جدیدترین اخبارجهان

اخراج مدیر مراسم افتتاحیه المپیک به دلیل شوخی با فاجعه هولوکاست

اخراج مدیر مراسم افتتاحیه المپیک به دلیل شوخی با فاجعه هولوکاست

اخراج مدیر مراسم افتتاحیه المپیک به دلیل شوخی با فاجعه هولوکاست

کمیته اجرایی المپیک توکیو روز پنجشنبه مدیر مراسم افتتاحیه را به دلیل شوخی با هولوکاست در برنامه طنزی در سال ۱۹۹۸، اخراج کرد. اخراج مدیر مراسم افتتاحیه المپیک به دلیل شوخی با فاجعه هولوکاست

به گزارش تهرانتو نیوز؛

سایکو هاشیموتو (Seiko Hashimoto)، رئیس کل کمیته اجرایی المپیک یک روز مانده به مراسم افتتاحیه گفت که مدیر کنتارو کوبایاشی (Kentaro Kobayashi) اخراج شده است. او به شوخی با هولوکاست در یکی از برنامه‌های طنزش متهم شد از جمله به کار بردن عبارت «بیایید مثل آنچه در هولوکاست اتفاق افتاد، بازی کنیم.»

سایکو هاشیموتو گفت: «فهمیدیم که آقای کوبایاشی در یکی از اجراهایش از عبارتی استفاده کرده و یک واقعه تاریخی تراژیک را به تمسخر گرفته است. از صمیم قلب عذرخواهی می‌کنیم که یک روز قبل از مراسم افتتاحیه چنین اتفاقی روی داده و سبب ناراحتی و نگرانی بسیاری از افراد درگیر این ماجرا و همچنین مردم توکیو و باقی کشورها شده است.»

از زمانی که توکیو در سال ۲۰۱۳، میزبان این رقابت‌ها انتخاب شد، با رسوایی‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. محققان فرانسوی در حال بررسی اتهامات وارده به اعضای کمیته بین‌المللی المپیک درباره گرفتن رشوه هستند که سبب شده بر انتخاب آنها در میزبانی توکیو، تأثیر داشته است. اخراج مدیر مراسم افتتاحیه المپیک به دلیل شوخی با فاجعه هولوکاست

اخراج مدیر مراسم افتتاحیه المپیک به دلیل شوخی با فاجعه هولوکاست
اخراج مدیر مراسم افتتاحیه المپیک به دلیل شوخی با فاجعه هولوکاست

عواقب این اتهامات، دو سال پیش منجر به استعفا سونکازو تاکدا (Tsunekazu Takeda)، رئیس کمیته المپیک ژاپن و عضو کمیته بین‌المللی المپیک شد.

جشن افتتاحیه که به دلیل همه‌گیری عقب افتاده بود، قرار است روز جمعه برگزار شود. برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار می‌شوند؛ اگرچه که برخی مقامات، مهمانان ویژه و رسانه‌ها حضور خواهند داشت.

سایکو هاشیموتو گفت: «فردا، مراسم افتتاحیه برگزار خواهد شد و مطمئنم که بسیاری از افراد حس خوبی درباره افتتاحیه بازی‌ها ندارند ولی با وجود این شرایط سخت فردا بازی‌ها را آغاز می‌کنیم.»

اوایل هفته، کیگو اویامادا (Keigo Oyamada) آهنگساز که قرار بود از آهنگش در مراسم افتتاحیه استفاده شود، مجبور به استعفا شد؛ آن هم به دلیل قلدری نسبت به هم‌کلاسی‌هایش در گذشته که نسبت به آن در مصاحبه با مجلات افتخار می‌کرد. از آهنگ او استفاده نخواهد شد.

به محض انتشار ویدئو و متن اجرای کوبایاشی، در شبکه‌های اجتماعی انتقادهای فراوانی به او شد.

رابی آبراهام کوپر (Rabbi Abraham Cooper)، دبیر انجمن و مدیر مرکز Simon Wiesenthal، گروه مدافع حقوق بشر واقع در لس‌آنجلس گفت: «هیچ کس فارغ از اینکه تا چه حد خلاق باشد، حق ندارد قربانیان قتل عام نازی‌ها را به تمسخر بگیرد.» وی همچنین خاطرنشان کرد که نازی‌ها، آلمانی‌های دارای معلولیت را با گاز خفه کردند.

وی افزود: «هر شکل همکاری این فرد با المپیک توکیو، شش میلیون یهودی را آزرده‌خاطر می‌کند و بازی‌های پارالمپیک را به شکل بی‌رحمانه‌ای به تمسخر می‌گیرد.»

کنتارو کوبایاشی، عضو سابق برنامه طنز دونفره Rahmens است و در کشورهای دیگر با سریال‌های طنز از جمله «سنت ژاپنی» شناخته می‌شود.

ژاپن علیرغم توصیه‌های بیشتر متخصصان پزشکی مبنی بر تعویق انداختن المپیک به برگزاری المپیک مصر است. علت آن بیشتر به دلیل فشارهای کمیته بین‌المللی المپیک است که تخمین زده شده در صورت برگزار نشدن بازی‌ها سه تا چهار میلیارد دلار آمریکا از درآمد حق پخش تلویزیونی ضرر می بیند.

هاشیموتو گفت: «آماده بودیم که سال گذشته، پیام مثبتی را برای جهان بفرستیم ولی سرانجام در وضعیت حال حاضر، اتفاقات زیادی دست به دست هم می‌دهند تا تصویری منفی از المپیک توکیو ۲۰۲۰ باتاب شود.»

توشیرو موتو (Toshiro Muto)، مدیرعامل کمیته برگزاری المپیک توکیو همچنین به آسیب رسیدن به سابقه و اعتبارشان اذعان داشت. وی گفت: «شاید این وقایع نامطلوب، پیامی را که قصد داشتیم به جهانیان بفرستیم را تحت‌الشعاع قرار دهد.»

آخرین رسوایی‌ها در زمانی رخ می‌دهند که دولت نخست وزیر یوشیهیده سوگا (Yoshihide Suga) با انتقادهای فراوانی درباره اولویت قرار دادن المپیک روبرو شده است بدون آنکه نگرانی‌های بهداشت عمومی را در بحبوحه فعالیت دوباره ویروس کرونا، در نظر بگیرد.

شوخی کوبایاشی با فاجعه هولوکاست و استعفای اویامادا، آخرین ضربه‌ را به برگزاری بازی‌ها زد.

یوشیرو موری (Yoshiro Mori)، رئیس کمیته برگزاری مسابقات نیز به دلیل اظهار نظرات جنسیت‌زده استعفا داد. هیروشی ساساکی (Hiroshi Sasaki) پس از آنکه به بازیگر زن ژاپنی گفت که باید لباس خوک بپوشد، از سمت کارگردان خلاق مراسم افتتاحیه و اختتامیه کنار گذاشته شد.

همچنین این هفته، ماساژور تیم کشتی زنان آمریکا از مقایسه پروتکل‌های مربوط به کرونا در المپیک با شکنجه‌های نازی‌ها در یک پست شبکه اجتماعی عذرخواهی کرد. رزی گالگوس-مین (Rosie Gallegos-Main) که از سال ۲۰۰۹ ماساژور تیم است، اجازه خواهد داشت که تا پایان زمان اقامت مشخص شده در کمپ تمرینی کشتی آمریکا در ناکاسوواگا در ژاپن بماند.

اخبار المپیک  بازی های المپیک    اخبار المپیک    بازی های المپیک    اخبار المپیک    بازی های المپیک      اخبار المپیک

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا