جدیدترین اخبارسبک زندگی

خودارضایی در آقایان: عوارض، فواید و خطرات احتمالی

خودارضایی چیست؟ آیا این عمل مضر است؟

خودارضایی در آقایان: عوارض، فواید و خطرات احتمالی

خودارضایی به معنی تحریک اندام‌های تناسلی توسط خود فرد تا رسیدن به حد ارگاسم است، و این عملی شایع در بین مردان و زنان بوده و برای کودکان نیز (در هر دو جنس) یک بخش طبیعی از رشد آنها محسوب می شود.

بانو راسخی مربی توسعه فردی +1(647) 338-6968
بانو راسخی
مربی توسعه فردی
۶۹۶۸ – ۳۳۸ (۶۴۷)۱+

بانو راسخی، مربی توسعه فردی بر اساس مطالعاتی که درباره مستربیشن یا خودارضایی کرده آن را این‌گونه توضیح می‌دهد که اغلب کودکان در سنین ۲ تا ۶ سالگی با اندام های تناسلی خود بازی می کنند. افراد بالغ به این رفتار از فیلتر بزرگسالان نگاه می کنند و به همین علت بازی کودکان با اندام جنسیشان از نظر آنها می تواند آزار دهنده باشد. با این حال، این عمل یک بخش بسیار طبیعی از رشد هر کودک است زیرا با این عمل کودک به کشف بدن خود پرداخته، درمی یابد که نتیجه لمس هر بخش چیست و لمس کدام قسمت های بدن لذت بخش تر است. لمس و مالش اندام جنسی توسط کودک به او احساس لذت می دهد و عملی “اشتباه” یا “زشت و ناپسند” نیست. این “فیلترهای بزرگسالان” عموما توسط بزرگسالان به کودکان معرفی می شوند و در نهایت منجر به بروز احساس سردرگمی و نگرانی در کودک می شود.

بانو راسخی گفت این بزرگسالان همان واکنشی را به کودک نشان می دهند که خود در دوران کودکی در حین لمس اندام های جنسی خود از والدین و بزرگترهایشان دیده اند. بنابراین می توان گفت که آنها این احساس شرم را از آن زمان با خود حمل کرده‌اند و هرگز فرصتی برای آشنایی و راحت بودن با تمایلات جنسی خود پیدا نکرده اند.

او گفت اگرچه عمل خودارضایی “خوب” یا “بد” نیست، اما برخی مذاهب ممکن است افراد را مجبور  به باور “بد” بودن این عمل کنند. 

«در چنین شرایطی نکته مهم و حیاتی این است که والد یا بزرگسال چطور به کودک نزدیک شده و در عین این که کودک با بدن خود احساس راحتی می کند، بدون ایجاد هیچگونه شرمی در کودک به او توضیح دهد که کدام جنبه این عمل مناسب است و این کار نباید در حضور دیگران انجام شود.»

بانو راسخی گفت رشد جنسی درست همانند رشد جسمی، رشد احساسی، یادگیری و توسعه مهارت های زبانی و ارتباطی یکی از بخش های بسیار حیاتی و طبیعی رشد و تکامل در کودک است.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که همان گونه که خودارضایی طبیعی و بدون اشکال است، نداشتن خودارضایی نیز طبیعی است. سطح میل جنسی در برخی افراد به طور طبیعی پایین تر از دیگران است، از طرف دیگر برخی افراد ممکن است به دلایل مذهبی یا شخصی از انجام خودارضایی خودداری کنند. لزوما همه افراد نباید خودارضایی داشته باشند، در این مورد به هر طریقی که احساس راحتی بیشتری دارید عمل کنید.

در اینجا از بانو راسخی که درباره مستربیشن یا خودارضایی مطالعات گسترده‌ای کرده، خواستیم به سئوالاتی که در ادامه می‌آید به اختصار جواب دهد.

آیا خودارضایی عملی رایج است؟

بانو راسخی گفت «محققان و متخصصان امور جنسی معتقدند که خودارضایی یک فرآیند کاملا عادی در انسان است و در دسته رفتارهای سالم جنسی قرار می‌گیرد. دیدگاه های بد در مورد این رفتار احتمالا به این علت است که یک عمل به شدت خصوصی است و هیچکس حتی با نزدیک ترین دوستانش نیز در این‌باره صحبت نمی کند.»

آیا خودارضایی خطرناک است؟

خیر. از دیدگاه علم سلامت، خودارضایی ابدا برای سلامت فرد مضر نیست. برخی افراد به دلایل اخلاقی ممکن است عقیده داشته باشند که خودارضایی اشتباه است، اما این انتخاب یک تصمیم شخصی بوده و ارتباطی به سلامت بدن ندارد.

آیا انجام خودارضایی به صورت روزانه برای آقایان سالم است؟

پاسخ صحیحی برای این سوال وجود ندارد. خودارضایی روزانه می تواند برای برخی افراد طبیعی و نرمال بوده و برای برخی دیگر زیاده روی محسوب شود. تا زمانی که خودارضایی تاثیری بر سطح انرژی کلی بدن شما نداشته و تداخلی در زندگی و فعالیت های روزمره شما ایجاد نکند، انجام آن مشکلی ندارد.

با این حال تعداد کمی از متخصصین امور جنسی انجام خودارضایی به صورت روزانه را افراط می دانند. انجام روزانه این عمل می تواند منجر به احساس ضعف، خستگی و زودانزالی شود و همچنین می تواند موجب جلوگیری از انجام فعالیت های جنسی با شریک جنسی نیز بشود.

از طرف دیگر، نداشتن ارگاسم منظم موجب افزایش سطح استرس شده و می تواند موجب مشکلات ذهنی، ناامیدی و به طور کلی ناراحتی و خوشحال نبودن شود. خودارضایی به تخلیه استرس کمک کرده و به فرد در رسیدن به ثبات خلق و خو، خوشحالی و سلامتی بیشتر کمک می کند.

چند مرتبه خودارضایی در هفته برای آقایان نرمال است؟

 این سوال نیز مانند سوال قبلی پاسخ صحیحی ندارد. دفعات خودارضایی در هفته بر اساس سلامت عمومی بدن برای هر مردی متفاوت از دیگری است. برخی افرادی ۲ تا ۳ مرتبه در طول روز خودارضایی می کنند در حالی که برخی ممکن است هفته ای ۵ مرتبه یا حتی یک بار در هفته این عمل را انجام دهند.

اگرچه میل جنسی یک روند طبیعی است، افراط در انجام هر عملی خطرناک است. بنابراین توصیه می شود که به جای افزایش دفعات خودارضایی در طول هفته سعی کنید انرژی خود را به سمت ورزش یا هر فعالیت دیگری هدایت کنید. این عمل موجب می شود که شما زندگی متعادل، سالم و شادی داشته باشید.

آیا خودارضایی در آقایان می تواند جایگزین رابطه جنسی با پارتنر شود؟

جایگاه خودارضایی با سکس با پارتنر متفاوت است. در واقع خودارضایی می تواند موجب بهبود رابطه با شریک جنسی شود زیرا این عمل به فرد کمک می کند که با بدن خود بیشتر آشنا شده و آن را بهتر بشناسد.

این عمل زمانی خطرناک است که شروع به ایجاد مانع در زندگی جنسی فرد با پارتنرش کند. اگر به دلیل خودارضایی سکس با شریک جنسیتان را از دست دهید در واقع تجربه نزدیکی و صمیمیت را از دست داده اید.

با این حال مواردی وجود دارند که خودارضایی می تواند جایگزین رابطه جنسی شود، این موارد عبارتند از:

  • در صورتی که میل جنسی یکی از افراد رابطه کمتر از دیگری باشد، خودارضایی می تواند یک راهکار جایگزین محسوب شود.
  • در صورت بیماری شریک جنسی
  • در صورتی که پارتنر باردار باشد.
  • در صورتی که دسترسی به پارتنر ممکن نباشد.

آیا خودارضایی می تواند باعث انزال زودرس شود؟

زیاده روی در خودارضایی می تواند به اعصاب مسئول انزال آسیب وارد کند. این مساله ممکن است باعث انزال زودرس یا حتی انزال در خواب شود.

آیا خودارضایی تاثیری روی تعداد اسپرم ها دارد؟

از آنجایی که بدن آقایان در طول زندگیشان به طور مداوم اسپرم تولید می کند، خودارضایی تاثیری بر تعداد اسپرم ها نمی گذارد.

عموما پس از یک انزال و خروج منی تا انزال بعدی کمی فاصله زمانی وجود دارد، این مساله کاملا طبیعی بوده و ارتباطی به کاهش تعداد اسپرم ها ندارد.

خودارضایی چه زمانی برای آقایان خطرناک است؟

خودارضایی عموما بی خطر است، هرچند که انجام آن بیش از حد نرمال می تواند خطرآفرین باشد.

مواردی که خودارضایی برای فرد می تواند خطرآفرین باشد:

  • زمانی که شما اندام جنسی یک فرد آلوده را لمس کرده و سپس اندام جنسی خودتان را لمس کنید ممکن است مبتلا به عفونت های جنسی مقاربتی (STIs) شوید. این عفونت ها در اثر تبادل اسباب بازی های جنسی با فرد آلوده نیز ممکن است رخ دهد.
  • خودارضایی در حالتی که صورت رو به زمین است می تواند موجب وارد شدن فشار بیشتر بر روی آلت تناسلی (پنیس) و در نتیجه آسیب به آن شود. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است خودارضایی در یکی از حالت های ایستاده، نشسته یا خوابیده بر روی کمر انجام شود.
  • از فشار دادن آلت تناسلی حین انزال به منظور جلوگیری از خروج منی جدا خودداری کنید. این عمل می تواند موجب آسیب دیدگی اعصاب و عروق خونی موجود در آلت شده و منی را به سمت مثانه هدایت کند.

آیا خودارضایی باعث لاغری فرد می شود؟

خودارضایی موجب لاغری نمی شود. با این حال، خودارضایی بیش از اندازه می تواند موجب شود که وزن کمی از دست دهید. از دیدگاه علمی این عمل همانند انجام فعالیت ورزشی است.

آیا سطح تستسترون فرد در اثر خودارضایی کاهش می یابد؟

خیر. تحقیقات ثابت کرده که خودارضایی تاثیر ناچیزی بر تستسترون در گردش دارد. اما با این حال رعایت اعتدال لازم است. افراط در خودارضایی قطعا می‌تواند منجر به کاهش سطح تستسترون شود.

فواید خودارضایی در آقایان

بانو راسخی درباره فواید خودارضایی در آقایان گفت خودارضایی بخشی از زندگی جنسی سالم بوده و بر طبق تحقیقات، فواید زیادی برای سلامت فرد دارد.

بانو راسخی در ادامه به برخی از این موارد اشاره کرد:

  • خودارضایی در آقایان می تواند به جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات کمک کند. سموم بدن به طور طبیعی در دستگاه ادراری تناسلی ساخته می‌شوند. انزال بیش از ۵ مرتبه در هفته موجب پایین آمدن سطح این سموم شده و خطر ابتلا به سرطان پروستات را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
  • در هر انزال مقدار ناچیزی کورتیزول نیز به درون خون ترشح می شود. ترشح این هورمون استرس موجب تقویت سیستم ایمنی می شود.
  • خودارضایی با ترشح اندورفین موجب تخلیه استرس و فشارهای روی بدن می شود. اندورفین می تواند باعث ایجاد احساس مثبت در فرد شده و در نهایت منجر به یک خواب راحت شود.
  • افزایش سن به طور طبیعی باعث از دست رفتن مقاومت ماهیچه ای (حتی در ماهیچه های موجود در آلت جنسی) می شود. خودارضایی یا سکس منظم به نوعی باعث تمرین دادن عضلات کف لگن شده و از اختلالات نعوظ و همچنین بی اختیاری ادرار جلوگیری می کند.
  • خودارضایی موجب آزاد شدن مواد شیمیایی مانند دوپامین و اوکسی توسین در بدن شده و این مواد باعث ایجاد احساس شادی، تقویت روحیه و افزایش رضایت فرد می شوند. این مواد همچنین سیستم پاداش را در مغز فعال می کنند.
  • خودارضایی موجب شناخت بهتر فرد از بدن خود شده و می تواند رابطه با شریک جنسی را بهبود بخشد.

آیا خودارضایی بیش از حد برای سلامت آقایان مضر است؟ عوارض خودارضایی چیست؟

زیاده روی در هر رفتاری می تواند برای بدن مضر باشد. افراط در خودارضایی می تواند موجب موارد زیر شود:

  • خستگی
  • ضعف
  • زودانزالی
  • آسیب به آلت جنسی
  • مشکلات بینایی
  • درد در قسمت پایین کمر
  • درد در بیضه ها
  • ریزش مو
  • جلوگیری از فعالیت های جنسی با شریک جنسی

در صورتی که فکر می کنید در خودارضایی زیاده روی می کنید می توانید انرژی اضافی خود را به سمت فعالیت های سالم تر مانند موارد زیر هدایت کنید:

  • یوگا
  • مدیتیشن
  • گوش کردن به موسیقی
  • رفتن به کلاس رقص
  • داشتن یک فعالیت منظم روزانه مثل آیروبیک، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و مواردی از این دست

در صورتی که پس از انجام موارد گفته شده میل شما به خودارضایی همچنان بالا بود بهتر است با یک روانپزشک یا مشاور در این باره صحبت کنید زیرا این شرایط می تواند به دلیل استرس نیز در فرد به وجود آید.

چطور متوجه شوم که بیش از حد خودارضایی می کنم؟

نشانه های زیر به شما کمک می کنند به افراط در خودارضایی پی ببرید:

  • موجب ناراحتی و پریشانی قابل توجهی در شما می شود.
  • برای فرار از استرس و واقعیت های زندگی روزمره به خودارضایی پناه می برید و روزانه به صورت مکرر آن را انجام می دهید.
  • به دلیل مالش شدید آلت تناسلی خود مرتبا به آن آسیب می زنید.
  • به ندرت زمانی برای خانواده و دوستان خود پیدا می کنید زیرا عموما به خودارضایی مشغول هستید.
  • به طور مداوم احساس شهوت می کنید و دائما در حال مبارزه با این میل هستید.
  • در اندام های تناسلی خود احساس درد می کنید.

درمان خودارضایی بیش از حد چیست؟

بهتر است فورا توسط یک پزشک عمومی ویزیت شوید. در برخی موارد پزشک عمومی شما را به روانپزشک یا مشاور ارجاع می دهد. جلسات با روانپزشک یا مشاور به شما در تنظیم انرژی و هدایت آن به سمت یک فعالیت سازنده تر کمک می کند. این روند به تدریج موجب دور کردن شما از خودارضایی افراطی می‌شود.

در برخی موارد نیز با توجه به علائم و وضعیت سلامت بدن فرد، ممکن است درمان های دارویی تجویز شود.

عوارض فواید و خطرات خودارضایی در آقایان    عوارض فواید و خطرات خودارضایی در آقایان    عوارض فواید و خطرات خودارضایی در آقایان    عوارض فواید و خطرات خودارضایی در آقایان  عوارض فواید و خطرات خودارضایی در آقایان    عوارض فواید و خطرات خودارضایی در آقایان  عوارض فواید و خطرات خودارضایی در آقایان  عوارض فواید و خطرات خودارضایی در آقایان

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا