جدیدترین اخبارجهان

لیز تراس، نخست وزیر انگلستان استعفا داد

لیز تراس استعفای خود را از سمت نخست وزیری اعلام کرد

لیز تراس، نخست وزیر انگلستان استعفا داد

لیز تراس روز پنجشنبه گفت که از سمت نخست وزیری بریتانیا استعفا می دهد، و بدین ترتیب به خاطر برنامه اقتصادی خود که اعتماد سرمایه گذاران را از بین برد و خشم حزب محافظه کار را برانگیخت، ناچار به کناره‌گیری شد.

لیز تراس، نخست وزیر انگلستان استعفا داد
لیز تراس، نخست وزیر انگلستان استعفا داد

تراس در مقابل خانه شماره ۱۰ خود در داونینگ استریت اعتراف کرد که حزبش دیگر به [توانایی] او ایمان ندارد و گفت که هفته آینده از سمت خود کناره‌گیری می‌کند که در نتیجه کوتاه‌ترین دوره نخست‌وزیری در تاریخ انگلستان را برای او رقم خواهد زد.

تراس که روز چهارشنبه گفته بود یک «یک مبارز است و اهل تسلیم شدن نیست»، به جمع خبرنگارانی که در داونینگ استریت جمع شده بودند گفت که متوجه شده است که دیگر نمی تواند به وعده هایی که باعث برگزیده شدن او به رهبری حزب محافظه کار شد، عمل کند.

تراس که در این رویداد مطبوعاتی تنها توسط همسرش همراهی می شد  و دستیاران و وزرای وفادارش به طرز قابل توجهی غایب بودند، گفت «بنابراین من با اعلیحضرت پادشاه صحبت کردم تا به او اطلاع دهم که از رهبری حزب محافظه‌کار استعفا می‌دهم.»

انتخابات جدید رهبری حزب محافظه کار تا جمعه آینده، ۲۸ اکتبر به پایان خواهد رسید. انتظار می رود ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق و پنی موردانت وزیر دفاع سابق از جمله کاندیداهایی باشند که در این انتخابات شرکت می کنند.

جرمی هانت، مردی که برای نجات امور مالی عمومی به کابینه دولت پیوسته بود نیز اعلام کرد که در انتخابات رهبری حزب کاندید نمی شود.

انتظار می‌رود که اعضای حزب و نمایندگان محافظه‌کار پارلمان در این رأی‌گیری نظر بدهند. یک نظرسنجی در اوایل این هفته نشان داد که اکثر اعضا خواهان بازگشت بوریس جانسون نخست وزیر سابق هستند، که در ماه جولای از داونینگ استریت برکنار شد.

انتخابات سراسری بریتانیا قرار نیست تا دو سال دیگر برگزار شود.

شانس سوناک برای انتخاب شدن بیشتر از موردانت (Mordaunt) و جانسون است.

تراس که در ۶ سپتامبر منصوب شد، مجبور شد کواسی کوارتنگ (Kwasi Kwarteng) وزیر دارایی و نزدیکترین متحد سیاسی خود را برکنار کند و پس از اینکه طرح های مالی فاقد بودجه او و وزیر دارایی‌اش برای کاهش گسترده مالیات باعث سقوط ارزش پوند و اوراق قرضه بریتانیا شد، تقریباً تمام برنامه های اقتصادی خود را کنار گذاشت. پس از آن امتیاز تایید و پذیرش عمومی لیز تراس و حزب محافظه کار سقوط کرد.

تراس (که دوره کوتاه نخست وزیری او رکورد نخست وزیری ۱۱۹ روزه جورج کنینگ (George Canning) در سال ۱۸۲۷ را شکست) در یک سخنرانی بسیار کوتاه گفت که او در حالی به قدرت رسیده است که کشورش با سطح بالایی از بلاتکلیفی و بی ثباتی روبرو بوده است.

تراس گفت «هر چند با توجه به شرایط موجود به این نتیجه رسیدم که نمی‌توانم مأموریتی را که برای به انجام رساندن آن توسط حزب محافظه‌کار انتخاب شده‌ام، محقق کنم.»

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا