جدیدترین اخبارجهان

کشورهای بی طرف فنلاند و سوئد در حال بررسی ایده عضویت در ناتو هستند

اکثریت مردم در کشورهای همواره بی طرف فنلاند و سوئد برای اولین بار با عضویت ناتو موافق هستند

کشورهای بی طرف فنلاند و سوئد در حال بررسی ایده عضویت در ناتو هستند

در طول دوران جنگ سرد و چندین دهه پس از آن هیچ عاملی نمی توانست فنلاندی ها و سوئدی ها را ترغیب کند که با پیوستن به ناتو (NATO) وضعیت بهتری خواهند داشت؛ تا به امروز.

کشورهای بی طرف فنلاند و سوئد در حال بررسی ایده عضویت در ناتو هستند
کشورهای بی طرف فنلاند و سوئد درحال بررسی ایده عضویت در ناتو هستند

تهاجم روسیه به اوکراین چشم انداز امنیت اروپا را برای کشورهای بی طرف اسکاندیناوی شامل فنلاند و سوئد عمیقا تغییر داد، به طوری که حمایت و طرفداری از پیوستن به ناتو در آنها تا سطح بی سابقه ای افزایش یافته است.

یکی از نظرسنجی هایی که این هفته به سفارش رسانه فنلاندی وای‌ال‌ای (YLE) انجام شد نشان داد که برای اولین بار بیش از ۵۰% درصد از فنلاندی ها طرفدار پیوستن به ائتلاف نظامی غربی هستند. در سوئد کشور همسایه فنلاند نیز نظرسنجی مشابهی نشان داد که تعداد طرفداران عضویت در ناتو بیشتر از مخالفان است.

کارل بیلدت (Carl Bildt) نخست وزیر سابق سوئد و طرفدار عضویت در ناتو در توییتر نوشت «ما اکنون در اروپای کاملاً تغییر یافته زندگی می کنیم، جایی که بسیاری از چیزهایی که همین چند روز پیش غیرقابل تصور بود، ضروری شد.»

هیچ یک از این کشورها یک شبه به ائتلاف نخواهند پیوست. طرفداری از عضویت ناتو افت و خیز دارد، و هیچ اکثریت واضحی برای پیوستن به ناتو در پارلمان این دو کشور وجود ندارد.

اما نشانه های تغییرات از زمانی که روسیه تهاجم را در هفته گذشته آغاز کرد غیرقابل تردید هستند.

حمله به اوکراین هر دو کشور فنلاند و سوئد را واداشت که سیاست عدم تامین سلاح برای کشورهای در حال جنگ را با ارسال تفنگ های تهاجمی و تسلیحات ضد تانک به کی‌یف کنار بگذارند. این اولین بار بود که سوئد [پس از کمک به فنلاند در ۱۹۳۹ در جنگ علیه اتحاد جماهیر شوروی] برای یک کشور در حال جنگ کمک نظامی ارسال می‌کند.

وزیر خارجه روسیه ظاهرا با تشخیص یک تغییر رویکرد در میان همسایگان اسکاندیناوی خود هفته گذشته در مورد آنچه که تلاش‌های ایالات متحده و برخی از متحدان برای «کشاندن» فنلاند و سوئد به ناتو خواند ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که مسکو در صورت پیوستن این کشورها به ائتلاف ناتو ناچار خواهد شد دست به اقدام تلافی جویانه بزند.

دولت سوئد و فنلاند با قاطعیت در پاسخ گفتند که اجازه نمی دهند سیاست های امنیتی آنها توسط مسکو دیکته شود.

ماگدالنا اندرشون (Magdalena Andersson) نخست وزیر سوئد گفت «می خواهم با صراحت کامل اعلام کنم: این سوئد است که توسط خودش و به طور مستقل در مورد خط مشی سیاست امنیتی خود تصمیم می گیرد.»

فنلاند که یک مرز مشترک ۱،۳۴۰ کیلومتری (۸۳۰ مایلی) با روسیه دارد، دارای یک تاریخ مملو از درگیری با این کشور است. فنلاندی‌ها چندین قرن به عنوان پادشاهی سوئد و سپس به عنوان یک کشور مستقل در دوران جنگ های جهانی در ده ها جنگ علیه همسایه شرقی خود شرکت کرده اند از جمله دو جنگ از ۴۰-۱۹۳۹ و ۴۴-۱۹۴۱ که علیه اتحاد جماهیر شوروی جنگیدند.

با این حال در دوران پس از جنگ، فنلاند روابط سیاسی و اقتصادی عملگرایانه با مسکو را در پیش گرفت و یک ارتش غیر ائتلافی و یک حائل بی طرف بین شرق و غرب باقی ماند.

سوئد به مدت بیش از ۲۰۰ سال از ائتلاف های نظامی اجتناب کرد و یک مسیر صلح را پس چندین قرن جنگ با همسایگان خود در پیش گرفت.

هر دو کشور با پیوستن به اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۵ و عمیق تر کردن همکاری ها با ناتو به این بی طرفی سنتی خاتمه دادند. با این حال اکثریت مردم در هر دو کشور تا به امروز و تهاجم روسیه علیه اوکراین همچنان به طور جدی با عضویت کامل در این ائتلاف نظامی مخالف باقی ماندند.

نظرسنجی وای‎‌ال‌ای (YLE) نشان داد که ۵۳% موافق پیوستن فنلاند به ناتو هستند و تنها ۲۸% با آن مخالف بودند. این نظرسنجی دارای حاشیه خطای ۲.۵ درصد و شامل ۱،۳۸۲ شرکت کننده بود که از ۲۳ تا ۲۵ فوریه با آنها مصاحبه شد. روسیه تهاجم را از ۲۴ فوریه آغاز کرد.

متی پسو (Matti Pesu) پژوهشگر ارشد موسسه امور بین الملل فنلاند گفت «این یک تغییر جهت بسیار چشمگیر است.» «ما در ۳۰-۲۵ سال گذشته موقعیت هایی داشته ایم که نظرات فنلاندی ها در مورد ناتو بسیار باثبات بوده است. به نظر می رسد که این شرایط اکنون کاملا تغییر کرده است.»

پسو در عین حال که خاطرنشان کرد نتیجه گیری از یک نظرسنجی تکی غیرممکن است گفت پس از جنگ ۲۰۰۸ روسیه با گرجستان و انضمام شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ توسط روسیه هیچ تغییر مشابهی در افکار عمومی اتفاق نیفتاد، «بنابراین شرایط فعلی یک استثنا است.»

در سوئد نظرسنجی در اواخر فوریه به سفارش رسانه دولتی اس‌وی‌تی (SVT) سوئد انجام شد و مشخص شد که ۴۱% از سوئدی‌ها از عضویت ناتو حمایت می کنند و ۳۵% با آن مخالف هستند، و برای اولین بار تعداد موافقان عضویت ناتو از مخالفان بیشتر شد.

این دو کشور اسکاندیناوی که دو شریک مهم ناتو در حوزه دریای بالیتیک هستند [جایی که روسیه رزمایش های خود را ظرف یک دهه گذشته به میزان قابل ملاحظه ای در این منطقه افزایش داده است] قویا تاکید کردند که صرفا به آنها بستگی دارد که تصمیم بگیرند آیا می خواهند به این ائتلاف نظامی بپیوندند یا خیر.

سائولی نینیستو (Sauli Niinisto) رئیس جمهور فنلاند در سخنرانی سال نو خود مستقیما اعلام کرد که «آزادی عملکرد و آزادی انتخاب فنلاند علاوه بر این شامل احتمال پیوستن به ائتلاف نظامی و ثبت درخواست برای عضویت ناتو است، در صورتی که خودمان چنین تصمیمی بگیریم.»

ینس استولتنبرگ (Jens Stoltenberg) دبیر کل ناتو هفته گذشته خاطرنشان کرد که برای هلسینکی و استکهلم «این یک مسئله تعیین سرنوشت و حق حاکمیتی است که مسیر خود را انتخاب کنند و  در آینده نیز درخواست عضویت در ناتو را داشته باشند.»

معیارهای خاص و تعیین شده‌ای برای پیوستن به ناتو وجود ندارد اما نامزدهای مشتاق پیوستن به ناتو باید واجد برخی ملاحظات سیاسی و غیرسیاسی معین باشند. بسیاری از ناظران بر این باروند که فنلاند و سوئد واجد شرایط ورود فوری به ناتو بدون مذاکرات طولانی هستند و عضویت برای آنها می تواند ظرف چندماه به واقعیت تبدیل شود.

سانا مارین (Sanna Marin) نخست وزیر فنلاند این هفته گفت که حزب سوسیال دموکرات او عضویت احتمالی در ناتو را با سایر احزاب  به بحث و گفتگو می گذارد اما بازه زمانی خاصی را مشخص نکرد. مارین گفت همه موافق هستند که رویدادهای هفته‌های گذشته معادلات موجود را تغییر داده اند.

مارین گفت «ما همراه یکدیگر مشاهده می کنیم که وضعیت امنیتی از زمان حمله روسیه به اوکراین به میزان چشمگیری تغییر کرده است. این حقیقتی است که ما باید تصدیق کنیم.»

#کشورهای_اسکاندیناوی #کشورهای_بی‌طرف #کشورهای_بی‌طرف_اسکاندیناوی  #عضویت_در_ناتو  #درخواست_عضویت_سوئد_در_ناتو  #عضویت_سوئد_در_ناتو  #درخواست_عضویت_فنلاند_در_ناتو  #عضویت_فنلاند_در_ناتو 

کشورهای اسکاندیناوی    کشورهای اسکاندیناوی      کشورهای اسکاندیناوی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا