جدیدترین اخبارجهان

شیوع آبله میمون از سوی سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری بهداشت‌ عمومی اعلام شد

سازمان بهداشت جهانی شیوع آبله میمون را یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی اعلام کرد

شیوع آبله میمون از سوی سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری بهداشت‌ عمومی اعلام شد

تدروس آدهانوم قبریسوس (Tedros Adhanom Ghebreyesus) دبیرکل سازمان جهانی بهداشت روز شنبه شیوع بیماری سریع الانتقال آبله میمون را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد که بالاترین سطح هشدار سازمان جهانی بهداشت محسوب می شود.

شیوع آبله میمون از سوی سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری بهداشت‌ عمومی اعلام شد
شیوع آبله میمون از سوی سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری بهداشت‌ عمومی اعلام شد

هشدار سازمان جهانی بهداشت با برچسب یک «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی نگران کننده بین المللی» برای به صدا درآوردن زنگ خطر مبنی بر نیاز به یک پاسخ هماهنگ جهانی طراحی شده است و می تواند دسترسی به بودجه و تلاش های جهانی برای هماهنگی در به اشتراک گذاری واکسن ها و امکانات درمانی را فراهم کند.

دو منبع آگاه به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفتند که اعضای کمیته تخصصی که روز پنجشنبه برای بحث در مورد توصیه احتمالی دیدار کردند در مورد این تصمیم اختلاف نظر داشتند، اما تصمیم نهایی به عهده دبیر کل سازمان ملل است.

تدروس هنگام اطلاع رسانی در مورد تصمیم خود مبنی بر اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در جریان یک کنفرانس رسانه‌ای در ژنو تایید کرد که کمیته تخصصی به اجماع نظر نرسید و ۹ نفر مخالف و شش نفر موافق اعلام وضعیت اضطراری بودند.

پیش از این تدروس معمولاً توصیه‌های کمیته تخصصی را تأیید می‌کرد، اما منابع گفتند که او احتمالاً به دلیل نگرانی‌ها در مورد افزایش نرخ ابتلا و کمبود واکسن و امکانات درمانی، علی‌رغم عدم موافقت اکثریت اعضای کمیته، تصمیم گرفت که از بالاترین سطح هشدار سازمان جهانی بهداشت حمایت کند.

در سال جاری تاکنون بیش از ۱۶،۰۰۰ مورد ابتلا به آبله میمون در بیش از ۷۵ کشور و ۵ مورد مرگ در اثر ابتلا به این بیماری در آفریقا گزارش شده است.

این بیماری ویروسی (که از طریق تماس نزدیک گسترش می یابد و تمایل به ایجاد علائم آنفولانزا و ضایعات پوستی پر از چرک دارد) در شیوع اخیر در خارج از افریقا که محل شیوع اندمیک آن است عمدتاً در میان مردانی مشاهده شده است که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند.

تا به حال، برچسب «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی جهانی» فقط برای پاندمی ویروس کرونا و تلاش‌های مستمر برای ریشه‌کنی فلج اطفال به کار رفته بود.

سازمان جهانی بهداشت و دولت های کشورهای مختلف با فشار شدید دانشمندان و کارشناسان بهداشت عمومی برای انجام اقدامات بیشتر در مورد آبله میمون مواجه بوده اند.

منابع آگاه می گویند که اکنون در این گروه بین دو دسته اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی از اعضای گروه فکر می کنند  اعلام وضعیت اضطراری تلاش‌ها برای مهار بیماری را تسریع می‌کند، و بقیه اعضای گروه فکر نمی کنند معیارهای لازم برای اعلام وضعیت اضطراری جهانی برآورده شده‌اند، زیرا بیماری هنوز به گروه‌های جدیدی از افراد سرایت نکرده است و نرخ مرگ و میر بالایی نداشته است.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا