ایرانجدیدترین اخبارجهان

نازنین زاغری و انوشه آشوری وارد بریتانیا شدند

نازنین‌زاغری و انوشه‌آشوری پس‌ازتوقف‌کوتاه در عمان وارد بریتانیا شدند

نازنین زاغری و انوشه آشوری وارد بریتانیا شدند

نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری دو تابعیتی روز پنجشنبه از ایران وارد بریتانیا شدند و به مصیبتی پایان دادند که طی آن به ابزاری در مذاکرات ایران با غرب بر سر برنامه هسته‌ای این کشور تبدیل شدند.

نازنین زاغری و انوشه آشوری وارد بریتانیا شدند
نازنین زاغری و انوشه آشوری وارد بریتانیا شدند

آنها کمی بعد از ساعت ۱ بامداد به وقت محلی، پس از پرواز از طریق یک توقف کوتاه در عمان، به پایگاه نظامی بریتانیایی بریز نورتون (Brize Norton) در آکسفوردشایر (Oxfordshire) رسیدند. آنها با هم از هواپیما خارج شدند و در حالی که لبخند بر لب داستند و دست تکان دادند وارد ساختمان فرودگاه شدند.

نازنین زاغری و انوشه آشوری وارد بریتانیا شدند
نازنین زاغری و انوشه آشوری وارد بریتانیا شدند

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا بلافاصله پس از ورود زاغری-راتکلیف و آشوری گفت «۴۸ ساعت گذشته واقعاً سخت بوده است. انتظار داشتیم که آنها آزاد شوند، اما ما تا آخرین لحظه مطمئن نبودیم»

نخست وزیر بوریس جانسون در اوایل روز آزادی این دو نفر را در توییتر جشن گرفت.

جانسون در توییتی نوشت «بسیار خوشحالم که تأیید کنم بازداشت ناعادلانه نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری در ایران امروز به پایان رسیده است و آنها اکنون به بریتانیا بازخواهند گشت.»

ریچارد رتکلیف همسر نازنین گفت که به نظر می رسد این مصیبت طولانی سرانجام به پایان رسیده است.

او قبل از فرود همسرش گفت « این که ما می توانیم دوباره یک خانواده نرمال باشیم و مجبور نیستیم به جنگ ادامه دهیم مایه آرامش است؛ این سفر طولانی تقریباً به پایان رسیده است.»

نازنین زاغری و انوشه آشوری وارد بریتانیا شدند
نازنین زاغری و انوشه آشوری وارد بریتانیا شدند

در بیانیه ای از سوی خانواده آشوری از همه کسانی که برای آزادی او تلاش کرده‌اند تشکر شده است. «۱۶۷۲ روز پیش وقتی پدر و شوهرمان به ناحق بازداشت کردند و از ما گرفتند، پایه‌های خانواده‌مان متزلزل شد.» «اکنون، ما می‌توانیم منتظر بازسازی همان پایه‌ها با بازگشت سنگ بنای خود باشیم.»

آنتونیو زاپولا، مدیر عامل کارفرمای زاغری-راتکلیف، بنیاد تامسون رویترز گفت «آزادی او “پرتوی از نور و امید” در زمانی بود که جهان در آشوب است. این بنیاد یک موسسه خیریه است که مستقل از تامسون رویترز و زیرمجموعه خبری آن رویترز فعالیت می کند.»

در ماه فوریه، در حالی که ماه‌ها مذاکرات [برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵] به توافق نزدیک‌تر می‌شد، ایران که دارای ۱۲ تبعه غربی در زندان های غرب است اعلام کرد که آماده مبادله زندانیان در ازای رفع انسداد دارایی‌های مسدود شده و آزادی ایرانی‌هایی است که در بازداشت هستند. 

مذاکرات هسته‌ای ۱۱ روز پیش به توافق نزدیک بود تا اینکه در آخرین لحظه درخواست روسیه برای تضمین های گسترده که تحریم‌های اعمال شده پس از حمله این کشور به اوکراین را لغو می کرد، مذاکرات را از مسیر اصلی خارج کرد.

دیپلمات ها می‌گویند که اکنون به نظر می رسد روسیه خواسته‌های خود را محدود کرده تا فقط کارهای مرتبط با توافق هسته‌ای را پوشش دهد.

دولت بریتانیا گفت مراد طاهباز محیط بان ایرانی-آمریکایی بازداشت شده که تابعیت بریتانیا را نیز دارد، روز چهارشنبه با مرخصی آزاد شده است.

بدهی تانک

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران ایران گفت نازنین زاغری-راتکلیف و انوشه آشوری را پس از بازپرداخت بدهی تاریخی بریتانیا آزاد شدند.

بریتانیا ۴۰۰ میلیون پوند (۵۲۰ میلیون دلار) که محمدرضا شاه، پادشاه سابق ایران برای خرید ۱۷۵۰ تانک چیفتین و سایر خودروهایی که تقریباً هیچ یک از آنها پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ تحویل داده نشد و پیشاپیش آن را پرداخت کرده بود، به ایران بدهکار است.

لیز تراس گفت که بریتانیا به دنبال راه‌هایی برای پرداخت این بدهی بوده است.

او در ادامه سخنان خود در بیانیه‌اش گفت «ما عزم راسخ، شجاعت و اراده‌ای را داریم که نازنین، انوشه و مراد و خانواده‌هایشان از خود نشان داده‌اند. آنها با سختی‌هایی روبه‌رو شده‌اند که هیچ خانواده‌ای نباید آن را تجربه کند و این لحظه آرامش بزرگی است»

لیز تراس با اشاره به بدهی تجهیزات نظامی افزود «به موازات آن، همانطور که گفتیم بدهی IMS را نیز تسویه کرده ایم. این بدهی به طور کامل مطابق با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تسویه شده است و وجوه برای خرید «کالاهای بشردوستانه» محصور خواهد شد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گفت که انگلیس چند روز پیش بدهی خود را پرداخت کرده و هرگونه ارتباط بین پرداخت و آزادی زندانیان را رد کرد.

ویزیت ناگوار

مشکلات طولانی نازنین زاغری-راتکلیف با دستگیری او توسط سپاه پاسداران در فرودگاه تهران در شوم اپریل ۲۰۱۶ آغاز شد، در حالی که تلاش می‌کرد به همراه دختر ۲۲ ماهه خود گابریلا پس از دیدار خانواده‌اش در نوروز به بریتانیا بازگردد.

او بعداً توسط دادگاه ایران به اتهام توطئه برای سرنگونی تشکیلات انقلاب محکوم شد. خانواده او و بنیاد تامسون این اتهام را رد کردند.

قوه قضاییه ایران نازنین زاغری-راتکلیف را در سال ۲۰۱۹ به اتهام جاسوسی برای موساد اسرائیل به ۱۰ سال زندان و به دلیل «کسب ثروت نامشروع» به دو سال زندان محکوم کرد.

بنیاد تامسون رویترز گفته است که زاغری راتکلیف به عنوان یک شهروند ایرانی و شخصاً به ایران سفر کرده و در ایران کار نکرده است.

#نازنین_زاغری_راتکلیف #انوشه_آشوری #آزادی_نازنین_زاغری #آزادی_انوشه_آشوری #آزادی_نازنین_زاغری_و_انوشه_آشوری

آزادی نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری      آزادی نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری    آزادی نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا