جدیدترین اخبارجهان

مکزیک دادستان کل سابق را در ارتباط با ناپدید شدن ۴۳ دانشجو دستگیر کرد

مکزیک در ارتباط با اتهام ناپدیدسازی، شکنجه و قتل ۴۳ دانشجو بیش از ۷۰ مامور و سرباز از جمله دادستان کل سابق را بازداشت کرد

مکزیک دادستان کل سابق را در ارتباط با ناپدید شدن ۴۳ دانشجو دستگیر کرد

دادستان های فدرال مکزیک روز جمعه گفتند که دادستان کل دولت قبلی مکزیک را به اتهام ارتکاب به سوء استفاده در تحقیقات ناپدید شدن ۴۳ دانشجو از یک دانشکده تربیت معلم با گرایش های افراطی در سال ۲۰۱۴ دستگیر کرده اند.

مکزیک دادستان کل سابق را در ارتباط با ناپدید شدن 43 دانشجو دستگیر کرد
مکزیک دادستان کل سابق را در ارتباط با ناپدید شدن ۴۳ دانشجو دستگیر کرد

دادستان همچنین اعلام کرد که در این پرونده حکم بازداشت ۲۰ مامور سرباز ارتش، پنج مقام محلی، ۳۳ مامور پلیس محلی و ۱۱ پلیس ایالتی و همچنین ۱۴ عضو باند خلافکار را صادر کرده است.

سربازان و مامورانی که براساس حکم روز جمعه تحت تعقیب قرار گرفته اند [و سایر مقامات، پلیس و اعضای باند قاچاق مواد مخدر] با اتهامات قتل، شکنجه، سوء استفاده از قدرت در مقام رسمی، روابط مجرمانه و ناپدیدسازی قهری روبرو هستند.

این دستگیری های جمعی شامل دستگیری یک دادستان کل سابق برای اولین بار در تاریخ معاصر و یکی از بزرگترین دستگیری های دسته جمعی سربازان ارتش مکزیک توسط دادستان های غیرنظامی بود.

خسوس موریلو کارام (Jesus Murillo Karam) از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به عنوان دادستان کل در زمان ریاست جمهوی انریکه پنیا نیتو (Enrique Pena Nieto) رئیس جمهور وقت مکزیک خدمت کرد. دفتر دادستان کل فعلی الخاندرو گرتز مانرو (Alejandro Gertz Manero) گفت موریلو کارام به شکنجه، سوءاستفاده از قدرت در مقام رسمی و ناپدیدسازی قهری متهم شده است.

گرتز مانرو دادستان فعلی مکزیک در سال ۲۰۲۰ گفته بود که خسوس موریلو کارام در «سازمان دهی یک چشم‌بندی رسانه ای گسترده» و رهبری یک «سرپوش گذاری عمومی» در این پرونده نقش داشته است.

در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴، پلیس محلی ایگوالا (Iguala) اعضای باندهای جرایم سازمان یافته و مقامات رسمی دولت وقت ۴۳ دانشجو را از اتوبوس ها ربودند، اگرچه انگیزه این اقدام اکنون با گذشت هشت سال همچنان نامشخص است. اجساد آنها هرگز پیدا نشد، اگرچه برخی قطعات استخوان سوخته پیدا شده با هویت سه نفر از دانشجویان مطابقت داشت.

موریلو کارام که برای حل سریع پرونده تحت فشار قرار داشت در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که دانشجویان به یک باند مواد مخدر تحویل داده شدند که توسط آنها کشته شدند، اجساد آنها را در یک میدان دفع زباله در نزدیکی کوکولا (Cocula) سوزاندند و قطعات استخوان سوخته را به رودخانه پرتاب کردند. او این فرضیه را «حقیقت تاریخی» نامید.

اما این تحقیقات شامل مواردی از شکنجه، دستگیری کاذب و بدون دلیل موجه و سوء استفاده از شواهدی بود که از آن زمان امکان آزاد شدن بیشتر اعضای باند قاچاقچیان که مستقیماً در ربودن دانشجویان دخیل بودند، را میسر ساخت.

تحقیقات بعدی که توسط کارشناسان مستقل و دادستانی کل انجام شد و توسط کمیسیون حقیقت تایید گردید، این ایده که اجساد در زباله دانی کوکولا سوزانده شده اند را رد کرده است.

این حادثه در نزدیکی یک پایگاه بزرگ ارتش رخ داد و تحقیقات مستقل نشان داد که اعضای ارتش از آنچه در حال رخ دادن بود آگاه بودند. خانواده‌های دانشجویان مدت‌هاست که درخواست می کنند که تحقیقات شامل سربازان باشد.

روز پنجشنبه کمیسیون حقیقت که به این پرونده رسیدگی می کند، گفت که یکی از دانشجویان ربوده شده، یک سرباز نفوذی به دانشکده تربیت معلم بوده است، اما ارتشبا وجود دسترسی به اطلاعات آنی و به موقع از روند وقوع حوادث برای یافتن او جستجو نکرد. این بیانیه گفت که این اقدام ناقض پروتکل های در موارد مفقود شدن سربازان است.

قبل از اصلاحات قوانین مکزیک ارتش از مدت ها قبل اجازه داشت سربازانی را که متهم به تخلف بودند به دادگاه های نظامی جداگانه ارجاع دهد. اما اکنون اگر جرایم سربازان شامل غیرنظامیان باشد باید در دادگاه های غیرنظامی محاکمه شوند.

دادستان های فدرال مکزیک قبلاً برای اعضای ارتش و پلیس فدرال و همچنین توماس زیرون (Tomas Zeron) که در زمان ربوده شدن دانشجویان رئیس آژانس کارآگاهی مکزیک (آژانس تحقیقات فدرال) بود حکم بازداشت صادر کرده بود.

زیرون به اتهام شکنجه و پنهان کردن ناپدیدسازی های اجباری تحت تعقیب است. او به اسرائیل گریخته و مکزیک از دولت اسرائیل برای دستگیری او کمک خواسته است.

گرتز مانرو گفت که علاوه بر جنایات ادعایی زیرون در ارتباط با این پرونده، ادعا شده که او بیش از ۴۴ میلیون دلار از بودجه دفتر دادستانی کل را سرقت کرده است.

هیچ مدرکی مبنی بر زنده بودن هیچ یک از دانشجویان وجود ندارد.

خسوس موریلو کارام الخاندرو گرتز مانرو   خسوس موریلو کارام  الخاندرو گرتز مانرو

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا