسلامی وابسته به دولت از ایرانیان خواست تا پس از تاریک شدن هوا در روز شنبه، شعار “الله اکبر” سر دهند. این در حالیست که بجز مزدوران، یک قشر وابسته به رژیم، تمام مردم ایران که معترض سیاستهای داخلی و خارجی جمهوری اسلامی هستند، شب‌ها از پنجره ها و پشت بام‌های خانه خود شعارهای ضدحکومتی سر می‌دهند.

اعتراضات اخبر ایران هشدار علی خامنه‌ای به مردم  هشدار علی خامنه‌ای به مردم  هشدار علی خامنه‌ای به مردم  اعتراضات اخبر ایران  اعتراضات اخبر ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا