جدیدترین اخبارجهان

فایل های افشا شده از اوبر حاکی از حمایت مکرون و بایدن از این شرکت پیش از دوران مدیریت دارا خسروشاهی است

فایل‌های لو رفته اوبر جزئیاتی را از چگونگی کمک سیاستمداران به رشد جهانی شرکت بزرگ سفر اشتراکی «اوبر» را افشا کرد

فایل‌های افشا شده اوبر حاکی از حمایت مکرون و بایدن از این شرکت پیش از دوران مدیریت دارا خسروشاهی است

بر اساس تحقیقات مشترک رسانه‌ای که یکشنبه منتشر شد، اوبر ظاهراً تلاش کرده است تا با لابیگری با سیاستمداران از جمله جو بایدن و امانوئل ماکرون به «رشد جهانی بی امان و خستگی ناپذیر» به این شرکت  خدمات سفر اشتراکی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، کمک کند.

سابقه اوبر در به چالش کشیدن یا نادیده گرفتن قوانین و مقررات محلی مدتهاست که یک مسئله علنی است. اما این افشاگری‌ها، که در تحقیقات هدایت شده توسط نشریه گاردین در همکاری با کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (ICIJ) و رسانه‌های غیرانتفاعی از جمله واشینگتن پست افشا شده، جزئیات جدیدی را اضافه و کمک می‌کند تصویر کامل تری به دست آید.

جیل هزل بیکر (Jill Hazelbaker) سخنگوی اوبر در بیانیه‌ای اذعان کرد که قبلاً «اشتباه‌هاتی» صورت گرفته اما اضافه کرد که این شرکت تحت رهبری دارا خسروشاهی که در سال ۲۰۱۷ مدیرعامل شد متحول شده است.

روزنامه نگاران تحقیقی ۱۲۴،۰۰۰ سند افشا شده برای «فایل های اوبر» را تجزیه و تحلیل کردند که شامل بیش از ۱۰۰ جلسه بین مدیران شرکت اوبر (مستقر در سانفرانسیسکو) و مقامات دولتی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بود. 

به نظر می رسد بایدن هنگامی که معاون رئیس جمهور وقت بود متن سخنرانی اجلاس ۲۰۱۶ داووس را پس از دیدار با تراویس کالانیک (Travis Kalanick) مدیر اجرایی اوبر در آن زمان «اصلاح» کرده است. بر اساس این گزارش، بایدن در این سخنرانی از شرکت اوبر برای فراهم کردن «آزادی کار کردن برای رانندگان تا هر چند ساعت که می خواهند، و فرصت مدیریت زندگی خود همانطور که مایل‌اند» تمجید کرد.

یکی از لابی‌گران اوبر، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه را به دلیل رابطه‌اش با این شرکت در زمانی که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ وزیر اقتصاد بود (از جمله انعقاد قرارداد با قانون‌گذاران کابینه فرانسه که مخالف این شرکت بودند) به‌عنوان «متحد واقعی» توصیف کرد.

مکرون همچنین پس از اینکه یک مقام فرانسوی در پیامکی اوبر را در مارسی ممنوع کرد، قول داد که مداخله کند و گفت «من شخصاً این موضوع را بررسی خواهم کرد. در این مرحله، اجازه بدهید آرامش خود را حفظ کنیم.»

این تحقیقات بر اساس اتهامات قبلی علیه اوبر، مانند استفاده از فناوری برای خنثی کردن حملات پلیس با استناد به مکاتباتی که از کالانیک در جریان یورش پلیس در آمستردام به دست آمد، آغاز شد؛ در این مکاتبات آمده است که «لطفاً هر چه سریعتر کلید قطع عملیات را بزنید؛ دسترسی در AMS (آمستردام) باید متوقف شود.»

اسناد همچنین بیان می‌کند که چگونه برخی از مدیران اوبر «به دنبال داستان سازی» در گزارش‌های خشونت علیه رانندگان به نفع این شرکت در رسانه‌ها بودند و جزئیات بیشتری در مورد کانال انتقال پول شرکت از طریق بهشت‌های مالیاتی از جمله برمودا اضافه می‌کند؛ و ادعا می‌کند که مدیران اوبر «از طریق مقامات سابق ایالات متحده و بریتانیا سعی در جلب توجه و تمایل الیگارش‌های مرتبط با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه» داشتند و با آنها قراردادهای ویژه منعقد می‌کردند، که این افراد در حال حاضر به دلیل حمله روسیه به اوکراین تحریم شده‌اند.

اوبر در بیانیه خود مجموعه ای از اصلاحات را که در زمان خسروشاهی انجام شد، از جمله در زمینه ایمنی تشریح کرد.

اوبر گفت «ما برای رفتارهای گذشته که آشکارا با ارزش‌های کنونی ما همخوانی ندارد، بهانه‌ای نیاورده‌ایم و نخواهیم آورد. در عوض، از مردم می‌خواهیم که ما را بر اساس آنچه در پنج سال گذشته انجام داده‌ایم و در سال‌های آینده انجام خواهیم داد، قضاوت کنند.»

دوون اسپورجن (Devon Spurgeon) سخنگوی کالانیک در بیانیه‌ای گفت «کالانیک هیچ‌وقت مجوز هیچ گونه اقدام یا برنامه‌ای را که مانع اجرای عدالت در هیچ کشوری از جمله روسیه شود، صادر نکرد» و «نقش بسیار محدودی در آن برنامه‌های توسعه داشت»

فایل‌های افشا شده اوبر حاکی از حمایت مکرون و بایدن از این شرکت پیش از دوران مدیریت دارا خسروشاهی است  جمایت سیاستمداران از شرکت اوبر  جمایت سیاستمداران از شرکت اوبر  جمایت سیاستمداران از شرکت اوبر

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا