ایرانجدیدترین اخبار

نرگس محمدی از زندان اوین: گذار از نظام، خواست مردم ایران است

نرگس محمدی خطاب به پارلمان اروپا: اعلام گذار مردم ایران از جمهوری اسلامی را شاهد هستید

نرگس محمدی به پارلمان اروپا: گذار از نظام خواست مردم ایران است

نرگس محمدی، فعال مدنی و زندانی سیاسی، با ارسال پیامی به رئیس و نمایندگان اتحادیه اروپا، گذار از جمهوری اسلامی را خواست مردم ایران خواند.

او در این پیام با بیان اینکه در گذار از جمهوری اسلامی به دنبال تحقق نظامی پایبند به حقوق بشر هستیم آورده است: امیدواریم که با مبارزه با استکبار روزی برای صلح جهانی متحد شویم. 

در بخش دیگری از این پیام آمده است: برای انجام هر تصمیم، تحقق و استحکام جامعه مدنی و تضمین حقوق بشر در ایران باید در برابر جمهوری اسلامی فشار حداکثری داشت.

خانم محمدی در ادامه با بیان اینکه در شرایط گذار فعلی مردم متحمل هزینه‌های سنگینی شده‌اند آورده است: جامعه برای پی ریزی دموکراسی به جنبش های اجتماعی و تاثیرگذار نیاز دارد. در این میان زنان مبارز ایران نقشی پر رنگ در دوران گذار و پس از آن دارند و حمایت از آنها در تحقق دموکراسی و حقوق بشر ضروری است.

این فعال مدنی با انتقاد از رفتار دوگانه برخی از دولتها در قبال حقوق بشر در ایران و ترجیح منافع اقتصادی بر منافع مردم ایران آورده است: برخی از کشورها در شرایطی که جمهوری اسلامی در مقابل خواسته ها و مطالبات مردم اقدام به سرکوب و خشونت می کند، بجای حمایت از مردم به فکر تامین منافع اقتصادی خودشان هستند و حقوق بشر در اولویت چندم آنها قرار گرفته است. حال آنکه حتی در شرایط کنونی حمایت این دولتها می تواند پشتیبانی محکمی از حرکت مردم ایران در شکست استبداد و تحقق آزادی و دموکراسی باشد.

نرگس محمدی که از ۲۹ سال پیش و از بدو ورود به دانشگاه تاکنون در ۱۲ نهاد مدنی فعالیت داشته تاکنون ۱۳ بار بازداشت و مجموعا به ۳۴ سال زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

او تاکنون هفت سال از دوران محکومیتش را سپری کرده و باید حداقل هشت سال و نیم دیگر در زندان باشد.

او از جمله ۱۵ فعال سیاسی و مدنی بود که در بهمن ۱۳۹۶ با تأکید بر «اصلاح‌ناپذیری» نظام جمهوری اسلامی ایران خواستار برگزاری همه‌پرسی تحت نظارت سازمان ملل متحد برای «گذار مسالمت‌آمیز» از حکومت فعلی «به یک دموکراسی سکولار پارلمانی» شد.

متن کامل پیام در پایین آمده است:

ریاست و نمایندگان محترم پارلمان اروپا، بروکسل

  • از اینکه چنین فرصتی را برای شنیدن صدای من به عنوان فعال حقوق بشر فراهم آورده‌اید، خرسند و سپاسگزارم. آنچه این روزها جهان شاهد است اعلام‌ گذار مردم ایران از نظام جمهوری‌اسلامی است که بارها تأکید کرده‌ام این نظام، استبدادی دینی و زن ستیز است و من با آن مبارزه می‌کنم.
  • ابتدا می‌خواهم تأکید کنم که صدای مرا به عنوان یک فعال حقوق بشر و زنی می‌شنوید که از بدو ورود به دانشگاه یعنی از ۲۹ سال پیش تاکنون در عرصه فعالیت دانشجویی، زنان و حقوق بشر در جامعه مدنی در ۱۲ نهاد مدنی فعالیت کرده و به موجب فعالیت مدنی خشونت‌پرهیز تاکنون ۱۳ بار بازداشت و‌ در ۵ دادگاه در مجموع به ۳۴ سال زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده‌ام و تا کنون ۷ سال زندان کشیده و ۸ سال‌ونیم دیگر را هم باید تحمل زندان کنم.
  • اکنون در زندان هستم و ذره‌ای احساس پشیمانی و تردید ندارم ، بلکه با شدت اشتیاق و امید و سرزندگی در داخل ایران به مبارزه ادامه می‌دهم و یقین دارم که پیروز خواهیم شد. ما در گذار از جمهوری‌اسلامی به دنبال تحقق نظامی هستیم که منزلت انسان و حقوق بشر تحقق یابد و این ممکن نخواهد شد مگر اینکه استبداد به هرشکل آن در این سرزمین برای همیشه پایان یابد.
  • قطعا شما نیز بر این باورید که برای تحقق و استحکام دموکراسی تحقق جامعه مدنی و تضمین حقوق بشر امری الزامی است. جهان نمی‌تواند تردید کند که مردم ایران برای تحقق دمکراسی و دستیابی به زندگی انسانی از هر ابزار، راه و تحرک اجتماعی- سیاسی- مدنی استفاده کردند و هزینه‌های سنگینی پرداختند. اما حکومت سرسختانه در مقابل مطالبات به حق مردم دست به سرکوب و خشونت و کشتار زد و متاسفانه بسیاری از دولت‌های جهان بی‌اعتنا نسبت به حقوق و خواست مردم، به تأمین منافع اقتصادی خود پرداخته و حقوق بشر به عنوان امری دست چندمی در مواجهه با نظام ج.ا تلقی شده است. در حالی که حمایت پایدار دولت‌ها مطابق قوانین حقوق بشری می‌توانست و هم اکنون می‌تواند پشتوانه حرکت مردم برای شکست استبداد ‌و تحقق آزادی و دمکراسی باشد.
  • بر این اساس، نقطه نکاتی را برای حمایت پارلمان محترم اروپا بیان می‌کنم:

۱) اصالت و مشخصه “گذار از نظام”، خواست و اراده مردم ایران است؛ پس ضروری است که در اتخاذ هر تصمیمی، رویکرد اعمال فشار حداکثری به حکومت برای تحقق و استحکام جامعه مدنی و تضمینی حقوق بشر را داشته باشند.

۲) هم در شرایط گذار که مردم متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شوند و هم برای پی‌ریزی حکومتی بر مبنای دمکراسی جامعه نیازمند نهادهای مدنی مستقل حقوق بشری است.

۳)آزادی زندانیان سیاسی و فعالیت مدنی مبارزان جنبش‌های اجتماعی امری مهم و تأثیرگذار است.

۴) حمایت ویژه از زنان مبارز ایران برای تحقق حقوق تضییع شده زنان و نقش بسیار مهم آنها در دوران گذار و پس از آن برای تحقق دمکراسی و حقوق بشر امری ضروری است.

  • در پایان با دلی سرشار از امید و سرزندگی و عشق پیروزی و باور به خیزش اعتراضی قدرتمند مردمی و جنبش‌های اجتماعی ریشه‌‌دار در ایران، از تک‌تک شما نمایندگان محترم تقاضا و انتظار حمایت، همراهی و همبستگی دارم.
  • امید دارم با مبارزه با استبداد و تحقق دمکراسی در ایران روزی در کنار یکدیگر و دست در دست هم برای صلح جهانی متحد و یکپارچه شویم. آن روز فرا خواهد رسید.

نرگس محمدی

زندان اوین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا