جدیدترین اخبارجهان

عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است

رضا ضراب عامل پولشویی برای ایران و معروف به «گتسبی ترکیه ای» از زندگی مجلل خود در میامی لذت می برد

عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است

رضا ضراب تبعه معروف ترکیه‌ای-ایرانی و عامل پولشویی که با ۱۳۰ سال زندان مواجه بود ضمن پذیرش توافق پیش از محاکمه در سال ۲۰۱۷ موافقت کرد که در دادگاه های ایالات متحده آمریکا شهادت بدهد. مقامات دولت فدرال ایالات متحده از آن زمان تا به حال او را از توجه رسانه ها و عموم مردم دور نگه داشته اند و در عین حال به او اجازه داده اند که از یک زندگی مجلل تحت حفاظت حکومت و با استفاده از یک هویت مستعار در میامی برخوردار باشد.

اما این مرد که ثروت خود را از راه پاکسازی سود از دور زدن تحریم ها و معامله با شرکت های مرتبط با برده داری نیروی کار و جرائم سازمان یافته به دست آورده به هیچ وجه بیکار نمانده است.

طبق تحقیقات انجام شده توسط پروژه گزارش جرائم و فساد سازمان یافته (Organized Crime and Corruption Reporting Project) و «قانون و جرم (Law&Crime)» و میامی هرالد (Miami Herald) رضا ضراب همچنان به شبکه مجرمانه سابق خود متصل است و چندین مورد واریز پول غیرمعمول از ترکیه دریافت کرده است. رضا ضراب با استفاده از هویت مستعار خود در تسهیلات پرورش اسب های اصیل و سوارکاری مجلل سرمایه گذاری کرده و بدین ترتیب وارد صنعتی شده است که تقلب و پولشویی در آن متداول می‌باشد. عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است

مقامات ایالات متحده به درخواست اظهار نظر در مورد اینکه آیا نگران فعالیت های او هستند یا تا به حال حتی یک سکه از ثروت خود را تحویل داده است یا خیر پاسخی ندادند. عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است

عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است
عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است

رضا ضراب که به دلیل سبک زندگی خوشگذران خود توسط رسانه ها لقب «گتسبی ترکیه ای» دریافت کرده است عملیات پول شویی عظیمی را اداره میکرد که با نقض تحریم های ایالات متحده علیه ایران از طریق برخی کانال ها پول را به داخل کشور منتقل می کرد. طبق برآورد محتاطانه بازپرس های ایالات متحده ثروت خالص او صرفاً در فاصله زمانی سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ دست کم ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

رضا ضراب در توافق پیش از محاکمه اتهامات مرتبط با تقلب و پولشویی خود را پذیرفت.

خبرنگاران رضا ضراب، ۳۸ ساله را تا کوکونات گرو میامی ردیابی کردند که در آنجا در آپارتمان ۳.۶ میلیون دلاری خود در یک آسمان‌خراش لاکچری زندگی می کند که شامل چشم انداز پانورامیک از تجمع قایق ها در ساحل بیسکین بی (Biscayne Bay) است. عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است

ترکیه قبلاً بخشی از دارایی‌های رضا ضراب را توقیف کرده است و انتظار می رود که او برخی دیگر از دارایی‌های خود را نیز پس از صدور حکم دادگاه با پرداخت به ایالات متحده از دست بدهد. با این حال صدور حکم او تا پیش از دادگاه محاکمه بانک دولتی ترکیه ای هالک بانک (Halkbank) اتفاق نخواهد افتاد و مشخص نیست که این دادگاه چه موقع برگزار خواهد شد. در این فاصله ضراب می تواند از سبک زندگی مرفه و مجلل خود بهره مند باشد که بخشی از آن از طریق واریز وجوهی از ترکیه تأمین می‌شود.

ران وایدن (Ron Wyden) سناتور دموکرات از اورگُن و ریاست کمیته مالی مجلس سنا ایالات متحده در اشاره به پیگرد قضایی هالک بانک که قرار است ضراب در آن دادگاه شهادت دهد گفت «من مدتها در مورد نحوه مدیریت این پرونده توسط وزارت دادگستری و همچنین مداخلات سیاسی اثرگذار بر تصمیم گیری وزارت دادگستری از طرف ترکیه نگران بوده ام.» «این بزرگترین طرح کلاهبرداری برای دور زدن تحریم ها در تاریخ ایالات متحده بوده و وجود این احتمال که رضا ضراب و سایر همدستان متهم شده او در این کلاهبردای از سیستم مالی ایالات متحده برای تسهیل تراکنش های نامشروع استفاده کرده اند باید مورد توجه مستقیم مقامات ایالات متحده قرار گیرد.»

سوابق ثبت شرکت ها نشان می دهد که دقیقاً یک هفته پس از توافق پیش از محاکمه سال ۲۰۱۷ ضراب یکی از اعضای کلیدی حلقه نزدیکان ضراب که تاجری به نام امیر فتح رازی (Amir Fathrazi) می‌باشد یک شرکت ترکیه ای جدید تأسیس کرده است.

عضو مؤسس این شرکت سامی البز (Sami Al-Bazz) برادر وکیل ترکیه ای است که برای کمک به دفاعیه ضراب در دسامبر ۲۰۱۷ به نیویورک نقل‌مکان کرد. افراد آشنا به امور ضراب می‌گویند که این وکیل، شمس البز (Şems Al-Bazz) در حال حاضر به‌عنوان دستیار شخصی ضراب در میامی فعالیت می کند. این خانم وکیل به درخواست اظهار نظر در این مورد پاسخی نداده است.

فتح رازی و البز هیچ‌کدام متهم نشده‌اند. عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است

فتح رازی یکی از سهامداران رویال هلدینگ ای. اس (Royal Holding A.S) بود که ضراب از آن برای پولشویی میلیاردها دلار برای ایران استفاده کرد و خانواده او دارای روابط بسیار نزدیکی با ضراب هستند.

پروژه گزارش جرائم و فساد سازمان یافته (OCCRP) با بررسی سوابق ثبت شرکت در ایران دست کم دوازده شرکت مرتبط با فتح رازی، پدرش، یا یکی از بستگان او را در ایران شناسایی کرد که به‌عنوان مدیر در کنار اعضای نزدیک خانواده ضراب فعال بودند.

شرکت ترکیه ای جدید به نام امیر ال گیریمنکول یاتیریملاری انونیم سیرک (Amir Al Gayrimenkul Yatırımları Anonim şirk) طبق اسناد یک شرکت سرمایه گذاری املاک و مستغلات است. اما مانند ده ها شرکت پوششی که ضراب برای انتقال پول غیرقانونی به ایران از آنها استفاده کرد بود این شرکت نیز هیچ نشانی از فعالیت های تجاری واقعی ندارد. صرفاً جزییات مختصری از امور تجاری این شرکت در سوابق عمومی به چشم می خورد و این شرکت هیچ وبسایت یا هیچ نوع حضور آنلاین ندارد.

سامی البز به پروژه گزارش جرائم و فساد سازمان یافته (OCCRP) گفت که ضراب هیچ ارتباطی با این کسب و کار در ترکیه ندارد.

سامی البز در یک گفتگوی مختصر تلفنی گفت «کار این [شرکت] صرفاً املاک است اما مایل نیستم در مورد کسب و کار خودم صحبت کنم.» عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است

چندین اقدام برای دسترسی و تماس با فتح رازی از طریق پیام های تلفنی یا پیامکی با محل کسب و کار او یا خود او انجام شده که تا به حال ناموفق بوده است. عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است

طبق سوابق ثبت شده برای کسب و کار ترکیه ای جواهرات ضراب و فتح رازی به نام ظفر کویومجولوک (Zafer Kuyumculuk) ضراب هنگام آغاز شراکت با فتح رازی در سال ۲۰۰۳ هنوز یک نوجوان بوده است. پلیس ترکیه یکی از مدیران این کسب و کار جواهرات به نام ارتوگرول بازدوگان (Ertugrul Bozdoğan) را به‌عنوان بخشی از سازمان مجرمانه ضراب شناسایی کرده است.

فتح رازی در سال ۲۰۱۳ یک دهه پس از آغاز شراکت با ضراب یک کسب و کار تصفیه طلا با حسین پدر رضا ضراب در ایران تأسیس کرد. سه ماه قبل تر از این تاریخ حسین ضراب به دلیل ارتباط با یک صرافی در امارات متحده عربی مبلغ ۹.۱ میلیون دلار توسط ایالات متحده جریمه شده بود که دادستان ها بعداً این صرافی را به‌عنوان بخشی از طرح پول شویی ضراب شناسایی کردند.

پیتر اسپرانگ (Peter Sprung) دستیار دادستانی بازنشسته ایالات متحده که پرونده های کیفری پیچیده ای را در حوزه قضایی جنوب نیویورک رسیدگی کرده است گفت که تداوم تماس آشکار ضراب با همکاران سابق می تواند برای بازپرس های پرونده که قصد دارند از او به‌عنوان شاهد علیه هالک بانک استفاده کنند مشکلات بزرگی ایجاد کند.

اسپرانگ گفت «اگر آشکار شود که ضراب با سوءنیت یا فریبکارانه رفتار کرده یا با مجرمین شناخته شده در ارتباط بوده یا حتی بدتر اینکه خودش مرتکب جرمی شده است کاربرد او به‌عنوان یک همکاری کننده به طور جدی زیر سؤال می رود. بسته به اینکه تا چه حد برای پرونده [هالکبانک] اهمیت دارد، می تواند به طور جدی به پرونده لطمه بزند.»

خود ضراب نیز در صورتی که وزارت دادگستری به این نتیجه برسد که شرایط توافق پیش از محاکمه را نقض کرده است با دوره کامل ۱۳۰ سال زندان و مجموعه جدیدی از اتهامات مواجه خواهد شد.

سوابق مالی به دست آمده توسط پروژه گزارش جرائم و فساد سازمان یافته (OCCRP) نشان می دهد که سبک زندگی ضراب در فلوریدا و کسب و کار جدید او که شامل اسب های گران‌قیمت است توسط واریز وجوه بین المللی از شرکت ها و افرادی در ترکیه تأمین می‌شود که هیچ گونه ارتباط شناخته شده ای با پولشویی ندارند.

در جولای ۲۰۲۰ یک مرد ترکیه ای به نام سوات اکتس (Suat Aktas) 78،۰۰۰ دلار به نام صاحب قبلی خانه اجاره ای ضراب که در پرتغال زندگی می کند واریز کرد. این واریز وجه از یک شعبه بانک استاندارد چارترد (Standard Chartered) در منهتن که یک وام دهنده بریتانیایی است منتقل شد که بیش از ۱.۲ میلیار دلار پول را برای ۱۰ شرکت مرتبط با ضراب در فاصله بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ پردازش کرده است. عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است

عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است
This photo shows the Park Grove luxury condo building in Coconut Grove, where Reza Zarrab lived while awaiting sentencing for helping Iran skirt U.S. financial sanctions. OCCRP

ضراب هنگامی که از طریق مبالغ دریافتی از واریزهای بین المللی پول هزینه ها را پرداخت نمی کند از یک کارت پلاتینیوم امریکن اکسپرس با سقف محدودیت بالا تحت نام اریک سی فِراری (Erich C. Ferrari) استفاده می کند که شرکت وکالت او دفاع از ضراب در بخش اتهامات نقض تحریم ها را به عهده دارد. خودرو کادیلاک اسکلید (Escalade) که ضراب استفاده می کند نیز در واشنگتن به نام فِراری ثبت شده است.

رضا ضراب امروز زندگی خوبی دارد. عکس پروفایل واتس اپ ضراب او را در حالی نشان می دهد که به طرز برجسته ای ساعت ریچارد میل سوئیس (Richard Mille Swiss) خود را که صدها هزار دلار قیمت دارد نمایش می دهد.

ضراب تا جولای امسال در آپارتمانی در میامی زندگی می کرد که توسط معمار معروف رم کولهاس (Rem Koolhaas) طراحی شده بود و در توضیحات بازاریابی به‌عنوان بخشی از «یک ساختمان آپارتمانی فوق لاکچری» با ۱۲ فوت ارتفاع سقف، حمام های مجلل و آسانسور شخصی و سکوی استخر روی سقف توصیف شده بود.

واحد آپارتمانی سه خوابه ضراب قبلاً به مبلغ ۱۰،۰۰۰ دلار در ماه برای اجاره گذاشته شده بود و حالا به مبلغ ۳.۶ میلیون دلار برای فروش گذاشته شده است. عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است

خارج از این آپارتمان بخش عمده ای از زندگی ضراب در فلوریدا حول محور اسب ها می گردد. چندین وبسایت وابسته به مسابقات اسب سواری او را در حال سواری در چندین مسابقه استقامت کشوری در ایالات متحده و در فواصل دور از میامی شامل مونتانا نشان می دهد که تحت نام مستعار ریچارد فرِاری (Richard Ferrari) رقابت می کند. عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است

عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است
This photograph from a social media account of Reza Zarrab, aka Richard Ferrari, shows the man who pleaded guilty to helping Iran skirt U.S. sanctions sporting a luxury watch worth tens of thousands of dollars

ضراب علاوه بر این یک مجتمع اسطبل تجاری در دیوی (Davie) می سازد. سوابق املاک نشان می دهد که در سپتامبر ۲۰۲۰ یک شرکت تازه تأسیس به نام شرکت پگاسوس اکوسترین دیوی (Pegasus Equestrian Davie) مزرعه پنج جریبی تووین هورس فارم (Twin Horse Farm) را به مبلغ ۱.۲ میلیون دلار خریداری کرده است.

پگاسوس اخیراً به نکست لول پرفورمنس سنتر (Next Level Performance Center) تغییر نام داد و آرون گلداسمیت (Aaron Goldsmith) را به‌عنوان ریاست خود فهرست کرد که نام مستعار رضا ضراب است که به تائید حکومت ایالات متحده رسیده است. در این اسناد اشاره ای به نام مالک شرکت نشده است.

صنعت اسب دوانی مدت‌های طولانی برای پولشویی سود مجرمانه مورد استفاده قرارگرفته است. برخلاف بانک ها یا سایر مؤسسات مالی صنعت سوارکاری موظف به داشتن برنامه های پیروی از قوانین پولشویی نیست. و ارزش یک اسب مانند نقاشی ها یا مجسمه های فاخر علاوه بر اینکه کاملا ذهنی و غیرعینی است برای اهداف پولشویی پول های کثیف نیز به آسانی قابل دستکاری می‌باشد. عامل پولشویی ایران، رضا ضراب از زندگی مجللی در میامی برخوردار است

سسیلیا فارفان مندز (Cecilia Farfán-Méndez) یکی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو که در مورد قاچاق مواد مخدر و پولشویی مطالعه و پژوهش می کند گفت که مقادیر بالای پول درگیر در این کسب و کار، سهولت ورود به این صنعت و دشواری توقیف حیوانات به‌عنوان دارایی موجب شده که اسب ها چشم انداز جذابی برای افرادی باشند که به دنبال سرپوش گذاشتن بر پولهای غیرقانونی خود هستند.

زندگی لاکچری   نتیجه پولشویی زندگی لاکچری نتیجه دور زدن تحریم  زندگی لاکچری  نتیجه پولشویی  زندگی لاکچری  نتیجه دور زدن تحریم  نتیجه پولشویی نتیجه دور زدن تحریم نتیجه پولشویی  نتیجه دور زدن تحریم  نتیجه پولشویی نتیجه دور زدن تحریم   نتیجه پولشویی  نتیجه دور زدن تحریم  نتیجه پولشویی نتیجه دور زدن تحریم زندگی لاکچری  نتیجه پولشویی زندگی لاکچری نتیجه پولشویی  زندگی لاکچری  نتیجه دور زدن تحریم   نتیجه پولشویی زندگی لاکچری نتیجه دور زدن تحریم زندگی لاکچری زندگی لاکچری نتیجه پولشویی  نتیجه دور زدن تحریم زندگی لاکچری    زندگی لاکچری    زندگی لاکچری

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا