جدیدترین اخبارسبک زندگی

کودکان می توانند به‌خوبی احساسات افراد را حتی با وجود پوشیدن ماسک تشخیص بدهند

پژوهش‌ها نشان می دهد، کودکان می توانند احساسات شما را حتی هنگامی که ماسک بر صورت دارید تشخیص بدهند

کودکان می توانند به‌خوبی احساسات افراد را حتی با وجود پوشیدن ماسک تشخیص بدهند

یکی از پژوهش‌های جدید که روز دوشنبه منتشر شد نشان می دهد کودکان کم سن اغلب حتی هنگامی که اشخاص ماسک به صورت دارند، می توانند تشخیص بدهند که مردم چه احساسی دارند است. 

نگرانی هایی مطرح بود که ماسک های صورت که در مدارس در طول دوران پاندمی استفاده می شوند ممکن است به رشد ذهنی کودکان کم سن تر آسیب برساند، اما این مقاله پژوهشی که در بخش پزشکی اطفال در مجله انجمن پزشکی امریکا «جاما» (JAMA Pediatrics) منتشر شد نشان می دهد که کودکان احساسات افراد را به همان خوبی تشخیص می دهند که بدون ماسک تشخیص می دادند. کودکان می توانند به‌خوبی احساسات افراد را حتی با وجود پوشیدن ماسک تشخیص بدهند

کودکان می توانند به‌خوبی احساسات افراد را حتی با وجود پوشیدن ماسک تشخیص بدهند
کودکان می توانند به‌خوبی احساسات افراد حتی با وجود پوشیدن ماسک تشخیص بدهند

پژوهشگران بیمارستان دانشگاهی لوزان (Lausanne) در سوئیس برای انجام این پژوهش ۹۰ تصویر تصادفی را به جمعیتی برابر با تقریباً ۳۰۰ کودک در سن ۳ تا ۶ سال نشان دادند. این تصاویر هنرپیشه هایی را نشان می دهد که احساسات خوشی، خشم، یا اندوه را ابراز می کردند. در نیمی از تصاویر هنرپیشه ها ماسک پوشیده بودند.

از کودکان خواسته شده بود که یا [نام] احساس مربوط به تصویر را بگویند، یا به کارت شکلک های احساسی که این احساسات را نشان می داد اشاره کنند، به پژوهشگر بگویند که جواب سؤال را نمی دانند یا بگویند که می خواهند آزمایش را ترک کنند.

کودکان در اکثر موارد پاسخ های صحیح دادند و می توانستند با نرخ تقریباً یکسانی احساسات را با تصویر روی کارت تطبیق بدهند، خواه این اشخاص ماسک پوشیده بودند یا خیر.

کودکان بیش از ۷۰% از مواقع هنگامی که هنرپیشه ماسک به صورت نداشت احساسات را به‌طور صحیح تشخیص دادند و بیش از ۶۷% از مواقع هنگامی که شخصیت ها ماسک به صورت داشتند پاسخ صحیح دادند.

این مطالعه می گوید «ماسک های واقعی صورت که در تصاویر ثابت (غیرمتحرک) ترسیم شده بود به طور معناداری با تشخیص احساسات در کودکان پیش دبستانی سالم همبستگی داشت، اگرچه تفاوت ها کوچک و اندازه اثر ضعیف بود.»

اشلی روبا (Ashley Ruba) متخصص روانشناسی تکوینی در آزمایشگاه عواطف کودکان در دانشگاه ویسکانسن-مدیسن عضو این پژوهش نبود اما مطالعات مشابهی در طول دوره پاندمی انجام داده بود. دکتر روبا گفت که نتایج مشابهی در مطالعات خود مشاهده کرده است.

دکتر روبا گفت «کودکان کم سن حتی با وجود پوشیده شدن ماسک [توسط افراد] احتمالاً هنوز می توانند استنباط های معقولی در مورد احساسات سایر افراد داشته باشند.» «مایلم اشاره کنم که صورت مهم‌ترین راه انتقال احساسات ما نیست، و صرفاً یکی از راه ها است. ما علاوه بر صورت از لحن صدا استفاده می‌کنیم، ما دارای طرز قرارگیری بدن هستیم، ما دارای سایر سرنخ های وابسته به قراین و شرایط هستیم که کودکان و بزرگ‌سالان می توانند برای تشخیص نوع احساسات مردم از آن استفاده کنند.»

مهم است که کودکان به منظور فرایند پردازش زبانی بتوانند لب‌خوانی را یاد بگیرند، اما به گفته دکتر روبا بر اساس این پژوهش‌ها واضح است که ماسک به رشد ذهنی کودکان آسیب نخواهد رساند.

دکتر روبا گفت «میزان خطرات ناشی از ابتلا به کووید براثر نپوشیدن ماسک احتمالاً بر هر گونه مشکل جزئی که کودکان ممکن است در زمینه برقراری ارتباط داشته باشند غلبه خواهد داشت.»

دکتر روبا به عنوان یک روانشناس تکوینی معتقد است که پاندمی از جنبه های بسیار بیشتری ممکن است به رشد ذهنی یک کودک آسیب بزند، مثلاً در اثر تجربه کردن انزوای اجتماعی از همسالان هنگامی که مجبور بودند در خانه بمانند و به مدرسه نروند یا هنگامی که یکی از والدین شغل خود را در اثر پاندمی از دست می داد.

دکتر روبا گفت «ماسک پوشیدن احتمالاً در انتهای فهرست مسائلی است که باید نگران آن بود.»

احساس      احساس      احساس

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا