ایرانجدیدترین اخبارجهان

نازنین زاغری راتکلیف: این دیدار مجدد «گرانبها» باید شش سال پیش اتفاق می‌افتاد

نازنین زاغری-راتکلیف از عملکرد دولت بریتانیا ابراز ناامیدی کرد و گفت که نباید ۶ سال در زندان می‌ماندم

نازنین زاغری راتکلیف: این دیدار مجدد «گرانبها» باید شش سال پیش اتفاق می‌افتاد

نکات مهم این نشست خبری:

  • نازنین زاغری-راتکلیف از عملکرد دولت بریتانیا ابراز ناامیدی کرد و گفت که نباید ۶ سال در زندان می‌ماندم، احساس می‌کنم جا مانده‌ام.
  • نازنین از همه افرادی که در رساندن او به خانه و خانواده‌اش نقش داشتند از جمله همسرش ریچارد سپاسگزاری کرد.
  • نازنین گفت عدالت در ایران معنایی ندارد و آزادی افراد دو تابعیتی نباید به توافقات بین المللی مرتبط شود.
  • او در رابطه با تجربه دوران بازداشت گفت این مساله همیشه من را آزار می‌دهد و هرگز مرا رها نخواهد کرد.
  • نازنین گفت که با دختر و همسرش کارهای زیادی برای انجام دادن دارند و خواستار حفظ حریم خصوصی خانواده شان در آینده شد.
  • تولیپ صدیق، نماینده محل زندگی نازنین گفت که از کمیته منتخب روابط خارجی می‌خواهد که بررسی کنند که چرا آزادی نازنین اینقدر طول کشیده است.
  • رکسان طاهباز، دختر مراد طاهباز، زندانی بریتانیایی-آمریکایی-ایرانی نیز در این جلسه بود و گفت که آنها مشتاقانه در انتظار ملحق شدن پدرش به آنها که اکنون در ایران زندانی است، بودند.
نازنین زاغری راتکلیف: این دیدار مجدد «گرانبها» باید شش سال پیش اتفاق می‌افتاد
نازنین زاغری راتکلیف: این دیدار مجدد «گرانبها» باید شش سال پیش اتفاق می‌افتاد

نازنین زاغری راتکلیف گفت که دیدار مجدد او با همسر و دخترش “با ارزش” و “با شکوه” بوده، اما آزادی او از در ایران باید شش سال پیش اتفاق می‌افتاد.

این مادر ایرانی-بریتانیایی که پس از آزادی برای اولین بار در انظار عمومی در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت، در حالی که به همسر “شگفت انگیز و فوق العاده” خود ریچارد راتکلیف ادای احترام می‌کرد، آرام و خوشحال به نظر می رسید.

نازنین گفت که با خانواده‌اش منتظر “فصل جدیدی” از زندگی هستند، با دختر و همسرش “کارهای زیادی برای انجام دادن” دارند، از ریچارد برای مبارزات “خستگی ناپذیری” که برای آزادی او انجام داده، تشکر کرد و خواستار حفظ حریم خصوصی خانواده شان در آینده شد.

دختر هفت ساله آنها گابریلا که در ردیف اول پارلمان بریتانیا در مرکز لندن نشسته بود به این زوج پیوست.

نازنین زاغری راتکلیف که در سوم اپریل ۲۰۱۶ توسط سپاه پاسداران ایران در فرودگاه امام خمینی پس از دیدار والدینش [که برای تعطیلات به ایران رفته بود] بازداشت شد، از کسانی که برای آزادی او مبارزه کردند تشکر کرد و گفت که او در زندان “ناتوان” بوده است.

نازنین ۴۳ ساله روز پنجشنبه پس از موافقت بریتانیا با تسویه بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی که مربوط به دهه ۱۹۷۰ بود، به بریتانیا بازگشت.

در طول کنفرانس مطبوعاتی او از دولت برای مدت زمانی که برای آزادی او صرف شده انتقاد کرد و با اشاره به تشکر همسرش از دولت که چند لحظه قبل از او صحبت کرده بود، گفت “من واقعاً در آن سطح با او موافق نیستم.”

نازنین گفت که در طول ۶ سال پنج وزیر خارجه را دیده است و افزود با توجه به سیاست بریتانیا این بی سابقه است.

او گفت: ریچارد من تو را دوست دارم، به هر چیزی که اعتقاد داری احترام می‌گذارم، اما بارها و بارها به من گفته شد که “اوه، ما تو را به خانه می‌بریم.” و “این هرگز اتفاق نیفتاد.”

نازنین گفت که این باعث شد که اعتماد کردن به آنها دشوار باشد و افزود “یعنی چند وزیر خارجه لازم است تا یک نفر به خانه بیاید؟ پنج؟”

او در پاسخ به این سؤال که آیا از دولت عصبانی است که مدت زیادی طول کشید تا او را به خانه بازگرداند، گفت “فکر می‌کنم پاسخ روشن است. من نمی توانم خوشحال تر از این باشم که اینجا هستم. اما این باید ۶ سال پیش اتفاق می‌افتاد.”

نازنین به خبرنگاران گفت قرار نیست من تا آخر عمرم با کینه شش سال گذشته زندگی کنم، آنچه برای من اتفاق افتاد “بی رحمانه” بود اما “این لحظه برای من بسیار باشکوه است.”

نازنین گفت که “زمان بسیار بسیار طولانی” طول کشید تا سیاستمداران مشل را حل و فصل کنند.

او با تأمل در مورد بازگشت خود به بریتانیا گفت که هنگام فرود “غرق” شده بود. نازنین گفت «آن لحظه ارزشمند بود. خیلی وقته منتظر اون لحظه بودم و من به طور خاص برای شناختن گابریلا و ریچارد بعد از مدت طولانی غافلگیر شدم. لحظه بسیار بسیار احساسی بود.»

نازنین در مورد تجربه خود گفت «این اتفاق همیشه مرا آزار خواهد داد. راه دیگری برای دور زدن آن وجود ندارد و همیشه با من خواهد بود.»

او گفت برای او “بسیار دشوار” است که در مورد آنچه که از سر گذرانده صحبت کند. 

نازنین گفت که در اوایل بازداشت به او گفته شده که ایران چیزی از بریتانیا می‌خواهد و تا زمانی که آنها به خواسته‌هایشان نرسند، آزاد نمی‌شود. بنابراین، من در آن زمان از جزئیات خبر نداشتم. اما فکر می کنم هفته دوم یا سوم بود که دستگیر شدم، مثل شش سال پیش، که به من گفتند “ما از بریتانیایی ها چیزی می خواهیم. تا زمانی که آن را به دست نیاوریم، اجازه نمی دهیم بروی.”

“و آنها به عهد خود وفا کردند.”

او خواستار پایان بازداشت سایر دوتابعیتی‌هایی شد که هنوز در ایران در بازداشت هستند و گفت بدون آزادی آنها “معنای آزادی هرگز کامل نمی‌شود.”

نازنین زاغری-راتکلیف به بازداشت مراد طاهباز حافظ حیات وحش بریتانیایی-آمریکایی که به گفته خانواده اش پس از بازگشت به زندان [پس از تنها ۴۸ ساعت مرخصی] دست به اعتصاب غذا زده است، تاکید کرد.

او به خبرنگاران حاضر در پارلمان بریتانیا گفت “من معتقدم که معنای آزادی هرگز کامل نخواهد شد تا زمانی که همه ما که به ناحق در ایران بازداشت شده‌ایم به خانواده‌های خود ملحق شویم.”

او به سایر افراد دوتابعیتی، اعضای گروه های مذهبی یا زندانیان عقیدتی که در ایران در بازداشت هستند نیز اشاره کرد و گفت افراد زیادی وجود دارند که در ایران در زندان به سر می برند و من نام آنها را نمی دانم.

رکسان طاهباز، دختر مراد طاهباز، زندانی بریتانیایی-آمریکایی-ایرانی نیز در این جلسه بود و گفت که آنها مشتاقانه در انتظار ملحق شدن پدرش به آنها که اکنون در ایران زندانی است، بودند.

نازنین زاغری راتکلیف: این دیدار مجدد «گرانبها» باید شش سال پیش اتفاق می‌افتاد
نازنین زاغری راتکلیف: این دیدار مجدد «گرانبها» باید شش سال پیش اتفاق می‌افتاد

پارلمان بریتانیا نشست خبری نازنین زاغری گابریلا ریچارد راتکلیف پارلمان بریتانیا نشست خبری نازنین زاغری گابریلا ریچارد راتکلیف  پارلمان بریتانیا    نشست خبری نازنین زاغری گابریلا ریچارد راتکلیف  پارلمان بریتانیا  نشست خبری نازنین زاغری گابریلا ریچارد راتکلیف

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا