ایرانجدیدترین اخبار

وزاری خارجه ایران و عربستان در حاشیه نشست بین‌المللی اخیر در بغداد گفت‌وگو نکردند

وزارت خارجه ایران: گفت‌وگویی بین ایران و عربستان در عراق انجام نشد

وزاری خارجه ایران و عربستان در حاشیه نشست بین‌المللی اخیر در بغداد گفت‌وگو نکردند

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود در روز دوشنبه اعلام کرد که در نشست بین‌المللی اخیر در بغداد، گفت‌وگویی بین ایران و عربستان انجام نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت تا کنون سه دور گفت‌وگو میان دو کشور برگزار شده است و در صورت لزوم، دورهای بعدی برگزار می‌شود.

سعید خطیب زاده گفت «هیچ بن بستی میان این دو کشور بزرگ نیست که قابل حل نباشد و تنها با اراده سیاسی و به اقدام در پایتخت‌های دو کشور نیاز دارد و این امر می‌تواند کمک‌کننده باشد.»

در نشست اخیر در بغداد، وزاری خارجه ایران و عربستان حضور داشتند و در زمان گرفتن عکس یادگاری، امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران باید در صف دوم و در کنار وزیر خارجه عربستان قرار می‌گرفت اما ناگهان جای خود را تغییر داد و به صف جلو رفت.

در نشست بغداد، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت برای مقابله با رویدارهای منطقه نیازمند افزایش سطح هماهنگی‌ها هستیم. وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه تاکید کرد که از عراق و هر اقدامی برای حفظ امنیت و ثبات آن حمایت می‌کنیم و همچنین حامی ثبات و تمامیت ارزی عراق هستیم.

چند سال پیش به دنبال اقدام عربستان در اعدام یک روحانی شیعه، طلاب و دانشجویان بسیجی به سفارت و کنسولگری این کشور در ایران حمله کردند و در پی این حمله نیز مقام‌های سعودی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع نمودند؛ علاوه بر آن، ایران و عربستان بر سر جنگ داخلی یمن نیز با یکدیگر اختلاف دارند.

پس از آن ایران و عربستان به میزبانی عراق مذاکراتی را پیش بردند، اما به گفته ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق با تغییر دولت ایران و روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، این مذاکرات متوقف شد و تا کنون تماسی میان این دو کشور صورت نگرفته است.

پیش از برگزاری نشست بین‌المللی بغداد، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که دور جدید از مذاکرات مستقیم میان ایران و عربستان صورت می‌گیرد اما نتیجه آن مشخص نیست.

عراق در چندین دهه گذشته با جنگ داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دست و پنجه نرم کرده است و مواضعی از نیروهای بین‌المللی واقع در این کشور، به ویژه محل استقرار آمریکایی‌ها، از سوی شبه‌نظامیان حامی جمهوی اسلامی هدف حمله هوایی قرار گرفته‌اند. وزاری خارجه ایران و عربستان در حاشیه نشست بین‌المللی اخیر در بغداد گفت‌وگو نکردند

وزاری خارجه ایران و عربستان در حاشیه نشست بین‌المللی اخیر در بغداد گفت‌وگو نکردند
وزاری خارجه ایران و عربستان در حاشیه نشست بین‌المللی اخیر در بغداد گفت‌وگو نکردند

عکس یادگاری حسین امیرعبداللهیان      عکس یادگاری حسین امیرعبداللهیان        عکس یادگاری حسین امیرعبداللهیان      عکس یادگاری حسین امیرعبداللهیان عکس یادگاری حسین امیرعبداللهیان فیصل بن فرحان        فیصل بن فرحان        فیصل بن فرحان        فیصل بن فرحان

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا