ایرانجدیدترین اخبار

در آستانه چهلمین روز قتل مهسا امینی اعتراضات گسترده دانشجویی در بیش از ۲۰ دانشگاه ایران برگزار شد

در ادامه اعتراضات دانشجویی دانشجویان قم نیز با سر دادن شعار به حضور علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت اعتراض کردند

اعتراضات گسترده دانشجویی در آستانه چهلمین روز قتل مهسا امینی در بیش از ۲۰ دانشگاه ایران برگزار شد

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی اعتراضات دانشجویی روز سه‌شنبه ۳ آبان دست‌کم در ۲۰ دانشگاه ایران از جمله دانشگاه‌های قم، علم و صنعت، علامه، بهشتی، الزهرا، دانشگاه آزاد واحد جنوب تهران، دانشکده فنی و ادبیات دانشگاه تهران، یادگار، ولیعصر، آزاد پونک، و آزاد شهر قدس (قلعه حسن خان) در استان تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، علوم پزشکی همدان، و دانشگاه‌های دامغان، شهرکرد، چمران اهواز، حکیم سبزوار، اردبیل، یزد، و کرمان جریان داشته است.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

دانشگاه قم :

دانشجویان دانشگاه قم سه‌شنبه ۳ آبان با حضور در محل سخنرانی علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت و سر دادن شعارهایی از جمله «آزادی، آزادی، آزادی»، «بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» و «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» نسبت به حضور جهرمی و همراهانش در این دانشگاه اعتراض کردند و در واکنش به انکار کشته شدن نیکا شاکرمی به دست ماموران حکومتی با شعار «‌نیکای ما رو بردن جنازه‌اش رو آوردن» به سخنان او واکنش نشان دادند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

 این دانشجویان همچنین در اعتراض به حضور خبرنگار صدا و سیما در دانشگاه قم برای پوشش سخنرانی بهادری‌جهرمی شعار «ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما» سر دادند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

دانشجویان دانشگاه قم علیرغم اجباری بودن پوشش چادر برای دانشجویان قم و تفکیک جنسیتی فراگیر در کلاس‌های درس و همچنین سلف عذاخوری موفق شدند با مقاومت برای شکستن تفکیک جنیستی سلف غذاخوری دانشگاه را مختلط کنند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

دانشگاه علامه طباطبایی:

دانشجویان معترض در دانشگاه علامه طباطبایی با نشان دادن نمادین یک کودک کشته شده در کفن در حالی که بر زمین پای می‌کوبیدند، شعار «غرق خون این وطن، کودکان در کفن» و همچنین شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

علاوه بر این در دانشگاه علامه طباطبایی تهران شمار قابل توجهی از دانشجویان که در میان آنها برخی دختران حجاب بر سر نداشتند در محوطه دانشگاه شعار «علف هرز تویی، زن آزاده منم»، «‌جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم» سر دادند. این دانشجویان در تجمع خود، در تاکید بر ادامه مبارزه علیه حکومت پلاکاردی را با ترکیب دو واژه «پایان» و «آبان» در دست داشتند.

دانشگاه شهید بهشتی:

 دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران با رفع تفکیک جنسیتی در سلف این دانشگاه تجمع کرده و شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

دانشگاه چمران اهواز:

دانشجویان در دانشگاه چمران اهواز در محوطه دانشگاه تجمع کردند و شعارهایی چون «دانشجوی زندانی، آزاد باید گردد» و «آزادی آزادی‌ آزادی» «شعار دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

دانشگاه علم و صنعت:

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران امروز در اقدامی نمادین همزمان با سر دادن شعارهای ضدحکومتی اسم پارک بانوان این دانشگاه را به پارک «ژینا» تغییر دادند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

در بخشی از بیانیه دانشجویان در این نامگذاری آمده است «امروز پس از حدود ۱۳ سال از ثبت شدن نام جانفدا کیانوش آسا در این دانشگاه جمع شده‌ایم تا نام جانفدای نامیرای دیگری، ژینا امینی، این رمز آزادی را در دانشگاه ثبت و ماندگار کنیم.»

دانشجویان علم و صنعت همچنین تغییر نام پارک را به یاد مقاومت و مبارزه تمامی زنانی دانستند که در برابر «ستم جنسیتی و برای محو انقیاد و استثمار» مبارزه کردند و در بیانیه خود نوشتند «دانشگاه هرگز در برابر چکمه‌های ستمگران نشکسته است و سر خم نمی‌کند. ما پارکی را که از نمادهای تفکیک جنسیتی در دانشگاه علم و صنعت است از امروز پارک ژینا نام می‌نهیم.» در این دانشگاه تجمعی نیز شکل گرفت و دانشجویان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

در ویدئوهایی که امروز از تجمع دانشجویان این دانشگاه منتشر شد مشاهده می شود که بسیجی‌‌ها با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران درگیر شده اند تا مانع مختلط شدن سلف غذاخوری دانشگاه شوند.

دانشگاه آزاد واحد شهر قدس:

در این دانشگاه نیز دانشجویان تجمع کرده و شعار «به من نگو فتنه‌گر، فتنه تویی ستمگر» سر دادند.

دانشگاه شریف:

دانشجویان دانشگاه شریف در چند روز اخیر در اعتراض به تکیک جنسیتی در دانشگاه تلاش کردند که سلف پسران را به سلف مختلط تبدیل کنند. تصاویری که توسط روزنامه دانشگاه شریف منتشر شد عادل فردوسی پور کارشناس فوتبال و استاد دانشگاه شریف را نشان می دهد که امروز ۳ آبان سر سفره دانشجویان معترض نشسته است.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

دانشگاه آزاد کرمان:

دانشجویان دانشگاه آزاد کرمان هم در تجمع خود، شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» سر دادند.

دانشگاه آزاد کرج:

دانشجویان دانشگاه آزاد کرج در تجمع خود شعار «بسیجی بی‌ریشه اینجا شریف نمی‌شه» سر دادند.

دانشگاه اصفهان:

دانشجویان اصفهان هم در تجمع اعتراضی خود با اشاره به فرا رسیدن «چهلم مهسا امینی» شعار دادند «چهلم مهسا شده، کمر نظام تا شده …» این دانشجویان همچنین شعار «‌سنندج، زاهدان، چشم و چراغ ایران» سر دادند.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل:

دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز تجمع اعتراضی برگزار کرده و ترانه «برای …» شروین حاجی‌پور را هم‌خوانی کردند. دختران و پسران دانشجو با ورود به سلف غذاخوری، تفکیک جنسیتی آن را شکستند.

دانشگاه فردوسی مشهد

دانشجویان در دانشگاه فردوسی مشهد امروز ۳ آبان شعار سر دادند «فکر نکنید یک روزه، قرار ماه هر روزه.»

دانشگاه «یادگار امام»:

دانشگاه «یادگار امام» شهر ری نیز خبر تجمع دانشجویان و سر دادن شعار منتشر شد.

دانشگاه همدان:

 دانشجویان دانشگاه همدان هم دست به تجمع زده و شعار «توپ تانک مسلسل دیگر اثر ندارد، به مادرم بگویید دیگر دختر ندارد» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه آزاد این شهر هم در تجمع خود شعار «‌این آخرین پیامه، هدف خود نظامه» و «‌حکومت بچه‌کش نمی‌خوایم نمی‌خوایم» سر دادند.

دانشگاه شهرکرد:

در دانشگاه شهرکرد هم دانشجویان با تجمع مقابل سلف دانشگاه شعار دادند «فکر نکنی یک روزه، قرار ما هر روزه.»

دانشگاه سراسری یزد

در دانشگاه سراسری یزد هم برای اولین بار دانشجویان با شعار «زن زندگی آزادی» تفکیک جنسیتی سلف غذاخوری را کنار زدند. این دانشجویان در تجمع اعتراضی خود در محوطه دانشگاه شعارهایی چون «به من نگو فتنه‌گر، فتنه تویی ستمگر» سر دادند.

دانشگاه تهران‌مرکز

دانشجویان دانشگاه تهران‌مرکز واحد پونک، در تجمع اعتراضی خود با درآوردن روسری‌ها و چرخاندن آن‌ها در هوا، فریاد «آزادی» سر دادند.

بر اساس گزارش‌های رسیده، در پی تجمع و شعار دادن دانشجوهای دانشگاه آزاد تهران جنوب، ماموران یگان ویژه مقابل دانشگاه رفته و در را روی دانشجوها بستند. طبق گزارش های ویدئویی منتشر شده در شبکه های اجتماعی تجمع دانشجویان در تهران به میدان امام حسین کشیده شده و مردم نیز با شعار علیه جمهوری اسلامی به دانشجویان پیوستند.

دانشگاه الزهرا

در دانشگاه الزهرا هم دانشجویان با شعار «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم» تجمع کردند.

دانشگاه خواجه نصیر

دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر هم که روز دوشنبه دوم آبان به حضور سخنگوی دولت در این دانشگاه و سخنرانی او با شعارهایی از جمله «سخنگو برو گم‌شو» اعتراض کردند، امروز نیز تجمع اعتراضی برگزار کردند. این دانشجویان خطاب به بسیجیان شعار «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند.

از آغاز اعتراضات در دانشگاه‌ها دانشجویان دختر و پسر با مقاومت در مقابل تفکیک جنسیتی در سلف های غذاخوری در کنار هم حضور یافتند و در نتیجه مقامات برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شریف تهران سلف ها را تعطیل کردند.

بنا بر ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و با وجود قطع گسترده اینترنت در کشور دانشجویان در پنج هفته گذشته در بیش از ۹۸ دانشگاه در سراسر ایران اقدام به برگزاری تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی کرده‌اند.

علاوه بر این دانش‌آموزان یک دبیرستان پسرانه در تهران در حمایت از دختران هنرستان صدر در صحن مدرسه تحصن کردند و شعار «‌اگه با هم یکی نشیم، یکی یکی تموم می‌شیم» سر دادند.

در ویدئوی دیگری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده معلمان یک دبیرستان دخترانه در تهران به دانش آموزانی که در حیاط مدرسه ترانه «‌برای …» را همخوانی می‌کنند، می‌پیوندند و با تشویق آن‌ها روبه‌رو می‌شوند.

اعتراضات گسترده دانشجویی در آستانه چهلمین روز قتل مهسا امینی در بیش از ۲۰ دانشگاه ایران برگزار شد  اعتراضات گسترده دانشجویی در آستانه چهلمین روز قتل مهسا امینی در بیش از ۲۰ دانشگاه ایران برگزار شد  اعتراضات گسترده دانشجویی در آستانه چهلمین روز قتل مهسا امینی در بیش از ۲۰ دانشگاه ایران برگزار شد  اعتراضات گسترده دانشجویی در آستانه چهلمین روز قتل مهسا امینی در بیش از ۲۰ دانشگاه ایران برگزار شد  علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت  علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت  علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت  علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت  اعتراضات در دانشگاه های ایران  اعتراضات در دانشگاه های ایران  اعتراضات در دانشگاه های ایران  اعتراضات در دانشگاه های ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا