جدیدترین اخبارجهان

 حلزون دریایی بی صدف یا لیسه دریایی «بلودراگون»، جانوری زیبا با قابلیت استتار و نیش زهرآلود است

مردی در سواحل تگزاس یک لیسه آبی، «بلودراگون» زهردار پیدا کرد

 حلزون دریایی بی صدف یا لیسه دریایی «بلو دراگون» جانوری زیبا با قابلیت استتار و نیش زهرآلود

هنگامی که در یک ساحل تفرجگاهی قدم می زنید احتمالا مشاهده حلزون دریایی بی صدف یا لیسه زهردار در فهرست جذابیت هایی که باید ببینید قرار ندارد.

اریک یانتا از ساکنین سن آنتونیو از ایالت تگزاس در سفر خود به جزیره موستانگ (Mustang) که یک خشکی باریک به وسعت ۱۸ مایل در خلیج مکزیکو است، رسید و از آنجا بازدید کرد. این جزیره در نزدیکی کورپوس کریستی (Corpus Christi) در تگزاس واقع شده است.

یانتا و همسرش آنا هنگام قدم زدن در ساحل یک موجود کوچک آبی و سفید چسبیده یه یک سنگ را مشاهده کردند که طول این جانور به زحمت به سه سانت می رسید. یانتا جانور را برداش تا از آن فیلم بگیرد و با دقت به آن نگاه کند و سپس دوباره با احتیاط آن را به آب برگرداند.

یانتا موقعی که این جانور را دید نمی دانست که با یک گلاکوس آتلانتیکوس که با نام «اژدهای آبی (blue dragon) بلو دراگون» نیز شناخته می شود روبروست.

 حلزون دریایی بی صدف یا لیسه دریایی «بلو دراگون» جانوری زیبا با قابلیت استتار و نیش زهرآلود
حلزون دریایی بی صدف یا لیسه دریایی جانوری زیبا با قابلیت استتار و نیش زهرآلود

آنها برای دوری از شکارچیان با محیط سازگار می شوند

دیوید هیکس (David Hicks) استاد دانشکده زمین، محیط زیست و علوم دریایی در دانشگاه تگزاس ریو گراند ولی (Texas Rio Grande Valley) در ادینبورگ می گوید که اژدهای آبی معمولا روی سطح آب های آزاد اقیانوس ها زندگی می کند.

هیکس گفت پایین شکم این لیسه ها آبی روشن است و پشت آنها رنگ نقره ای ملایمی دارد. بلو دراگون ها به پشت در آب شناور هستند تا رنگ آبی قسمت داخلی بدنشان با آب و قسمت نقره ای پشت آنها با سطح دریا استتار شود.

به این قابلیت استتار سایه روشن (countershading) گفته می شود که یک ویژگی تکاملی است که به حیوانات کمک میکند از شکارچیان دوری کنند.

هیکس گفت لیسه های دریایی را می توان تقریبا در تمام سواحل در عرض جغرافیایی استوایی و نیمه گرمسیری یافت اما به دلیل اندازه کوچکشان احتمالا توسط بازدیدکنندگان از سواحل دیده نمی شوند.

نیش زهرآلود

بلو دراگون ها با وجود اندازه کوچکشان نیش کاملا قدرتمندی دارند.

هیکس گفت این حیوان جانورانی مانند جنگجوی پرتغالی (Portuguese man-of-wa یا ناوچه پرتغالی) زهردار را می خورد و سلول های نیش طعمه خود را که یاخته های گزنده نامیده می شوند، در کیسه های خود ذخیره می کند.

بلو دراگون ها از این سلول های زهردار برای محافظت از خودشان در مقابل شکارچیان استفاده می کنند که گاهی اوقات انسان ها نیز گرفتار رفتارهای تدافعی آنها در مقابل شکارچیان می شوند.

میزان دردی که بر اثر نیش این جانور ایجاد می شود در حد نیش مرد جنگی است که می تواند کاملا دردناک باشد و در برخی موارد نادر خطر مرگ داشته باشد. طبق اطلاعات کمپین اقیانوس های آمریکایی (American Oceans) علائم نیش این جانور شامل حالت تهوع و استفراغ است.

اگر «بلو دراگون» شما را نیش زد بهتر است برای درمان به بیمارستان مراجعه کنید.

اژدهای آبی گلاکوس آتلانتیکوس  اژدهای آبی  گلاکوس آتلانتیکوس    اژدهای آبی گلاکوس آتلانتیکوس 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا