جدیدترین اخبارجهان

ایلان ماسک پیشنهاد کرد توییتر را به مبلغ ۴۱ میلیارد دلار خریداری کند

پیشنهاد خرید نقدی ۴۱ میلیارد دلاری ایلان ماسک به هیئت مدیره توییتر باعث افزایش ۵ درصدی سهام توییتر شد

ایلان ماسک پیشنهاد کرد توییتر را به مبلغ ۴۱ میلیارد دلار خریداری کند

ایلان ماسک، کارآفرین میلیاردر و مدیرعامل تسلا روز پنجشنبه با یک پیشنهاد نقدی ۴۱ میلیارد دلاری، توییتر را هدف گرفت و گفت که این رسانه اجتماعی بزرگ باید برای رشد و تبدیل شدن به پلتفرمی برای آزادی بیان سهام خود را خصوصی کند.

ماسک که در حال حاضر دومین سهامدار بزرگ توییتر است، روز چهارشنبه در نامه ای به هیئت مدیره توییتر گفت «توییتر پتانسیل فوق العاده ای دارد. من این پتانسیل را آزاد می کنم.» پیشنهاد ایلان ماسک روز پنجشنبه طی پرونده‌ای در سازمان نظارتی به طور علنی مطرح شد.

قیمت پیشنهادی ماسک ۵۴.۲۰ دلار به ازای هر سهم است که ۳۸ درصد بیشتر از قیمت سهام توییتر در ساعت بسته شدن بورس در ۱ اپریل، آخرین روز معاملاتی قبل از افشای علنی سهم ۹.۱ درصدی ماسک در این پلتفرم می‌باشد.

ماسک این هفته پس از افشای سهام خود، دعوت برای پیوستن به هیئت مدیره توییتر را رد کرد، حرکتی که به گفته تحلیلگران نشان دهنده قصد او برای تصاحب آن بود زیرا یک صندلی هیئت مدیره سهام او را به کمتر از ۱۵ درصد محدود می کرد.

او به توییتر گفت که این بهترین پیشنهاد و پیشنهاد نهایی او است و اگر هیئت مدیره این پیشنهاد [خرید کامل توییتر] را رد کند، در سرمایه گذاری خود تجدید نظر خواهد کرد.

ماسک در نامه خود به برت تیلور (Bret Taylor) رئیس توییتر گفت «از زمانی که سرمایه گذاری خود را انجام دادم، اکنون متوجه شدم که این شرکت نه رشد خواهد کرد و نه به این الزام اجتماعی [آزادی بیان] در شکل فعلی خود عمل خواهد نمود. توییتر باید به یک شرکت با سهام خصوصی تبدیل شود.»

ماسک که خود را معتقد به آزادی بیان مطلق می‌نامد، از این پلتفرم رسانه‌های اجتماعی و سیاست‌های آن انتقاد کرده و اخیراً با برگزاری یک نظرسنجی‌ در توییتر از کاربران پرسید که آیا معتقدند این رسانه به اصل آزادی بیان پایبند است یا خیر.

یک منبع خبری به رویترز گفت که توییتر این پیشنهاد را با مشاوره گلدمن ساکس (Goldman Sachs) و ویلسون سونسینی گودریچ و روزاتی (Wilson Sonsini Goodrich & Rosati) بررسی خواهد کرد.

سهام توییتر در معاملات پیش گشایش بازار بورس حدود ۵ درصد افزایش یافت و به ۴۸.۳۰ دلار در نیویورک [محل انجام بیشتر معاملات] رسید، در حالی که سهام تسلا حدود ۲ درصد کاهش یافت. واکنش قیمت سهام توییتر بر اساس قیمت ۴۵.۸۵ دلاری این سهام در ساعت بسته شدن بازار در چهارشنبه، حاکی از شانس ۲۹ درصدی ماسک برای دستیابی به یک توافق با شرک توییتر است.

بر اساس داده های شرکت رفینیتیو (Refinitiv)، ۴۱ میلیارد دلار ارزش کل این پیشنهاد بر اساس ۷۶۳.۵۸ میلیون سهام موجود محاسبه شد.

ماسک گفت که مورگان استنلی، بانک سرمایه گذاری ایالات متحده نقش مشاور مالی برای پیشنهاد او را ایفا می کند. با این حال، ماسک اشاره ای نکرد که در صورت پیش رفتن این معامله چگونه آن را تامین مالی خواهد کرد.

ماسک که براساس آمار فوربس ثروتمندترین فرد جهان محسوب می شود، در اواخر سال گذشته حدود ۱۰ درصد از سهام تسلای خود به ارزش بیش از ۱۵ میلیارد دلار را فروخت تا تعهدات مالیاتی خود را تسویه کند.

ایلان ماسک پیشنهاد کرد توییتر را به مبلغ 41 میلیارد دلار خریداری کند
ایلان ماسک پیشنهاد کرد توییتر را به مبلغ ۴۱ میلیارد دلار خریداری کند

«زنجیره ای از عملکرد ضعیف»

نرخ اضافه شدن کاربران توییتر که در ماه‌های اخیر حتی با وجود پیگیری پروژه‌های بزرگی مانند اتاق‌های گفتگوی صوتی و خبرنامه‌ها پایین تر از حد انتظار بود باعث ایجاد تردید نسبت به چشم‌انداز رشد شرکت شده است.

مایکل هیوسون (Michael Hewson) تحلیلگر ارشد بازار در سی ام سی مارکت (CMC Markets) پس از اعلام خبر پیشنهاد ماسک گفت «سوال بزرگ برای هیئت مدیره توییتر اکنون این است که آیا باید یک پیشنهاد سخاوتمندانه را برای کسب‌وکاری که زنجیره ای از عملکرد ضعیف داشته و تمایل دارد با کاربرانش بی‌تفاوت رفتار کند، بپذیرد یا خیر.»

ماسک از زمان پیوستن به توییتر در سال ۲۰۰۹، بیش از ۸۰ میلیون دنبال کننده جمع کرده و از آن برای اعلام خبرهای متعددی استفاده کرده است.

سهامداران سابق توییتر که ادعا می‌کنند به دلیل دیرکرد طولانی ماسک در افشای سهام خود در توییتر فرصت افزایش قیمت اخیر سهام این شرکت را از دست داده اند نیز از ماسک شکایت کرده اند.

ایلان ماسک پیشنهاد کرد توییتر را به مبلغ 41 میلیارد دلار خریداری کند
ایلان ماسک پیشنهاد کرد توییتر را به مبلغ ۴۱ میلیارد دلار خریداری کند

پیشنهاد خرید توییتر    پیشنهاد خرید توییتر  پیشنهاد خرید توییتر

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا