جدیدترین اخبارجهان

دبیر کل ناتو گفت روسیه هرگز نمی‌تواند در یک جنگ هسته‌ای پیروز شود

کشورهای عضو ناتو کیت های محافظت در مقابل حملات هسته ای و شیمیایی به اوکراین تحویل می دهند

دبیر کل ناتو گفت روسیه هرگز نمی‌تواند در یک جنگ هسته‌ای پیروز شود

ناتو روز چهارشنبه علیه پیش رفتن جنگ روسیه در اوکراین به سمت یک رویارویی هسته ای بین مسکو و غرب هشدار داد.

دبیر کل ناتو گفت روسیه هرگز نمی‌تواند در یک جنگ هسته‌ای پیروز شود
دبیر کل ناتو گفت روسیه هرگز نمی‌تواند در یک جنگ هسته‌ای پیروز شود

ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی [ناتو] در یک کنفرانس خبری گفت «روسیه باید این رجزخوانی هسته‌ای غیرمسئولانه را متوقف کند.» «اما می خواهم هیچ شکی در مورد آمادگی ما برای محافظت و دفاع از متحدان خود علیه هر گونه تهدیدی باقی نگذارم.»

دبیر کل ناتو در شب پیش از نشست سران عضو ائتلاف نظامی در بروکسل گفت «روسیه باید درک کند که هرگز نمی تواند در یک جنگ هسته ای پیروز شود»

انتظار می رود کشورهای عضو ناتو در نشست اضطراری ائتلاف نظامی غربی در روز پنجشنبه در مورد تامین کیت های محافظت از اوکراین در مقابل هر گونه حملات شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته ای توسط روسیه موافقت کنند.

ینس استولتنبرگ (Jens Stoltenberg) دبیر کل ناتو علاوه بر این به روسیه گفت که از پرداختن به «قدرت‌نمایی هسته ای» دست بردارد و مجددا هشدار داد که کرملین ممکن است با توجه به اینکه جنگ وارد دومین ماه خود شده است به دنبال «بهانه ای» برای استفاده از سلاح های هسته‌ای باشد.

دبیر کل ناتو یک روز پیش از نشست اضطراری گفت «انتظار دارم که متحدان در مورد تامین حمایت های اضافی» از جلمه «تجهیزاتی برای کمک به اوکراین به منظور محافظت در مقابل تهدیدات شیمیایی، بیولوژیکی، تشعشعاتی و هسته ای موافقت کنند.»

دبیر کل ناتو از تشریح جزییات ملزوماتی که انتظار می رود برای اوکراین تامین شود خودداری کرد اما احتمالا این تجهیزات شامل ماسک گاز و یونیفرم‌های محافظ خواهد بود. اما اظهارات فرمانده کل ناتو نشان می داد که کشورهای عضو اتئلاف ناتو با توجه به اینکه تهاجم به اوکراین در چندین جبهه از پیشروی بازمانده است در مورد قصد و نیت روسیه با ابهام و عدم قعطیت مواجه هستند.

ینس استولتنبرگ اظهارات روسیه در مورد اینکه حاضر است در صورت ورود ناتو به درگیری از تسلیحات هسته‌‎ای استفاده کند را «خطرناک و غیرمسئولانه» خواند. دیمیتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه  گفته بود که سلاح های هسته‌ای ممکن است در صورتی که روسیه با «تهدید وجودی» مواجه شود مورد استفاده قرار گیرند.

فرمانده کل ناتو تصدیق کرد که تا حدودی به دلیل «ادعاهای کاذب [روسیه] مبنی بر اینکه اوکراین با حمایت ناتو در حال تولید و آماده شدن برای استفاده از تسلیحات شیمیایی است،»«در مورد احتمال استفاده [روسیه] از تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین نگران است.»

هیچ شواهد معتبری برای توجیه اظهارات مقام های روسی وجود ندارد اما استولتنبرگ گفت چنین اتهاماتی «می‌تواند برای آنها راهی باشد تا به نوعی سعی کنند بهانه ای برای استفاده از تسلیحات شیمیایی ایجاد کنند.» جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده نیز شب پیش از سفر به اروپا هشدارهای یکسانی در مورد احتمال استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی مطرح کرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین صبح پنجشنبه از طریق یک لینک ویدئویی برای جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده، بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان و سایر سران کشورهای عضو ناتو در نشست اضطراری در بروکسل سخنرانی خواهد کرد و در مورد پاسخ های نظامی بیشتر به بحرانی که با تهاجم روسیه در ماه گذشته آغاز شد بحث و تبادل نظر خواهد نمود.

قرار است لهستان پیشنهاد رسمی برای یک ماموریت چند ملیتی حافظ صلح در اوکراین را در این نشست مطرح کند. اما علیرغم افزایش نبردهای خونین هیچ حمایتی از جانب ایالات متحده یا سایر متحدان برای منطقه پرواز ممنوع یا هر گونه مداخله مستقیم ناتو در اوکراین وجود ندارد.

ینس استولتنبرگ به سرعت هر گونه احتمال مداخله مستقیم نظامی را رد کرد.

فرمانده کل ناتو گفت «ناتو نیروی های نظامی به اوکراین اعزام نخواهد کرد و اقدام کشورهای عضو برای ارسال تسلیحات ضد تانک و سایر تسلیحات به کی‌یف را کاملا متمایز از استقرار نیروهای نظامی در میدان جنگ دانست.

فرمانده کل ناتو گفت «هنگامی که بحث نیروهای نظامی مطرح است، ناتو هیچ نقشی در درگیری نخواهد داشت. ما حمایت و تجهیزات برای اوکراین تامین می کنیم اما بخشی از این درگیری نیستیم. ما به اوکراین در رعایت حق دفاع از خود که در منشور سازمان ملل مورد تاکید قرار گرفته کمک می‌کنیم»و تلویحا اشاره کرد که احتمال توسعه بیشتر پیشنهاد لهستان در حال حاضر بعید است.

دبیر کل ناتو گفت روسیه هرگز نمی‌تواند در یک جنگ هسته‌ای پیروز شود
دبیر کل ناتو گفت روسیه هرگز نمی‌تواند در یک جنگ هسته‌ای پیروز شود

جنگ روسیه در اوکراین  دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو  جنگ روسیه در اوکراین   دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو    جنگ روسیه در اوکراین

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا