جدیدترین اخبارجهان

همزمان با پیشروی اوکراین در شرق و عقب راندن نیروهای روسیه، ناتو از ابراز تمایل رسمی فنلاند برای پیوستن به ناتو استقبال کرد

همزمان با استقبال ناتو از حمایت رسمی سران فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف، اوکراین به عقب راندن نیروهای روسیه از شرق ادامه می دهد

همزمان با پیشروی اوکراین در شرق و عقب راندن نیروهای روسیه، ناتو از ابراز تمایل رسمی فنلاند برای پیوستن به ناتو استقبال کرد

رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر فنلاند روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک حمایت خود را از پیوستن به ناتو اعلام کردند و این کشور اسکاندیناوی را [که دارای ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه است] یک قدم به عضویت در ائتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده نزدیک‌تر کردند.

در منطقه وسیع‌تر شمال اروپا کشورهای نروژ، دانمارک و سه کشور بالتیک از قبل عضو ناتو هستند و اضافه شدن فنلاند و سوئد به ناتو احتمالاً باعث برانگیختن خشم مسکو خواهد شد که می‌گوید گسترش ناتو تهدید مستقیمی برای امنیت روسیه است..

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گسترش ناتو را دلیلی برای اقدامات خود در اوکراین عنوان کرده است که قبل از آغاز جنگ تمایل خود را برای پیوستن به ائتلاف غربی ناتو ابراز کرده بود.

مسکو بارها به فنلاند و سوئد نسبت به پیوستن به ناتو هشدار داده و تهدید کرده بود که پیوستن آنها به ناتو «عواقب جدی نظامی و سیاسی» خواهد داشت.

ساولی نینیستو (Sauli Niinisto) رئیس جمهور فنلاند روز چهارشنبه در پاسخ به این سوال که آیا فنلاند با پیوستن به ناتو روسیه را تحریک خواهد کرد، گفت که پوتین مقصر است. نینیستو گفت «پاسخ من این است که شما باعث این کار شدید. به آینه نگاه کنید.»

در خطوط مقدم، اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه در شرق را عقب رانده و جریان گاز را در مسیر واقع در مناطق تحت کنترل روسیه مسدود کرده؛ اقدامی که به کابوس بحران انرژی در اروپا دامن زده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد پیتومنیک (Pytomnyk) روستایی در بزرگراه اصلی شمال خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین که تقریباً در نیمه راه مرز روسیه قرار دارد را پس گرفته است.

به نظر می‌رسد این پیشروی سریع‌ترین پیشروی است که اوکراین از زمان عقب راندن نیروهای روسی از کیف پایتخت اوکراین و مناطق شمالی کشور، در اوایل اپریل داشته است.

حفظ این نقاط بازپس گرفته شده می تواند به نیروهای اوکراینی اجازه دهد تا خطوط تدارکاتی مورد نیاز روسیه برای حمله اصلی را تهدید کنند و اهداف عقبه لجستیکی در داخل روسیه را در تیررس توپخانه قرار دهد.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز پنجشنبه گفت، اما نیروهای روسی برای جلوگیری از پیشروی‌های بیشتر در حال تجدید قوا هستند و از رودخانه دونتس که درگیری ها در آنجا جریان دارد، عبور کردند.

در جنوب، ارتش اوکراین بامداد پنجشنبه اعلام کرد دو تانک و یک انبار مهمات را در منطقه خرسون که تحت کنترل روسیه است منهدم کرده است.

جریان گاز

اقدام اوکراین برای قطع گاز روسیه در مناطق تحت کنترل جدایی طلبان مورد حمایت مسکو در روز چهارشنبه اولین باری بود که درگیری مستقیماً انتقال گاز به اروپا را مختل کرد.

پس از اینکه کی‌یف اعلام کرد مجبور شده است تمام جریان یکی از مسیرها انتقال گاز از طریق نقطه ترانزیتی سوخرانوفکا (Sokhranovka) در جنوب روسیه را قطع کند، جریان گاز عرضه کننده انحصاری گازپروم روسیه به اروپا به یک چهارم کاهش یافت.

اوکراین جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه را متهم کرد که حجمی از جریان گاز را از طریق سیفون کردن می دزدند.

قطع عرضه گاز در این مسیر [در صورت تداوم] به منزله مستقیم ترین تأثیری است که جنگ تا کنون بر بازارهای انرژی اروپا داشته است.

همزمان با پیشروی اوکراین در شرق و عقب راندن نیروهای روسیه، ناتو از ابراز تمایل رسمی فنلاند برای پیوستن به ناتو استقبال کرد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا