جدیدترین اخباردانش و آموزش

افزایش طول مدت باروری یک زن می تواند عمر او را نیز افزایش دهد

تحقیقات نشان می دهد که افزایش طول مدت باروری یک زن می‌تواند عمر او را نیز افزایش دهد

سن یائسگی با طول عمر مرتبط است و افزایش طول مدت باروری عمر را افزایش می‌دهد

یکی از اعضای بدن زنان بیش از دو برابر سریع‌تر از سایر بافت‌ها پیر می‌شود و علاوه بر این باروری و سلامت طولانی‌مدت را نیز به خطر می‌اندازد.

سن یائسگی با طول عمر مرتبط است و افزایش طول مدت باروری عمر را افزایش می‌دهد
سن یائسگی با طول عمر مرتبط است و افزایش طول مدت باروری عمر را افزایش می‌دهد

جنیفر گریسون (Jennifer Garrison) استادیار مؤسسه تحقیقات پیری باک کالیفرنیا، اولین موسسه تحقیقاتی زیست پزشکی که منحصراً به علم پیری اختصاص دارد گفت «تخمدان ها در مقایسه با بقیه بدن انسان بسیار عجیب و غریب هستند. ما می توانیم آنها را به عنوان یک مدل تسریع شده برای پیری انسان در نظر بگیریم.»

گریسون به حاضرین در رویداد سلامت و تندرستی «خود زندگی (Life Itself)» که امسال برگزار شد، گفت «وقتی یک زن در اواخر دهه ۲۰ یا اوایل ۳۰ سالگی است، بقیه بافت‌های او در اوج عملکرد خود کار می‌کنند، اما تخمدان‌های او از قبل علائم پیری را نشان می‌دهند.»

گریسون گفت «زمانی که تخمدان ها به دلیل یائسگی از کار می افتند، تولید ترکیبی از هورمون‌های مهم برای سلامت عمومی را متوقف می کنند. حتی در زنان سالم خطر سکته مغزی، بیماری قلبی، زوال شناختی، بی خوابی، پوکی استخوان، افزایش وزن، آرتریت را به طور چشمگیری افزایش می دهد؛ این موارد حقایق ثابت شده پزشکی هستند.

علاوه بر این سن یائسگی نیز با طول عمر مرتبط است. طبق گزارش انجمن یائسگی آمریکای شمالی، میانگین سن یائسگی طبیعی در ایالات متحده ۵۱ سال است.

گریسون گفت «مطالعات نشان می دهد زنانی که دیرتر یائسه می شوند، عمر طولانی تری دارند و توانایی بهبود یافته ای برای ترمیم دی‌ان‌ای (DNA) خود دارند.» اما زنانی که قبل از ۴۰ سالگی دچار یائسگی طبیعی می شوند در مقایسه با زنانی که در سنین ۵۰ تا ۵۴ سالگی یائسگی طبیعی را تجربه می کنند، دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ (زودرس) هستند.

چه می شد اگر علم می توانست سرعت پیری تخمدان ها را کاهش دهد؟

گریسون گفت «دستیابی به چنین توانایی می تواند تحول آفرین باشد. زنان در گزینه های مربوط به باروری خود از برابری و حق انتخاب برخوردار خواهند بود و بر زندگی خود کنترل خواهند داشت.» «و در عین حال می‌توانیم شروع زودرس بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را به تأخیر بیندازیم و امیدواریم عمر را افزایش دهیم.»

هر انسان ابتدا یک تخمک در رحم مادربزرگ خود بوده است

این واقعیت را در ذهن خود درک کنید: شما محصول یک مام‌یاخته یا اوسیت (تخمک نابالغ) هستید که در رحم مادربزرگتان رشد می کرد.

زمانی که جنین دختر به هفته بیستم بارداری می رسد، بین ۶ تا ۷ میلیون اوسیت در آن تخمدان های کوچک و در حال رشد وجود دارد. شما از یکی از این اوسیت‌ها به وجود آمده‌اید؛ به این معنی که وقتی مادربزرگ شما تقریباً پنج ماهه باردار بود، شما یکی از احتمالات درون رحم او بودید.

فرانچسکا دانکن (Francesca Duncan) محقق تولید مثل، استادیار مامایی و متخصص زنان در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن می گوید «به همین دلیل است که هر گونه شرایط محیطی که ممکن است یک زن در زمان بارداری در معرض آن قرار بگیرد، تأثیرات چند نسلی خواهد داشت. این اثرات نه تنها بر زن و جنین تأثیر می گذارد، بلکه در طول نسل ها گسترش می یابد.»

با این حال، طبق گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، تخمدان های نوزادی مادر در زمانی که به دنیا می آید تنها ۱ تا ۲ میلیون تخمک در خود حمل می‌کنند.

زمانی که افراد به سن بلوغ می رسند، تنها حدود ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تخمک نابالغ باقی مانده است. دانکن گفت «تخمدان احتمالا تنها عضوی هستند که قبل از اولین استفاده به تدریج کارایی خود را از دست می دهد.»

کاهش تخمک ها با افزایش سن تشدید می شود. بر اساس تجزیه و تحلیلی که در ژانویه ۲۰۱۰ انجام شد در ۹۵ درصد از افراد، تنها ۱۲ درصد از تخمک ها در ۳۰ سالگی و تنها ۳ درصد در سن ۴۰ سالگی در دسترس خواهد بود.

چرا پیری تسریع شده رخ می دهد؟

چرا تخمدان های انسان در سن ۳۰ سالگی دچار پیری می شود؟ گریسون گفت که علم نمی‌داند.

گریسون گفت یکی از دلایل این عدم آگاهی کمبود تاریخی بودجه برای تحقیقات در مورد تولیدمثل است. واقعیت دیگر این است که مطالعات تحقیقاتی عموماً زنان را نادیده می‌گرفتند «زنان در داده‌ها به‌عنوان مخدوش‌کننده (مختل‌کننده) در نظر گرفته می‌شدند؛ دوره ماهیانه آنها دارای نوسان های نامنظم است و داده‌ها را به هم می‌ریزد.

امروزه این رویکرد تغییر کرده است. مؤسسه ملی بهداشت در سال ۲۰۱۷ اصلاحیه‌ای برای خط مشی خود در مورد ثبت نام زنان و اقلیت‌ها در آزمایش‌های بالینی صادر کرد؛ لحن متن جدید گزارش کردن نتایج مطالعه بر اساس جنسیت/جنس و نژاد/قومیت را الزامی کرده است.

دکتر کارا گلدمن (Kara Goldman) دانشیار مامایی و زنان در دانشکده پزشکی فاینبرگ نورث وسترن گفت «با وجود این که افزایش دوره باروری یکی از دستاوردهای تحقیقات در این زمینه خواهد بود، اما هدف دانشمندان کمک به بارداری طبیعی در دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ سالگی نیست.»

گلدمن گفت «داشتن چنین هدفی کاملا غیرمسئولانه و در نهایت یک هدف کوته بینانه خواهد بود. ما به تصویر بزرگتر فکر می کنیم: زیرا بهترین راه برای جلوگیری از تاثیرات [منفی] یائسگی بر سلامتی این است که عمر عملکرد طبیعی تخمدان ها طولانی شود.

سؤالات اساسی نیازمند پاسخ هستند

گریسون گفت از آنجایی که علم اطلاعات کمی در مورد چرخه تولید مثل زنان دارد، تحقیقات مجبور است با اصول اولیه شروع شود.

در واقع علم حتی نمی‌داند که چرا انسان اصلاً یائسه می‌شود. تنها چهار پستاندار دیگر (نهنگ‌های قاتل (اورکاها)، نهنگ‌های خلبان باله کوتاه، نهنگ‌های بلوگا و شبه نهنگ های تک شاخ) به دوره های ماهیانه خود پایان می‌دهند و یک دوره زندگی پس از پایان دوره تولید مثل دارند.

گریسون گفت «اگر بتوانیم درک کنیم چه عاملی باعث یائسگی می شود و بتوانیم مداخلاتی را کشف کنیم که یائسگی را کمی تا حد یک سال، دو سال، پنج سال، ۱۰ سال به تاخیر بیندازد، چنین نتایجی می تواند کاملا قابل دستیابی باشد.»

رحم و تخمک زنان    رحم و تخمک زنان    رحم و تخمک زنان    رحم و تخمک زنان    رحم و تخمک زنان    رحم و تخمک زنان    طول مدت باروری  طول مدت باروری

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا