جدیدترین اخبارجهان

یاییر لاپید نخست وزیر اسرائیل شد؛ پارلمان با رای نمایندگان منحل و انتخابات جدید برگزار خواهد شد

نفتالی بنت در پی شکست ائتلاف حاکم و درآستانه انحلال پارلمان اسرائیل از مقام خود کناره گیری کرد

یاییر لاپید نخست وزیر اسرائیل شد؛ پارلمان با رای نمایندگان منحل و انتخابات جدید برگزار خواهد شد

پس از هفته ها فشار بر ائتلاف شکننده دولت نفتالی بنت، قانونگذاران اسرائیلی به انحلال پارلمان رای خواهند داد و راه را برای پنجمین انتخابات این کشور در سه سال اخیر باز خواهد کرد.

یاییر لاپید نخست وزیر اسرائیل شد؛ پارلمان با رای نمایندگان منحل و انتخابات جدید برگزار خواهد شد
یاییر لاپید نخست وزیر اسرائیل شد؛ پارلمان با رای نمایندگان منحل خواهد شد

یائیر لاپید (Yair Lapid) وزیر امور خارجه فعلی و شریک نفتالی بنت در ائتلاف غیرمنتظره ای که ۱۲ ماه پیش به حکومت ۱۲ ساله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق پایان داد به عنوان نخست وزیر جدید جایگزین بنت خواهد شد.

لاپید، روزنامه نگار سابق که ریاست بزرگترین حزب ائتلاف را بر عهده دارد، تا زمان برگزاری انتخابات جدید به عنوان نخست وزیر موقت خدمت خواهد کرد.

یکی از مقامات گفت که هفته آینده در پارلمان رای گیری خواهد شد و پس از آن لاپید نخست وزیری را به دست خواهد گرفت.

بنی گانتز (Benny Gantz) وزیر دفاع و رئیس یک حزب میانه رو در ائتلاف حاکم گفت «من فکر می کنم دولت در سال گذشته عملکرد بسیار خوبی داشت. مایه شرمساری است که کشور باید به انتخابات کشیده شود.»

بنی گانتز گفت «اما ما تا آنجا که ممکن است به عنوان یک دولت موقت به فعالیت خود ادامه خواهیم داد.»

جایگزینی نخست وزیر اسرائیل تنها چند هفته قبل از سفر برنامه ریزی شده جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده صورت می گیرد که دولت بنت برای کمک به تقویت روابط امنیتی منطقه ای علیه ایران، دشمن دیرینه اسرائیل، روی آن حساب باز کرده بود.

آینده ائتلاف هشت حزبی، که شامل احزاب راست افراطی، لیبرال و عربی است، با خروج شماری از اعضا که باعث می شد ائتلاف اکثریت آشکار خود در پارلمان را از دست بدهد، به طور فزاینده ای در معرض خطر دیده می شود.

نفتالی بنت که کماندوی سابق نیروهای ویژه و یک میلیونر در حوزه تکنولوژی است و در سال ۲۰۱۳ وارد سیاست ملی شد، در پی افزایش فشار بر دولت در روزهای اخیر گفت که دولت او رشد اقتصادی را تقویت کرده، بیکاری را کاهش داده و کسری بودجه را برای اولین بار در ۱۴ سال از بین برده است.

اما بنت نتوانست ائتلاف را در کنار هم حفظ کند و تصمیم گرفت قبل از اینکه حزب لیکود جناح راست به رهبری نتانیاهو بتواند پیشنهادی برای انحلال پارلمان ارائه دهد، کناره گیری کند.

نتانیاهو که علیرغم محاکمه به اتهام فساد قول بازگشت داده است، بنت را که قبلا یکی از دستیاران نزدیک او بوده است به سخره گرفت و هفته گذشته [در اشاره به مرگ این ائتلاف غیرمنتظره] گفت که دولت بنت «یکی از طولانی ترین مراسم خاکسپاری تاریخ» را برگزار کرده است.

بنیامین نتانیاهو  بنیامین نتانیاهو  بنی گانتز  بنی گانتز

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا