جدیدترین اخبارجهان

اشرف غنی : اگر مانده بودم عده زیادی کشته و کابل ویران میشد / پمپئو :اگر ترامپ بود طالبان مانند سلیمانی درس می‌گرفتند

اشرف غنی فرار خود را به جهت جلوگیری از خونریزی و ویرانی کابل عنوان کرد/ پمپئو گفت اگر ترامپ بود طالبان مانند سلیمانی درس می‌گرفتند

اشرف غنی : اگر مانده بودم عده زیادی کشته و کابل ویران میشد / پمپئو :اگر ترامپ بود طالبان مانند سلیمانی درس می‌گرفتند

پس از خروج محمداشرف غنی از افغانستان در ۲۴ مرداد ماه و ورود او به تاجیکستان، طالبان کابل را در دست گرفتند و وارد ارگ ریاست جمهوری شدند. اشرف غنی ساعاتی بعد در پست فیسبوک گفت، «اگر می‌ماندم، هم به شهادت شهروندان زیادی می‌انجامید و هم به ویرانی کابل.» اشرف غنی : اگر مانده بودم عده زیادی کشته و کابل ویران میشد / پمپئو :اگر ترامپ بود طالبان مانند سلیمانی درس می‌گرفتند

وزیر خارجه پیشین آمریکا، مایک پمپئو گفت که اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود، طالبان مانند سلیمانی ‌می‌فهمیدند توطئه علیه آمریکا هزینه سنگینی دارد. اشرف غنی : اگر مانده بودم عده زیادی کشته و کابل ویران میشد / پمپئو :اگر ترامپ بود طالبان مانند سلیمانی درس می‌گرفتند

رئیس دفتر طالبان، ملا برادر در پیامی گفت که تصور نمی‌کردند به این زودی پیروز شوند. ملا برادر در ادامه به ایجاد امنیت برای مردم اشاره کرد و از طالبان خواست خودشان را برای خدمت‌رسانی به مردم آماده کنند.

فرار اشرف غنی واکنش‌های گسترده‌ای را از سوی مقامات افغانستان و سایر کشورها به همراه داشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا پس از پیشروی طالبان در کابل، جو بایدن را برای خروج و فرار از افغانستان و دنبال نکردن طرح دولت پیشین آمریکا در افغانستان مورد انتقاد قرار داد.

دونالد ترامپ گفت کاری که جو بایدن با افغانستان انجام داده افسانه‌ای است؛ او این اقدام را یکی از بزگترین شکست‌های آمریکا خواند.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت آن طرح ضمن اینکه از مردم و اموال ما محافظت میکرد، تضمین می‌داد گروه طالبان هرگز رویای تصرف سفارت یا ایجاد پایگاه برای حملات جدید علیه آمریکا را نداشته باشند.

بسم‌الله خان محمدی، وزیر دفاع افغانستان در توییتی اشرف غنی را خائن خواند و گفت: «دست ما را از پشت بستند و وطن را فروختند، لعنت به غنی و دار و دسته‌اش.»

در واکنش به فرار غنی و شماری از مسئولان دولتی، عمرالله صالح، معاون پیشین ریاست جمهور افغانستان تاکید کرد که در برابر تروریست‌های طالبان تسلیم نمی‌شود و به میراث احمدشاه مسعود خیانت نمی‌کند.

اشرف غنی گفت: طالبان برای کنار زدن او می‌خواستند به کابل و مردم کابل حمله کنند؛ به همین دلیل برای جلوگیری از خونریزی، رفتن را انتخاب کرد.

او تاکید کرد که طالبان هم اکنون مسئول حفظ جان، مال و ناموس مردم هستند.

اشرف غنی با اشاره به ترس و بی‌باوری مردم نسبت به آینده، به طالبان گوش‌زد کرد که باید طرحی واضح را به مردم، اقوام و زنان افغانستان ارائه دهند و مردم را شریک خود کنند.

اشرف غنی در ادامه نوشت که گروه طالبان مشروعیت قلب‌ها را به دست نیاوردند؛ با زور محض مشروعیت به دست نمی‌آید.

در پی خروج محمداشرف غنی و شماری از مسئولان دولتی افغانستان، رئیس جمهور پیشین افغانستان، حامد کرزی گفت برای جلوگیری از هرج و مرج در افغانستان و برای اداره بهتر امورِ صلح و انتقال قدرت، «شورای هماهنگی» متشکل از شماری از رهبران سیاسی برپا شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پروازهای فرودگاه‌ کابل متوقف شده و تنها پروازهای نظامی انجام می‌گیرد. در همین راستا مردم و مسئولانی که اقامت دیگر کشورها را داشتند، شب گذشته به فرودگاه کابل مراجعه کردند، اما با وضعیت بحرانی آنجا روبه‌رو شدند.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه در پی تغییر اوضاع امنیتی در تلاش برای خارج کردن کارمندان، نیروها و افغان‌های واجد شرایط از افغانستان هستند. اشرف غنی : اگر مانده بودم عده زیادی کشته و کابل ویران میشد / پمپئو :اگر ترامپ بود طالبان مانند سلیمانی درس می‌گرفتند

اشرف غنی : اگر مانده بودم عده زیادی کشته و کابل ویران میشد / پمپئو :اگر ترامپ بود طالبان مانند سلیمانی درس می‌گرفتند
اشرف غنی : اگر مانده بودم عده زیادی کشته و کابل ویران میشد / پمپئو :اگر ترامپ بود طالبان مانند سلیمانی درس می‌گرفتند

رئیس دفتر طالبان، ملا برادر در پیامی گفت که تصور نمی‌کردند به این زودی پیروز شوند. ملا برادر در ادامه به ایجاد امنیت برای مردم اشاره کرد و از طالبان خواست خودشان را برای خدمت‌رسانی به مردم آماده کنند. فرار اشرف غنی واکنش‌های گسترده‌ای را از سوی مقامات افغانستان و سایر کشورها به همراه داشت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا پس از پیشروی طالبان در کابل، از جو بایدن برای خروج و فرار از افغانستان و دنبال نکردن طرح دولت پیشین آمریکا در افغانستان انتقاد کرد.  آقا ترامپ گفت کاری که جو بایدن با افغانستان انجام داده افسانه‌ای است؛ او این اقدام را یکی از بزگترین شکست‌های آمریکا خواند.

ترامپ گفت آن طرح ضمن اینکه از مردم و اموال ما محافظت میکرد، تضمین می‌داد گروه طالبان هرگز رویای تصرف سفارت یا ایجاد پایگاه برای حملات جدید علیه آمریکا را نداشته باشند. بسم‌الله خان محمدی، وزیر دفاع افغانستان در توییتی اشرف غنی را خائن خواند و گفت: «دست ما را از پشت بستند و وطن را فروختند، لعنت به غنی و دار و دسته‌اش.» در واکنش به فرار غنی و شماری از مسئولان دولتی، عمرالله صالح، معاون پیشین ریاست جمهور افغانستان تاکید کرد که در برابر تروریست‌های طالبان تسلیم نمی‌شود و به میراث احمدشاه مسعود خیانت نمی‌کند. به گفته اشرف غنی، طالبان برای کنار زدن او می‌خواستند به کابل و مردم کابل حمله کنند. به همین دلیل برای جلوگیری از خونریزی، رفتن را انتخاب کرد. او تاکید کرد که طالبان هم اکنون مسئول حفظ جان، مال و ناموس مردم هستند. اشرف غنی با اشاره به ترس و بی‌باوری مردم نسبت به آینده، به طالبان گوش‌زد کرد که باید طرحی واضح را به مردم، اقوام و زنان افغانستان ارائه دهند و مردم را شریک خود کنند.

غنی در ادامه نوشت که طالبان مشروعیت قلب‌ها را به دست نیاوردند؛ با زور محض مشروعیت به دست نمی‌آید. در پی خروج محمداشرف غنی و شماری از مسئولان دولتی افغانستان، رئیس جمهور پیشین افغانستان، حامد کرزی گفت برای جلوگیری از هرج و مرج در افغانستان و برای اداره بهتر امورِ صلح و انتقال قدرت، «شورای هماهنگی» متشکل از شماری از رهبران سیاسی برپا شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که پروازهای فرودگاه‌ کابل متوقف شده و تنها پروازهای نظامی انجام می‌گیرد. در همین راستا مردم و مسئولانی که اقامت دیگر کشورها را داشتند، شب گذشته به فرودگاه کابل مراجعه کردند، اما با وضعیت بحرانی آنجا روبه‌رو شدند. آمریکا، بریتانیا و فرانسه در پی تغییر سریع اوضاع امنیتی در تلاش برای خارج کردن کارمندان، نیروها و افغان‌های واجد شرایط از افغانستان هستند. اشرف غنی : اگر مانده بودم عده زیادی کشته و کابل ویران میشد / پمپئو :اگر ترامپ بود طالبان مانند سلیمانی درس می‌گرفتند  بسم‌الله خان محمدی بسم‌الله خان محمدی بسم‌الله خان محمدی بسم‌الله خان محمدی کابل سقوط کرد کابل سقوط کرد کابل سقوط کرد کابل سقوط کرد کابل سقوط کرد جو بایدن جو بایدن جو بایدن دونالد ترامپ دونالد ترامپ دونالد ترامپ دونالد ترامپ

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا