جدیدترین اخبارجهان

انتقاد دبیرکل ناتو از اقدامات تسلیحاتی ایران، چین و روسیه / فرانسه: ایران باید مواد هسته‌ای مخفی خود را علنی کند

دبیرکل ناتو از اقدامات تسلیحاتی ایران، چین و روسیه انتقاد کرد / درخواست آژانس بین‌المللی اتمی از ایران برای علنی کردن مواد هسته‌ای مخفی خود

انتقاد دبیرکل ناتو از اقدامات تسلیحاتی ایران، چین و روسیه؛ فرانسه: ایران باید مواد هسته‌ای مخفی خود را علنی کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از اقدامات ایران، روسیه و چین انتقاد کرد و از اعضای ناتو درخواست کرد که همکاری‌های لازم را با یکدیگر داشته باشند. انتقاد دبیرکل ناتو از اقدامات تسلیحاتی ایران فرانسه: ایران باید مواد هسته‌ای مخفی خود را علنی کند

انتقاد دبیرکل ناتو از اقدامات تسلیحاتی ایران، چین و روسیه؛ فرانسه: ایران باید مواد هسته‌ای مخفی خود را علنی کند
انتقاد دبیرکل ناتو از اقدامات تسلیحاتی ایران، چین و روسیه؛ فرانسه: ایران

کنفرانس سالانه کنترل تسلیحات سازمان ناتو، روز دوشنبه ۱۵ شهریور در کپنهاگ پایتخت دانمارک برگزار شد. دبیرکل ناتو در حضور ۱۰۰ نماینده از ۴۵ کشور به عملکرد روسیه در دور زدن قوانین بین‌الملل کنترل تسلیحات انتقاد کرد.

انتقاد استولتنبرگ از روسیه در حالی است که چین در حال گسترش دادن زرادخانه‌های هسته‌ای خود می باشد و هیچ محدودیت و شفاف‌سازی برای این اقدامات صورت نگرفته است و در حال حاضر چین تعداد زیادی موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای تولید کرده است.

دبیرکل ناتو در ادامه به نقص پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» از سوی روسیه اشاره کرد و گفت ناتو به نقص کنترل تسلیحات پاسخ می‌دهد؛ زیرا چین از این فرصت برای تولید چنین موشک‌هایی استفاده کرده است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، در سال ۱۹۸۷، میان رئیس جمهور وقت آمریکا و دبیرکل حزب کمونیست شوروی امضا شد. بر اساس این پیمان، موشک‌های هسته‌ای کروز و سکوهای پرتاب با برد ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ و همچنین ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر باید از بین می‌رفتند.

استولتنبرگ در ادامه از گسترش تکنولوژی موشکی دو کشور ایران و کره شمالی نیز ابراز نگرانی کرد.

دبیرکل ناتو، منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی را «سنگ بنای» رژیم کنترل تسلیحات هسته‌ای در جهان خواند و از هم‌پیمانان خود خواست تا در قبال آن مسئولیت‌پذیر باشند.

وی از چین خواست تا برای کنترل تسلیحات در راهکارهای بین‌المللی برای محدود کردن گسترش سلاح‌های هسته‌ای شرکت کند.

استولتنبرگ از تمدید پیمان «استارت نو» نیز استقبال کرد و خواهان نوسازی و تقویت راهکارهای کنترل تسلیحات و همچنین مقابله با خشونت شد. پیمان «استارت نو» میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه در سال ۲۰۱۰ به امضا رسید تعداد کلاهک‌های هسته‌ای قابل استفاده از سوی واشینگتن و مسکو را به ۱۵۵۰ کلاهک محدود می‌کند و تنها پیمان کاهش تسلیحاتی باقی‌مانده بین دو رقیب پیشین دوران جنگ سرد به‌ شمار می‌آید.

این پیمان بهمن سال گذشته تمدید شد.

دبیرکل ناتو در سخنان خود به فناوری‌های «هوش مصنوعی» و «سیستم‌های خودکار» و تاثیر آنها بر کنترل تسلیحات اشاره و تاکید کرد که باید مورد توجه قرار بگیرند.

در راستای توسعه برنامه هسته‌ای ایران، همزمان وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه از این کشور برای همکاری فوری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کرد و خواهان توضیحاتی شفاف از مواد هسته‌ای مخفی جمهوری اسلامی شد.

این درخواست آژانس به دلیل پیشرفت هسته‌ای ایران از جمله تولید اورانیوم فلزی است که موجب نگرانی و انتقادات گسترده‌ کشورهای اروپایی و آمریکا شده است؛ ایران با این دانش به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.

کنفرانس سالانه کنترل تسلیحات    ینس استولتنبرگ  کنفرانس سالانه کنترل تسلیحات   ینس استولتنبرگ

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا