جدیدترین اخبارجهان

ناتو کشورهای فنلاند و سوئد را به تمام جلسات بحث در مورد درگیری اوکراین دعوت می کند

فنلاند و سوئد در بحث‌های مناقشه‌ای اوکراین ناتو را همراهی می‌کند

ناتو کشورهای فنلاند و سوئد را به تمام جلسات بحث در مورد درگیری اوکراین دعوت می کند

ینس استولتنبرگ (Jens Stoltenberg) فرمانده کل ناتو روز جمعه اعلام کرد که ناتو از این پس تمامی اطلاعات مربوط به جریان جنگ در اوکراین را با شرکای نزدیک خود، فنلاند و سوئد در میان می گذارد.

ناتو کشورهای فنلاند و سوئد را به تمام جلسات بحث در مورد درگیری اوکراین دعوت می کند
ناتو کشورهای فنلاند و سوئد را به تمام جلسات بحث در مورد درگیری اوکراین دعوت میکند

استولتنبرگ در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت «در پاسخ به ستیزه جویی روسیه ما تصمیم گرفتیم که هماهنگی ها و به اشتراک گذاری اطلاعات خود با فنلاند و سوئد را تقویت کنیم.» او در ادامه اضافه کرد که «هر دو کشور اکنون در تمام جلسات مشورت درباره این بحران شرکت می کنند.»

نشست مطبوعاتی به فاصله کوتاهی پیش از گردهمایی وزیران خارجه ۳۰ کشور عضو ناتو برای بحث در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین برگزار شد و سران کشورها از هلسینکی و استکهلم و اتحادیه اروپا نیز در این گردهمایی حضور داشتند.

استولتنبرگ این خبر را در شرایطی اعلام کرد که درخواست ها برای پیوستن رسمی این دو کشور اسکاندیناوی به ائتلاف نظامی افزایش یافته است.

فنلاند و سوئد دو شریک از شش «شریک فرصت های پیشرفته» (Enhanced Opportunities Partner) با ناتو هستند که به منزله نزدیک ترین نوع همکاری است که یک کشور غیرعضو می‌تواند با ائتلاف نظامی ناتو داشته باشد. سایر کشورهای EOP شامل استرالیا، گرجستان، اردن و اوکراین است؛ اوکراین در سال ۲۰۲۰ برای عضویت در این مجموعه انتخاب شد. 

هلسینکی و استکهلم به عنوان کشورهایی در ردیف خاص خود در مجموعه کشورهای EOP درنظر گرفته می شوند. آنا ویسلندر (Anna Wieslander) و کریستوفر اسکالوبا (Christopher Skaluba) دو تحلیلگر شورای آتلانتیک در گزارش ۳ مارس برای این سازمان نوشتند که این موقعیت به واسطه «پیچیدگی و باتجربگی نظامیان آنها، پایداری سیستم های سیاسی دموکراتیک و جغرافیای حیاتی آنها در دریای بالتیک است که بین کشورهای شمال اروپا و بالتیک ناتو پل می‌زند.»

دو کشور فنلاند و سوئد به طور مرسوم در مرز باریک میان ستایش آشکار روابط نزدیک خود با ناتو و در عین حال تاکید بر خواست شهروندان خود مبنی بر عدم عضویت در ائتلاف گام برداشته اند.

اما گزارش شورای آتلانیک به این نکته استناد می کند که نظرسنجی اخیر نشان می دهد که تا ۵۳ درصد از فنلاندی ها در حال حاضر [در مقایسه با تنها ۱۹ درصد موافق در سال ۲۰۱۷] طرفدار پیوستن به ناتو هستند. در همین اثنا سوئدی ها در حال حاضر تا ۴۱ درصد [در مقایسه با ۳۵ درصد موافق پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴] طرفدار پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو هستند.

ویسلندر و اسکالوبا نوشتند «رویدادهای میدان جنگ در اوکراین به احتمال زیاد تعیین خواهند کرد که آیا سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو درخواست ثبت خواهند کرد یا خیر و ثبت چنین درخواست احتمالی تا چه اندازه در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد و ائتلاف تا چه اندازه آنها را بلادرنگ و به راحتی به عضویت ناتو خواهد پذیرفت.»

استولتنبرگ علاوه بر این اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو اکنون در حال تأمل و بررسی در مورد افزایش طولانی مدت تر حضور نظامی خود در جناح شرقی هستند.

ائتلاف ناتو در پاسخ به ستیزه جویی روسیه علیه اوکراین حضور نظامی قابل ملاحظه ای را به کشورهای لهستان، رومانی و استونی اختصاص داده و ۱۳۰ جت جنگنده و بیش از ۲۰۰ کشتی برای محاظفت از ۱ میلیارد شهروند در ۳۰ کشور عضو در مقابل حمله احتمالی [روسیه] مستقر کرده است.

استولتنبرگ گفت «ما اکنون به طور جدی در حال بررسی افزایش قابل ملاحظه حضور خود در هر دو زمینه نیروهای نظامی بیشتر و همینطور دفاع هوایی بیشتر هستیم.» این گفتگوها روز جمعه در جریان نشست وزیران خارجه آغاز شد و در جلسه وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در ۱۶ مارس ادامه خواهد یافت.

استولتنبرگ گفت «ما تا اندازه‌ای فرصت داریم، نه فرصت زیاد، اما تا حدی فرصت داریم که تصمیم بلندمدت تری بگیریم.» «ائتلاف ناتو علاوه بر این می‌خواهد پس از تعیین اینکه آیا گرجستان و بوسنی-هرزگووین نیز مانند اوکراین در معرض ریسک «مداخله حتی بیشتر، براندازی حکومت، یا حتی حمله توسط نیروهای مسلح روسیه هستند» یا خیر حمایت خود را از این دو کشور افزایش دهد.

استولتنبرگ مجددا متذکر شد که ناتو به دنبال جنگ با روسیه نیست و گفت که روز جمعه وزیران خارجه ایده استقرار منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرده اند.

استولتنبرگ گفت «وظیفه اصلی ما حفظ امنیت ۳۰ کشور عضو است.» «ما بخشی از طرفین این درگیری نیستیم و ما مسئولیت داریم که اطمینان پیدا کنیم که این درگیری شدت نمی گیرد و به فراتر از اوکراین گسترش نمی یابد. زیرا چنین شرایطی حتی ویرانگرتر و خطرناک تر خواهد بود.»

#کشورهای_اسکاندیناوی #کشورهای_بی‌طرف #کشورهای_بی‌طرف_اسکاندیناوی #عضویت_در_ناتو #درخواست_عضویت_سوئد_در_ناتو #عضویت_سوئد_در_ناتو #درخواست_عضویت_فنلاند_در_ناتو #عضویت_فنلاند_در_ناتو #جلسات_ناتو_در_مورد_اوکراین  #ینس_استولتنبرگ  #دبیر_کل_ناتو #جنگ_اوکراین #حمله_روسیه

عضویت سوئد در ناتو  عضویت فنلاند در ناتو   عضویت سوئد در ناتو    عضویت فنلاند در ناتو  عضویت سوئد در ناتو    عضویت فنلاند در ناتو  ینس استولتنبرگ  ینس استولتنبرگ        ینس استولتنبرگ

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا