آلبرتاانتاریوجدیدترین اخبارکاناداکِبِک

کانادا از شناسایی ۸۰ مورد ابتلا قطعی به آبله میمون خبر داد

ابتلای قبلی یا تزریق واکسن آبله مرغان در مقابل آبله میمون محافظت ایجاد نمی کند

آبله میمون در کانادا : شناسایی ۸۰ مورد ابتلا قطعی به بیماری

در حال حاضر کانادا هشتاد مورد تائید شده ابتلا به آبله میمون دارد که ۷۱ مورد در کبک، هشت مورد در انتاریو و یک مورد در آلبرتا شناسایی شده است.

دکتر ترزا تام مدیر ارشد بهداشت عمومی کانادا روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که خطر قرار گرفتن در معرض آبله‌میمون «منحصر به هیچ گروه یا محیطی نیست.»

دکتر تام افزود «هر فردی، صرف نظر از جنسیت یا گرایش جنسی خود، در صورت تماس نزدیک، از جمله تماس جنسی صمیمی با یک فرد آلوده یا یک شی آلوده ممکن است آلوده شود و ویروس را منتشر کند.»

علائم آبله‌میمون مشابه با علائم آبله است، اما عموماً خفیف تر است. علائم آبله میمون عمدتاً شامل ضایعات پوستی در دهان و اندام تناسلی است و اولین علائم آن تب، سردرد، درد عضلانی، کمردرد، لرز و خستگی است.

دوره نهفتگی- فاصله زمانی بین عفونت اولیه و مشاهده علائم – برای آبله میمون معمولاً ۶ تا ۱۳ روز است، اما طبق گفته سازمان بهداشت عمومی کانادا (PHAC) می تواند تا ۲۱ روز باشد.

در سطح جهان، ۵۵۰ مورد تائید شده در ۳۰ کشور غیر بومی این بیماری وجود دارد که معمولاً ویروس در آن کشورها یافت نمی‌شود.

پزشکان به خبرگزاری گلوبال نیوز (Global News) گفتند که احتمال می رود منشاء موارد آبله میمون در کانادا یک سونای محلی در مونترال باشد.

دکتر هوارد انجو (Howard Njoo) معاون مدیر ارشد بهداشت عمومی علیرغم افزایش تعداد موارد ابتلا هفته گذشته گفت که هنوز به واکسیناسیون سراسری نیازی نیست.

انجو گفت از آنجایی که ویروس «تبعیض قائل نمی شود» و می‌تواند از طریق تماس نزدیک با یک فرد آلوده سرایت کند، افراد می‌توانند با «حفظ فاصله فیزیکی با افراد خارج از خانوار خود» از ابتلا جلوگیری کنند.

دکتر انجو هفته گذشته در یک نشست مطبوعاتی بهداشت و درمان به خبرنگاران گفت «پوشیدن ماسک، پوشاندن در مقابل سرفه و عطسه، و شستن مکرر دست‌ها به ویژه در مکان‌های عمومی نیز همچنان اهمیت دارد.»

آیا تزریق واکسن آبله در کودکی در مقابل آبله‌میمون محافظت می کند؟ واکسن آبله مرغان چطور؟

آبله‌میمون که اولین بار در سال ۱۹۵۸ کشف شد، یک بیماری نادر ناشی  از گروه ویروس‌های ارتوپوکس‌ویروس است که متعلق به همان خانواده ویروس آبله است.

دکتر استفن هاپتون کان (Stephen Hoption Cann) استاد بالینی در دانشگاه بریتیش کلمبیا گفت که آبله مرغان علیرغم داشتن نام مشابه با آبله میمون یک نوعی ویروس تبخال است که به آبله میمون مربوط نمی شود.

دکتر هاپتون در ۳۱ مه از طریق ایمیل به خبرگزاری سی‌تی‌وی نیوز گفت «ابتلا به آبله مرغان یا تزریق واکسن آبله مرغان در برابر آبله‌میمون مصونیت ایجاد نمی کند.»

هیچ درمان اثبات شده ای برای عفونت ویروسی وجود ندارد، اما از آنجایی که ویروس آبله و آبله میمون هر دو از یک خانواده است تزریق واکسن آبله می تواند با اثربخشی بیش از ۸۵ درصد در برابر آبله‌میمون نیز محافظت ایجاد کند. اما از آنجایی که واکسن آبله این بیماری را ریشه کن کرد، ایمن سازی روتین در مقابل آبله برای جمعیت عمومی در سال ۱۹۷۲ در کانادا پایان یافت.

ویروس بیماری آبله میمون در کانادا  ویروس بیماری آبله میمون در کانادا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا