جدیدترین اخبارجهان

مهاجم حمله متروی نیویورک به اتهام ترور دستگیر شد

مهاجم حمله به متروی نیویورک روز چهارشنبه دستگیر و به جرم فدرال تروریسم متهم شد

مهاجم حمله متروی نیویورک به اتهام ترور دستگیر شد

مردی که به تیراندازی به ۱۰ نفر در قطار متروی بروکلین متهم بود، روز چهارشنبه پس از یک تعقیب و گریز یکروزه و تماس شخصی که با ارائه یک سرنخ پلیس را به سمت متهم در یکی از خیابان های منهتن هدایت کرد دستگیر و به جرم فدرال تروریسم متهم شد.

فرانک آر جیمز (Frank R. James) 62 ساله، حدود ۳۰ ساعت پس از قتل عام در قطار نیویورک در ساعات اوج شلوغی که پنج قربانی را در وضعیت وخیم قرار داد و مردم گوشه و کنار شهر را مضطرب و هراسان نمود، دستگیر شد.

مهاجم حمله متروی نیویورک به اتهام ترور دستگیر شد
مهاجم حمله متروی نیویورک به اتهام ترور دستگیر شد

شهردار اریک آدامز گفت «همشهریان نیویورکی من، ما او را گرفتیم.»

بریون پیس (Breon Peace) دادستان ایالات متحده در بروکلین گفت که جیمز در انتظار محاکمه به اتهامی است که مصادیق آن حملات تروریستی یا سایر حملات خشونت آمیز علیه سیستم های حمل و نقل جمعی است و مجازات این جرم محکومیت حبس ابد می‌باشد.

مهاجم حمله متروی نیویورک به اتهام ترور دستگیر شد
مهاجم حمله متروی نیویورک به اتهام ترور دستگیر شد

در ماه‌های اخیر، جیمز در ویدئوهای آنلاین از نژادپرستی و خشونت در ایالات متحده و تجربیات خود در ارتباط با خدمات درمانی سلامت روان در شهر نیویورک شاکی بود و از سیاست‌های آدامز در مورد سلامت روان و ایمنی مترو انتقاد کرده بود. پیس گفت، اما انگیزه حمله مترو همچنان نامشخص است و هیچ نشانه‌ای از وابستگی جیمز با سازمان‌های تروریستی، بین‌المللی یا غیر آن وجود ندارد.

بلافاصله مشخص نشد که جیمز، که اهل نیویورک است اما اخیراً در فیلادلفیا و میلواکی زندگی می‌کند، وکیل یا شخص دیگری را دارد که بتواند به جای او صحبت کند یا خیر. تابلویی که به درب آپارتمان جیمز در میلواکی چسبانده شده، درخواست می‌کند که تمام نامه ها به صندوق پستی تحویل داده شود.

پلیس گفت ظاهراً در حالی که مسافران وحشت زده مترو از حمله فرار می کردند، جیمز سوار قطار دیگری شد؛ دقیقا همان قطاری که بسیاری دیگر از مسافران نیز برای ایمنی سوار همان قطار شدند. او در ایستگاه بعدی پیاده شد و در پرجمعیت ترین شهر کشور ناپدید شد. پلیس تلاش گسترده‌ای را برای یافتن او آغاز و نام او را منتشر کرد و هشدارهایی روی موبایل مردم صادر نمود.

کنت کوری (Kenneth Corey) رئیس اداره پلیس گفت، ماموران پلیس چهارشنبه سرنخی مبنی بر این که مهاجم در یک رستوران مک دونالد در محله دهکده شرقی منهتن حضور دارد، دریافت کردند. وقتی مأموران به آنجا رسیدند، جیمز رفته بود، اما خیلی زود او را در گوشه ای شلوغ در همان نزدیکی دیدند.

الکسی کروبوو (Aleksei Korobow) یکی از شاهدان ماجرا گفت، چهار ماشین پلیس در گوشه‌ای جمع شدند، در حالی که مردم خیره شده بودند افسران به بیرون از خودروها پریدند و به جیمز بدون هیچ مقاومتی دستبند زدند. 

کمیسر پلیس کیچانت سوئل (Keechant Sewell) گفت که مقامات «توانستند به سرعت دنیا را برای او کوچک کنند.»

سوئل گفت «هیچ جایی برای فرار او باقی نمانده بود.»

«ماموران پلیس بعدا گفتند که فرد مظنون خودش با پلیس تماس گرفته تا بیایند او را دستگیر کنند.»

به گفته پلیس، روز قبل جیمز در حمله به مترو نیویورک نارنجک های دودزا را به داخل واگن مترو پرتاب نمود و سپس با یک تفنگ ۹ میلی متری حداقل ۳۳ گلوله شلیک کرد.

جیمز اسیگ (James Essig) رئیس کارآگاهان پلیس گفت پلیس مطلع شده که پس از اینکه جیمز ضامن یکی از نارنجک های دودزا را باز کرد، یکی از مسافران از او پرسیده «چه کار کردی؟»

به گفته شاهدان، جیمز گفت: «اوپس» سپس اسلحه خود را بیرون آورد و آتش گشود.

حداقل ده ها نفر که از جراحات گلوله جان سالم به در بردند به دلیل استنشاق دود و جراحات دیگر تحت درمان قرار گرفتند.

جیمز سرنخ‌های متعددی از جمله تفنگ، خشاب‌های مهمات، یک تیشه، نارنجک‌های دودزا، بنزین و سوئیچ یک ون باربری را به جا گذاشت. سوئیچ ون باربری بازرسان پلیس را به سمت جیمز هدایت کرد.

مهاجم حمله متروی نیویورک به اتهام ترور دستگیر شد
مهاجم حمله متروی نیویورک به اتهام ترور دستگیر شد

بازرسان فدرال تشخیص دادند اسلحه مورد استفاده در تیراندازی توسط جیمز در سال ۲۰۱۱ در یک مغازه امانت فروشی [یک فروشنده مجاز سلاح گرم] در منطقه کلمبوس در اوهایو خریداری شده است.

علاوه بر تجزیه و تحلیل سوابق مالی و تلفنی مرتبط با جیمز، بازرسان ساعت‌ها ویدیوهای پر سر و صدا و ناسزاگویی که جیمز در یوتیوب و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی پست کرده بود را بررسی می‌کردند تا انگیزه او را تشخیص دهند.

در یک ویدیو که یک روز قبل از حمله منتشر شده، جیمز که سیاه پوست است، از جنایت علیه سیاهپوستان انتقاد می‌کند و می‌گوید که باید اقدامات جدی انجام شود.

جیمز می‌گوید «شما بچه‌ها را مجبور کردید که حالا با مسلسل‌ به اینجا وارد شوند و افراد بی‌گناه را درو کنند». جیمز گفت «این وضع بهتر نخواهد شد تا اینکه آن را بهتر کنیم.» و افزود که فکر می‌کند تنها در صورتی اوضاع تغییر می‌کند که افراد خاصی با «لگد کوب شدن، لگد خوردن و شکنجه شدن» از «محدوده آسایش و امنیت» خود بیرون انداخته شوند.

او در ویدئوی دیگری می‌گوید «این ملت در خشونت متولد شده است، با خشونت یا تهدید زنده نگه داشته می‌شود و بنابراین با مرگ خشونت‌آمیزی خواهد مرد. هیچ عاملی نمی تواند جلوی این سرنوشت را بگیرد.»

پست های آنلاین جیمز مملو از لحن خشونت آمیز و نظرات متعصبانه است که برخی از آنها علیه سیاهپوستان می‌باشد.

سوئل این پست ها را «نگران کننده» خواند و گفت مقامات مسئول تصمیم گرفتند که اقدامات محافظتی از آدامز شهردار نیویورک که از قبل به دلیل مثبت شدن آزمایش کووید-۱۹ خود در روز یکشنبه در قرنطینه بود را تشدید کنند.

در چندین مورد از ویدیوهای جیمز به متروهای نیویورک اشاره شده است.

ویدئوی ۲۰ فوریه می گوید که طرح شهردار و فرماندار برای رسیدگی به وضعیت بی خانمان ها و ایمنی در سیستم مترو «محکوم به شکست است» و از خود به عنوان «قربانی» برنامه های بهداشت روان شهر یاد می کند. ویدئوی ۲۵ ژانویه از طرح آدامز برای پایان دادن به خشونت با اسلحه انتقاد می کند.

ایستگاه متروی بروکلین که مسافران در جریان این حمله از قطار پر از دود آن فرار کردند طبق معمول صبح چهارشنبه ظرف کمتر از ۲۴ ساعت پس از این حادثه خشونت بار، باز بود. 

فرانک آر جیمز  تیراندازی در متروی نیویورک  فرانک آر جیمز  تیراندازی در متروی نیویورک  فرانک آر جیمز  تیراندازی در متروی نیویورک حادثه ایستگاه متروی بروکلین   فرانک آر جیمز  تیراندازی در متروی نیویورک حادثه ایستگاه متروی بروکلین حادثه ایستگاه متروی بروکلین حادثه ایستگاه متروی بروکلین حادثه ایستگاه متروی بروکلین حادثه متروی نیویورک حادثه متروی نیویورک حادثه متروی نیویورک حادثه متروی نیویورک حادثه متروی نیویورک

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا