جدیدترین اخباردانش و آموزش

کمبود خواب در کودکان می تواند به مشکلات طولانی مدت حافظه و هوش منجر شود

کم خوابی در کودکان می تواند به کاهش ماده خاکستری مغز و مشکلات طولانی مدت حافظه و هوش منجر شود

کمبود خواب در کودکان می تواند به مشکلات طولانی مدت حافظه و هوش منجر شود

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کم خوابی می‌تواند تأثیر مضری بر رشد مغز کودکان داشته باشد و به مشکلات شناختی در آینده منجر شود.

کمبود خواب در کودکان می تواند به مشکلات طولانی مدت حافظه و هوش منجر شود
کمبود خواب در کودکان می تواند به مشکلات طولانی مدت حافظه و هوش منجر شود

این مطالعه که در مجله معتبر سلامت کودک و نوجوان لنست (The Lancet Child & Adolescent Health) در روز شنبه ۳۰ جولای ۲۰۲۲ منتشر شد، شامل مطالعه روی ۸،۳۰۰ کودک بین ۹ تا ۱۰ سال بود. پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند تصاویر ام‌آر‌آی (MRI) و سوابق پزشکی شرکت‌کنندگان را بررسی کردند، نظرسنجی‌هایی انجام دادند و دو سال بعد وضعیت کودکان را پیگیری نمودند.

طبق این مطالعه، حدود نیمی از کودکان در گروه مطالعه خواب کافی داشتند در حالی که نیمی دیگر به اندازه کافی نمی خوابیدند.

هر کودک در دو گروه با «جفت همسان» خود از گروه دیگر مقایسه شد و پژوهشگران متغیرهای مخدوش کننده‌ای مانند جنسیت، وضعیت بلوغ، شاخص های سلامت جسمی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی را که می توانند بر رشد مغز تأثیر بگذارند، کنترل کردند.

زی وانگ (Ze Wang) نویسنده این مطالعه در بیانیه مطبوعاتی گفت «ما سعی کردیم تا حد امکان اعضای دو گروه بیشترین تطابق را با هم داشته باشد تا به ما کمک کند که تأثیر طولانی‌مدت کم خوابی بر مغز قبل از نوجوانی را بیشتر درک کنیم.»

پژوهشگران دریافتند کودکانی که خواب کافی ندارند، رشد ضعیف‌تری در قسمت‌هایی از مغز که مسئول حافظه و هوش هستند، نشان می‌دهند.

تفاوت ها در رشد مغز علاوه بر این با مشکلات سلامت روان مانند مانند افسردگی، اضطراب و رفتارهای تکانشی نیز هم‌بستگی داشت.

وانگ در بیانیه مطبوعاتی خود گفت «ما در ابتدای مطالعه دریافتیم که کودکانی که خواب ناکافی، به میزان کمتر از ۹ ساعت در شب داشتند، در مقایسه با کودکانی که عادات خواب سالم داشتند، از ماده خاکستری کمتر یا حجم کمتری در مناطق خاصی از مغز برخوردار بودند که مسئول توجه، حافظه و کنترل تکانه هستند.»

«این تفاوت‌ها پس از دو سال همچنان پابرجا بود، که این یافته‌ای نگران‌کننده حاکی از آسیب طولانی‌مدت ناشی از کم خوابی است.»

اما پژوهشگران در ارزیابی‌های بعدی دریافتند کودکانی که به اندازه کافی می خوابیدند به تدریج خواب کمتری داشتند. بر اساس این مطالعه در میان گروهی که خواب کافی نداشتند تغییر کمی در الگوهای خواب وجود داشت.

بهداشت کانادا ۹ تا ۱۱ ساعت خواب در شبانه روز برای کودکان بین ۱ تا ۵ سال و هشت تا ۱۰ ساعت برای نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله را توصیه می کند.

پژوهشگران می گویند این اولین مطالعه ای است که به تأثیرات طولانی مدت خواب ناکافی بر رشد عصبی شناختی کودکان می پردازد. نویسندگان پژوهش می گویند که این یافته ها «نشان دهنده ضرورت حیاتی برای مداخله زودهنگام» است تا اطمینان حاضل شود که کودکان به منظور تسهیل رشد سالم مغز از خواب کافی برخوردارند.

وانگ خاطرنشان کرد «مطالعات بیشتری برای تایید یافته های ما و بررسی اینکه آیا هر مداخله ای می تواند عادات خواب را بهبود بخشد و نقایص عصبی را معکوس کند، مورد نیاز است.»

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا