جدیدترین اخبارکاناداکِبِک

طراحی جدید سیستم هشدار موج گرما برای کبک در پی هشدار تغییرات اقلیمی

در پی هشدار تغییرات اقلیمی سیستم هشدار موج گرما در کبک طراحی شد

طراحی جدید سیستم هشدار موج گرما برای کبک در پی هشدار تغییرات اقلیمی

متخصصان می‌گویند که به دلیل تغییرات اقلیمی، موج های گرمای شدید به احتمال زیاد بیش از پیش در کبک رخ می‌دهند؛ به همین دلیل متخصصان سیستم هشدار جدیدی را طراحی کرده‌اند تا کارکنان بهداشت عمومی بتوانند به اهالی کبک درباره وضعیت قریب‌الوقوع آب و هوا اطلاع‌رسانی کنند و جلوی مرگ و میر و بستری شدن بیشتر را بگیرند. طراحی جدید سیستم هشدار موج گرما برای کبک در پی هشدار تغییرات اقلیمی

پژوهشگران مؤسسه ملی مطالعات علمی با همکاری مؤسسه ملی بهداشت عمومی کبک، سیستم اعلان خطر را ساخته‌اند. هشدارهای آب و هوا معمولاً زمانی به صدا درمی‌آیند که موج مشخصی در آستانه شکل‌گیری است و انتظار می‌رود برای چندین روز باقی بماند.

این موضوع سبب می‌شود مسئولان بهداشت به مردم اطلاع‌رسانی کنند، همچنین تخت‌های بیمارستانی را آماده سازند و درباره افزایش زمان فعالیت استخرها، کتابخانه‌ها و مراکز خرید دارای تهویه تصمیم بگیرند.

طبق پیش‌بینی‌های جدید آب و هوایی، موج‌های گرما در سال‌ها و دهه‌های پیش رو تا بعد از فصل تابستان ادامه دارند. طبق گفته مؤسسه ملی مطالعات علمی، مدیریت این موج‌ها به ویژه به دلیل افزایش تکرار وقوع و شدت موج‌ها کار پیچیده‌ای است.

فاتح چبانا، پروفسور هیدرولوژی آماری و متخصصان مؤسسه ملی که طراح سیستم بودند، خاطرنشان کردند که بر اساس آمار سیستم هشدار جدید بدون درنظر گرفتن ماه، دما در تمام طول سال ثابت است. طراحی جدید سیستم هشدار موج گرما برای کبک در پی هشدار تغییرات اقلیمی

طراحی جدید سیستم هشدار موج گرما برای کبک در پی هشدار تغییرات اقلیمی
طراحی جدید سیستم هشدار موج گرما برای کبک در پی هشدار تغییرات اقلیمی

وی توضیح داد که دمای ۳۲ درجه سلسیوس در ماه آوریل نسبت به همین دما در ماه ژوئیه، تأثیر متفاوتی بر بدن دارد. این موضوع در طرح سیستم جدید هشدار حساب شده است : به طور مثال آستانه دما درماه آوریل با ۲۳ درجه پایین‌تر از آستانه دما در ماه ژوئیه با ۳۲ درجه است. این اعداد بر اساس اطلاعات به دست آمده از بستری و مرگ‌های ناشی از گرمازدگی مشخص شده است.

چبانا گفت: «می‌خواهیم تا آنجا که می‌توانیم واقع‌بین باشیم. این طرحی ساده شده از واقعیت است، ولی نمی‌خواهیم بیش از حد ساده باشد.» با آنکه دمای ۲۳ درجه در آوریل، بیشتر مردم را راضی می‌کند ولی در صورت پایداری برای چندین روز برای افراد آسیب‌پذیر جامعه مضر است.

وی افزود: «این سیستم انطباقی قابلیت این را دارد که از مرگ و میر ناشی از گرما در زمان غیرمعمول وقوع موج‌ گرما جلوگیری کند.» به علاوه با آغاز وقوع موج‌های گرما در اوایل و اواخر سال، پژوهشگران دو ماه دیگر را به سیستم هشدار اضافه کرده‌اند، یعنی آوریل و اکتبر. (سیستم قبلی تنها از ۱۵ مه تا ۳۰ سپتامبر فعال بود.)

آوریل گذشته، دمای مونترال با اینکه متوسط دما، معمولا ً ۱۲ درجه است اغلب از ۲۴ درجه فراتر می‌رفت. در ماه مه موج گرمایی با دمای بیش از ۳۰ درجه برای سه روز متوالی در مناطق جنوبی کبک ثبت شد. 

از مزایای سیستم هشدار جدید این است که مختص کبک طراحی شده است.

این سیستم ابتدا برای مونترال طراحی شده بود؛ «منطقه‌‌ای واحد و کوچک که حاوی اطلاعات زیادی است» ولی با دیگر مناطق کبک نیز منطبق خواهد شد. چبانا یادآور شد که استان‌های دیگر و همچنین باقی کشور‌ها نیز می‌توانند از این سیستم استفاده کنند.

طبق گفته او سیستم‌های هشدار گرمای سازمان محیط‌ زیست کانادا «عمومی» هستند؛ به این معنا که برای استفاده‌های مختلف طراحی شده‌اند و «مختص سلامت و بهداشت» نیستند.

نتایج تحقیق پژوهشگران در مجله علمی بهداشت عمومی BMC، منتشر خواهد شد.

گفته‌های مقامات بهداشت عمومی حاکی از آنست که قصد دارند شیوه‌های جمع‌آوری نتایج این تحقیق را با شبکه نظارت بهداشت استان بررسی کنند.

اخبار کانادا      اخبار کبک      اخبار کانادا      اخبار کبک    اخبار کانادا      اخبار کبک      اخبار کانادا    اخبار کبک

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا